Vilka Djupriggar ska jag köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka Djupriggar ska jag köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Det fina med JetCarrier: dem beräknar aldrig moms (eller norsk MVA) på fraktkostnaden. Dessutom tar dom inget ekstra för att förtulla och moms-beskatta produkten. Så det är en del att tjäna in där för som du säger, andra beräknar moms på fraktkostnaden (nåt jag tycker er jäkla mysko).

Man kan själv gå in i deras shipping-calkulator och då vet man totala kostnaden för frakten sen är det bara att lägga till 25% på varan så har man totalkostnaden. Enklare kan det inte bli.

Men, ibland så är det andra sätt att frakta varer från USA som blir billigare än JetCarrier. Det får man som sagt undersöka före man köper och beställer en vara. Ett exempel är Alltackle som skickar snabbt och billigt (men då åker man på tull/moms på frakten lik förbannat..........
    Har ingen aning om norska förhållanden vad gäller tull/moms men vad jag vet är att det enligt lag i Sverige på inkommande paket tas ut en pliktig avgift på både varan och transporttjänsten, gör man inte detta som hanterare så begår man på papperet ett brott oavsett vem som hanterar grejorna privata bolag eller ej.
    Min erfarenhet är att det bästa/billigaste sättet är att få det skickat med USPS dvs det amerikanska postverket, alla privata bolag som UPS, Fedex etc med dörr till dörr service undvikes pga kostnaden, jag skyr dem som pesten.
    När det anländer till SWEDEN tar tullposten hand om det dvs vanliga postens utrikesavdelning dessa tullar momsar och tar betalt för jobbet med ca 150 spänn ink moms (även på detta naturligtvis!) sen är det dags för dej att besöka ditt lokala postkontor och gå hem med en jättestor och tung kartong under armen när du fått avin i postlådan, detta vet jag med säkerhet har nämligen gjort det hundratals gånger under åren och inte en enda gång praktiskt taget har det varit strul, mycket säker, bra och förhållandelsevis billig service, dock förseningar kan inträffa nu för tiden tar jag det med ro det löser sej men det är sällan jag köper något.
    Säger så här Fish307.com samt marinegeneral.com är helt pålitliga och ärliga sköter du din del korrekt får du dina grejor helt säkert.
    Berrys bait i Kanada är också vana vid swedes, de har Scotty också eftersom du tydligen gillar dem lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av jotho Visa inlägg
      okej...fasen jag skickade till 2 olika företag i USA och frågade om dom kunde skicka riggar till Sverige men har aldrig fått något svar?skickat flera gånger utan svar..
      Läs noga detta beror på att du inte uttrycker dej på ett begripligt sätt för dem när de läser mejlet, lovar och garanterar du blir deletad direkt.
      Den dan du får till det får du alltid svar om inget oväntat händer de flesta USA företag skickar direkt till SWEDEN inga problem men som jag skrev missförstånd gillar de inte.
      Om du är ny som kund utomlands brukar största problemet ligga i betalningen av varorna notera noga postförskott och annat dylikt accepteras inte för frakter över hit, full förbetalning ink fraktkostnad är vad som gäller bara acceptera eller avstå och handla inom landet i stället , ditt val men diskuterar du liknande med en USA firma blir du återigen deletad.........
      Det finns blixtsnabba betalningsformer idag räcker med ett par musklick för att betala en "invoice" som kommer från USA säger så här upptäck detta eller FAXA dina kreditkorts koder dit över, aldrig via e-mail undvikes helt pga risken att det blir uppsnappat.
      Senast ändrad av TAMTAM; 2009-09-04, 17:43.

Kommentera

[QUOTE=jotho;478167]Tjena Kjelle

blir kanon du får gärna kolla det totala priset på två Cannon unitroll 10 för skjo skulle ..Du tar det när du har tid och lust..okej dä går så fort..Får man föra över pengarna direkt?

MvH Johan[/QUOTE

Säger återigen har du för avsikt att gå djupt med tunga vikter plast unitroll är inget bra val!
        Som jag skrev överskrider du ca 5-5,5 kilo är den överbelastad speciellt om bommen dras ut (vilket man naturligtvis alltid gör!)
        Tror faktiskt de handvevade Scotty är ett bättre val då.
        Fundera på vad för djup du är intresserad av vilken art av fisk i Vättern som är intressant, under höst/vinter fiske behöver du sällan gå djupt de kommer uppåt dock under sommarfiske med varmt vatten kan du tvingas långt ned efter speciellt rödingen.
        Vill du ha riggar för fiske hela året lägg pengarna på el då har du alltid grejor som gör det möjligt att nå fisken på ett vettigt vis oavsett var de befinner sej i vatten nivån.
        Tittar du på beggat inom landet typ blocket eller liknande notera det finns ett antal olika Cannon modeller (elriggar) till salu då och då dessa skiljer sej kraftigt i prestanda beroende på årsmodellerna, detta är lätt att känna igen om man kan dem, skulle du fundera pma med länk så kan jag svara garanterar lycka till

Kommentera

Hmm, nån gång när jag får tid över (yeah right!) ska jag skriva en Beginners shopping guide to trollingdjungeln som kompletterar Tapsas näst intill fullständiga trollingskola hos Regal. Upplägget ska vara nåt i stil med " Vad och var fiskar du, hur mycket pengar vill du lägga, hur viktigt är kvalitet" följt av en snygg tabell med vad, var och hur man ska slänga pengarna (i sjön).

Tills dess svarar jag återigen "Scotty".
          /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Har ingen aning om norska förhållanden vad gäller tull/moms men vad jag vet är att det enligt lag i Sverige på inkommande paket tas ut en pliktig avgift på både varan och transporttjänsten, gör man inte detta som hanterare så begår man på papperet ett brott oavsett vem som hanterar grejorna privata bolag eller ej.
            Min erfarenhet är att det bästa/billigaste sättet är att få det skickat med USPS dvs det amerikanska postverket, alla privata bolag som UPS, Fedex etc med dörr till dörr service undvikes pga kostnaden, jag skyr dem som pesten.
            När det anländer till SWEDEN tar tullposten hand om det dvs vanliga postens utrikesavdelning dessa tullar momsar och tar betalt för jobbet med ca 150 spänn ink moms (även på detta naturligtvis!) sen är det dags för dej att besöka ditt lokala postkontor och gå hem med en jättestor och tung kartong under armen när du fått avin i postlådan, detta vet jag med säkerhet har nämligen gjort det hundratals gånger under åren och inte en enda gång praktiskt taget har det varit strul, mycket säker, bra och förhållandelsevis billig service, dock förseningar kan inträffa nu för tiden tar jag det med ro det löser sej men det är sällan jag köper något.
            Säger så här Fish307.com samt marinegeneral.com är helt pålitliga och ärliga sköter du din del korrekt får du dina grejor helt säkert.
            Berrys bait i Kanada är också vana vid swedes, de har Scotty också eftersom du tydligen gillar dem lycka till
            Håller fullt och fast med dig när det gäller UPS och Fedex, men det skiljer sig mellan olika försäljare p.g.a. att dem har olika avtal.........

Ang JetCarrier så är det dom själva som tullar varorna dina i Sverige, inte tullposten som du skriver om. När packen är förtullad hos JetCarrier (moms på varan, frakt från USA) så sänds varan vidare som inrikes paket på posten. Precis på samma sätt som här. Det är inget konstigt med det. Bara att Svenska tullposten (och detsamma med den Norska) gör allt för att tjäna pengar, även om man kan ifrågasätta deras verksamhet många gånger.
            Jet Carrier har nu över 42-tusen registrerade kunder i Scandinavia. Det kanske säger en del om deras populäritet.

Men som jag skrev i ett tidigare inlägg, man måste kolla upp fraktkostnader och förtullning med andra transportörer innan man väljer JetCarrier .......

TAMTAM
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
              Hmm, nån gång när jag får tid över (yeah right!) ska jag skriva en Beginners shopping guide to trollingdjungeln
              Den var kanon Magic. Låt det inte dröja för länga bara. Jysst grej att tipsa alla rookies då dem frågar om vad, vilka, pris, hur beställa, fiskesätt, djup, vikter, fart, modell, fabrikat, etc.....

Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av jotho Visa inlägg
                Det vore kanon skyst TAMTAM om det inte är till besvär...är intresserad av 2st
                Propack 60 Electric
                Model 1116 60" Telescoping Boom

i så fall...va tror du om dom?

MvH Johan
                Har beställt prisuppgift för det du anger ink frakt overhere när den kommer så pmar jag hela konversationen så du kan läsa i detalj vad som sagts både härifrån och därifrån.mvh
                Vad jag anser nja lite Volvo SAAB här själv föredrar jag Cannon men enligt andra blir du riktigt nöjd med Scotty också, funkar nog bra själv har jag ingen direkt erfarenhet
                PS en bra ide är att kolla hemsidorna för fish307 samt marinegeneral tyckte mej ana att det ena företaget hade en sale kampanj på just den modellen!
                Senast ändrad av TAMTAM; 2009-09-04, 18:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                  Hmm, nån gång när jag får tid över (yeah right!) ska jag skriva en Beginners shopping guide to trollingdjungeln som kompletterar Tapsas näst intill fullständiga trollingskola hos Regal. Upplägget ska vara nåt i stil med " Vad och var fiskar du, hur mycket pengar vill du lägga, hur viktigt är kvalitet" följt av en snygg tabell med vad, var och hur man ska slänga pengarna (i sjön).

Tills dess svarar jag återigen "Scotty".
                  Varför det jag har redan skrivit den! mvh

Kommentera

Mina första riggar blev två 1116. Är jätte nöjd med dom. Har dock fått köra sommarens säsong i en lånad båt med unitroll. Unitrollen har fungerat bra. Men gädd och gös trollingen så använder man ju bara 5 kg lod och på små djup(15-35 fot). Dock saknade man elriggarna vid ett bra göspass när det bara högg på djupriggarna på 24 fot. Blev ett jävla vevande. Först in med gösen, sedan upp med lodet.
                    Med elriggarna hade det bara blivit: Hugg, ta spöt känna lite på den, trycka in auto läget på riggen, veva hem gösen och lodet med utlösare har hängt färdigt att apteras igen en bra stund.
                    Senast ändrad av Fiskarn0383; 2009-09-04, 19:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
                      Mina första riggar blev två 1116. Är jätte nöjd med dom. Har dock fått köra sommarens säsong i en lånad båt med unitroll. Unitrollen har fungerat bra. Men gädd och gös trollingen så använder man ju bara 5 kg lod och på små djup(15-35 fot). Dock saknade man elriggarna vid ett bra göspass när det bara högg på djupriggarna på 24 fot. Blev ett jävla vevande. Först in med gösen, sedan upp med lodet.
                      Med elriggarna hade det bara blivit: Hugg, ta spöt känna lite på den, trycka in auto läget på riggen, veva hem gösen och lodet med utlösare har hängt färdigt att apteras igen en bra stund.
                      Haha helt rätt speciellt Vättern är en typisk sjö för elektriska riggar (samt i framtiden Simrishamn/Bornholm etc eller hur Magic?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      720 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      473 visningar
                      0 gillar