S.k. spöparavaner, vad skall man satsa på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

S.k. spöparavaner, vad skall man satsa på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Dipsyn har en utlösare på ovansidan iaf de större tar fisken betet kommer den att lösa ut därmed försvinner dykeffekten den ligger då jäms med linan till skillnad mot när den är laddad se till att ha ordentliga spön om du kör största modellen rejält motstånd använder du 30lbs flät kan du få den att dyka enormt finns valbar skala på undersidan för sido spridning.
    Tips för att se spridningen när den är i vattnet släpp ut den till valt avstånd på rullens räknare och låt den komma i läge drag sedan till så den löser och veva fort så den stiger mot ytan snabbt du kommer bli förvånad var den kommer upp linorna från spöna går oftast ganska rakt bakåt pga motståndet men skenet bedrar.... lycka till
    Tips ställ utlösaren med liten fjädervåg till ca 1,5 kilo utlösnings tryck, detta brukar vara lagom till vanliga beten, måste nog ökas om du hänger på lockblänken och annat tungt skrot
    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-12-27, 10:05.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag brukar ha en tafs som är ca 180 cm lång till Dipsy och oftast en Raptor sked bakom, otroligt fångstgivande kombination framförallt på sommaren och hösten. Kör med flätlina för att enkelt kunna lösa ut dom. Kör spöt från en snedställd spöhållare på taket.
      Bifogade filer
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

En fet nackdel med Slide Divern är att linan går rakt igenom den vilket betyder att du måste mata ut linan bakom båten hållandes i den + spö riktigt bångligt men den kan säkert vara giftig närmare ytan pga den längre tafsen.
        Men samma effekt kan uppnås med olika planers därför har jag aldrig brytt mej om att testa den har skit i skåpen så det räcker redan blir inget mer.
        Använder aldrig Dipsy under vårfiske bara trasselskapare om du kör fullt uppställ i övrigt visst går det om man är envis men det är mycket att få upp ändå om fisken är STOR!

Kommentera

Tackar Joj och TAMTAM för fina instruktioner och tips. Ok, Joj, då måste jag kolla upp vilken typ av spöhållare kamraten har på taket eller sidorna. Kan ta med den typen du har visat på bild (tack för den) eller en annan typ som kan vridas på räcket med lossad skryv.

Skal den vinklas åt sidan bara eller bakåt oxå? Vilket är bäst ang. plaseringen av sidelinerspöna, på taket eller på sidan (utsidan av relingen på ripa)? På taket så får man mycket lina i luften, fördel/nackdel eller bara av praktiska skäl på taket............

Tänkte kombinera, kanske med ett eller två par dipsys, ett eller två par Off Shore för lite olika djupgång på betena, kan det funka tro? Dipsyn sägs skall locka till sig fisk oxå så det kanske är dumt att köra utan dem. Bra tips om våg-inställning av Dipsyns utlösare till 1,5 kg, tack.

Räcker storlek #0 eller måste man upp till # 1 för spridningen? Tänkte att # 0 kan vara tillräckligt (med ringen) och att dem längst ut från båten kan vara t.ex. Off Shore inliner. Kan det funka?
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Hej Flodström!

Jag har provat massor av spöparavaner och de enda jag är riktigt nöjd med är Great White. Köpte tre par great White kopior på Blocket för några veckor sedan, dessa har jag idag körd i sju timmar.
            Tungt blyade flutters funkar utan probs.
            Killen som säljer dom bor i Jönköping.

Pma mig så kan jag se om jag kan leta fram navn och mail/tel nr.

Yellowbird....... STAY OFF. Vilket jävla skit, dyker och har sig, dragförmågan är lik nolllllll.

Kör GW eller GW kopior så lär du aldrig byta.

/Kjelle, Aka TC på fiskersiden.no och Ntf sitt forum.
            Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
            http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
              Tackar Joj och TAMTAM för fina instruktioner och tips. Ok, Joj, då måste jag kolla upp vilken typ av spöhållare kamraten har på taket eller sidorna. Kan ta med den typen du har visat på bild (tack för den) eller en annan typ som kan vridas på räcket med lossad skryv.

Skal den vinklas åt sidan bara eller bakåt oxå? Vilket är bäst ang. plaseringen av sidelinerspöna, på taket eller på sidan (utsidan av relingen på ripa)? På taket så får man mycket lina i luften, fördel/nackdel eller bara av praktiska skäl på taket............

Tänkte kombinera, kanske med ett eller två par dipsys, ett eller två par Off Shore för lite olika djupgång på betena, kan det funka tro? Dipsyn sägs skall locka till sig fisk oxå så det kanske är dumt att köra utan dem. Bra tips om våg-inställning av Dipsyns utlösare till 1,5 kg, tack.

Räcker storlek #0 eller måste man upp till # 1 för spridningen? Tänkte att # 0 kan vara tillräckligt (med ringen) och att dem längst ut från båten kan vara t.ex. Off Shore inliner. Kan det funka?
              Vinkla inte spöhållaren bakåt! snarare något framåt i så fall kom ihåg mycket kraftigt motstånd är det.
              Själv föredrar jag DD spöhållarna på akterdäcks relingen/rören med spöna nästan i våg med ytan bara lite uppåt men det är naturligtvis en smaksak, i den positionen dyker de djupast iaf om man är ute efter detta.
              Kom ihåg att använda rejäla grejor som spöhållare trycket är mycket hårt under längre tid på hållaren helst metall rakt igenom.
              Ett tips för att spöna ska kännas säkra i hållaren är att sätta en bit halkskyddstejp på insidan av hållarröret precis där handtaget ligger emot när Dipsyn är ute håller riktigt bra för glidning och så men släpper direkt när du greppar spöt.
              Som sagt ska du köra DD direkt från båt, enligt mitt tycke bara de största med eller utan ring enda värda att hålla på med annars kan du lika gärna använda ytplaners med bly framför betet.
              Vet inget om Great White men vet att Church Tackles inline av stora modellen funkar bra med stor spridning, den har en riktigt bra fördel enligt min åsikt.
              Syna den noga på bild så ser du att ta bort den från linan går riktigt fort bakdelen har en pinne man drar i så är linan loss direkt från den änden iaf riktigt bra därför jag föredrar den framför den annars utmärkta Off-Shore som jag också haft med ungefär samma egenskaper.
              Har för mej du känner till en riktigt bra försäljare av dem också nog samma som där du köpte spön om jag inte minns fel lycka till

Kommentera

Kör mest med pulkor, men av de spö-plannerboards jag provat så har Church funkat bättre än Offshore och Willies, även om Church också kan dyka när det blåser. Vore kul att testa Great White eller liknande efter vandringslax i hårt väder.
                /Magic

Kommentera

Hmmm Flodström glömde en sak 1,5 kilo är det tryck jag ställer på 0 storleken när jag kör sådana på mast pulkfiske dvs inte direkt från båten måste oxå erkänna att jag blivit rostig på de stora kan tänka mej du behöver öka trycket lite där på storlek 1 då den drar brutalt jämfört med de mindre speciellt med ringen på/fastlimmad nåja testa dem på firrarna i Hardangerfjorden kan tänka mej du får lite snabbare svar där!!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Hmmm Flodström glömde en sak 1,5 kilo är det tryck jag ställer på 0 storleken när jag kör sådana på mast pulkfiske dvs inte direkt från båten måste oxå erkänna att jag blivit rostig på de stora kan tänka mej du behöver öka trycket lite där på storlek 1 då den drar brutalt jämfört med de mindre speciellt med ringen på/fastlimmad nåja testa dem på firrarna i Hardangerfjorden kan tänka mej du får lite snabbare svar där!!
                    Skall testas i Hardangerfjorden på stor-sej, lax och öring, hehehe. Måste bara beställa några ganska snart tror jag men väntar till efter nyåret då USD står jävligt högt just nu, suck!

Du nämnde: "Syna den noga på bild så ser du att ta bort den från linan går riktigt fort bakdelen har en pinne man drar i så är linan loss direkt från den änden iaf riktigt bra därför jag föredrar den framför den annars utmärkta Off-Shore som jag också haft med ungefär samma egenskaper."
                    Det här var samma slutsats jag kom fram till då jag såg på själva konstruktionen. Ser jäkligt smidig ut med den pinnen för att lossa bordet från spölinan. Kan tänka mig det går fort. Det är bra.

Har två typer av spöhållare. Båda av syrafast/Al. Den ena kan ställas om i alla riktningar (som Joj:ens modell) , den andra (samma som säljs på Blocket) kan vridas runt räcket till önskad vinkel.

Ok då kanske man skall satsa på 1-2 par Church, stora modellen i första hand. Vet ni vad den större modellen heter som jag bör satsa på? Kan sen oxå pröva dem Off Shore modellen efter att Church är testade + lite större Dipsys än dem jag har nu. jag har Dipsy diver spön för 15-30lb (9,5 fot Shimano) men kamraten har något bättre och inliner. Kanske inliner är ett sämre val som sideliner/DD-spön? eller har det ingen betydelse mer än klassningen och längden?

Blir väll att montera tre par spöhållare på relingen. Låter smidigast för min del men jag vet inte säkert hur båten ser ut bak på relingen/ ripa. Blir ju oxå lättare att hålla koll på spöna om något sker (s.s. falsk tripping etc)

Kjelle, tack för tipset (och oxå på tipset om Yellow Birds egenskaper) . Finns det någon nätbutik som säljer (och har bild på) Great White planers? Annars skickar jag dig ett PM.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Kjelle, tack för tipset (och oxå på tipset om Yellow Birds egenskaper) . Finns det någon nätbutik som säljer (och har bild på) Great White planers? Annars skickar jag dig ett PM.
                      Ohlssons fiske säljer originalet men kopian på blocket är mycket billigare och fungerar lika bra som originalet.
                      Skittfiske.no selger originalet i Noruega del skatt för 259kr/styck.

en hemmagjord kopia jag hittade på nätet:

/Kjelle
                      Senast ändrad av Kjellzen; 2008-12-28, 21:16.
                      Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
                      http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      727 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      245 visningar
                      0 gillar