Vilka Djupriggar ska jag köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka Djupriggar ska jag köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
    Två stycken Scotty 1116 Propack från Alltackle.com kommer att kosta såhär om du tar hem de idag.

SCY1116PR SCY1116 (2 Pack) $939.99
    Frakt inom USA till Linden NJ $30

Totalt $969,99 X dagens dollarkurs enligt http://coinmill.com/SEK_USD.html = 6996.06SEK

Sen tillkommer tull 3,7%
    Sen tillkommer moms 25%
    totalt 28,7% avgifter på 6996.06 ger en totalsumma på 9004kr

Frakt med Jetcarrier.com till Sverige inkl fortullningsavgifter ca 1450kr

totalsumma för hela kalaset levererat hem till dig går på kronor 10454kr

5226kr/rigg.

Sen finnes det mindre lagliga sätt att reducera avgifter på men det kommer inte jag in på här.

/Kjelle
    Hmmm låter som ett bra pris med Jetcarrier, finns det inga dolda "medlemsavgifter" du får betala oavsett om du handlar eller inte?
    Jetcarrier undrar om inte en välkänd svensk fiske figur boende i USA rekommenderade detta en gång i tiden om jag minns rätt speciellt för tyngre grejor
    Men har lagt ner nu blir bara småsaker då och då.

Mindre lagliga sätt att reducera kostnader innebär också mindre chans att söka ersättning för forlorat paket/transportskador i hanteringen från fraktaren detta bör man hålla i minnet. mvh
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Hmmm låter som ett bra pris med Jetcarrier, finns det inga dolda "medlemsavgifter" du får betala oavsett om du handlar eller inte?
      Jetcarrier undrar om inte en välkänd svensk fiske figur boende i USA rekommenderade detta en gång i tiden om jag minns rätt speciellt för tyngre grejor
      Men har lagt ner nu blir bara småsaker då och då.

Mindre lagliga sätt att reducera kostnader innebär också mindre chans att söka ersättning för forlorat paket/transportskador i hanteringen från fraktaren detta bör man hålla i minnet. mvh
      Inga medlemsavgifter, inga dolda kostnader och om du bokar en transport, men det inte blir nån handel så avbokar du bara transporten.
      Du betalar bara deras taxa enligt deras fraktkalkylator(baserad på vikt och storlek).

Jag är mycket nöjd med deras transport och avgifter, har paket från USA i stort sett varje vecka och med en topp under vintern då jag fyller upp mina trollinglager.

/Kjelle
      Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
      http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        Tack TAMTAM för alla fina tips här ang Cannons "små svagheter" Återkommer till dig om det blir ett par Digi-Trol IV,

Det som fishyfishyfishyfish nämnde här i tråden ang. Scottys elriggar och slack i wiren som kunde kila sig in under den horisontella spolen så har jag faktiskt upplevt det så jag vet vad du menar. Lyckligtvis så var det bara under arbete med en av riggarna i båthuset (montering av ryckutjämnare och montering av krok på spöhållarplattan) så det var ingen match att fixa det (bara att ta av kåpan).

Ett sådant tillfälle uppstår dock inte under fiske . P.g.a. att bromsen alltid är i funktion (bara motorn som lossar den) så är det väll i stort sätt omöjligt att det kan ske på havet. Har aldrig tidigare hört om någon som trollat och fått wiren under spolen............
        Detta kan hända på Cannon oxå men då i topptrissan om den börjar bli sliten.
        Tackar för tacket om du tittar noga på översta högra bilden igen upp till höger borde du känna igen figuren där inte så mycket tvåhands för honom nuförtiden men bra på att styra mvh
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Detta kan hända på Cannon oxå men då i topptrissan om den börjar bli sliten.
          Tackar för tacket om du tittar noga på översta högra bilden igen upp till höger borde du känna igen figuren där inte så mycket tvåhands för honom nuförtiden men bra på att styra mvh
          Ok, det är bra att veta.
          Ang bilden, lite svårt att se det på min maskin men tyckte det var bekant

Är det din båt (var det inte en finnmaster?) som riggen sitter på?
          Räckefästet ser solid ut. Gjort själv?
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Helt fel har mottagit nästan truckstora kartonger utan en spänn i betalning, det kan hända lovar man tror det knappt men ljuger inte.
            Men ska tillägga normalt får du betala, oftast är det riktiga tomtar som synar papperen du kan åka på fullt pådrag för ett brev medans jättekartongen bredvid lämnas utan avseende.
            Hos de privata är kollen bättre finns det ett angivet värde på papperen i rätt ruta bara hala fram plånboken de missar inget, men om värdet står i FEL ruta...........
            Om avsändaren i USA skriver ett mindre belopp än det riktiga värdet så begår den FEDERAL BROTT! Det kan leda till fängelse. Då blir din kompis i USA inte så glad.
            Om man tar emot en försändelse med felaktigt för lågt värde i Sverige så är det smuggling och kan leda till åtal, rättegång och böter plus att försändelsen blir beslagtagen.
            Risken att åka fast är liten men den finns.
            Att skryta på att jag hade mottagit "nästan truckstora kartonger utan en spänn i betalning", och erkänner brottet på ett internet forum är inte något som jag inte skulle vara stolt över.
            Om man har råd att köpa en trolllingbåt så borde man ha råd att köpa trollingutrustning ifrån ett svenskt företag.

Kommentera

Ursprungligen postat av fishyfishyfishyfish Visa inlägg
              Om man har råd att köpa en trolllingbåt så borde man ha råd att köpa trollingutrustning ifrån ett svenskt företag.
              Det där uttalandet håller inte överhuvudtaget. Allt handrar ju om att få så mycket som möjligt för var enda surt förvärvad krona, eller (kanske inte för dig men för oss alla andra). En trollingbåt är väll inte gratis heller, i alla fall inte för oss som måste betala den med egna skattade pengar.

Att t.ex. köpa elriggarna från USA betyder bara att man har fått halva autopiloten på köpet i förhållande till att köpa riggarna i Sverige eller Norge. Och det på lagligt vis med frakt, tull och moms.

Ang fraktvikter och laglighet: finns väll ingen begränsning i vikt/volym för att bli skyldig för moms-bedrageri om varan har ervervats gratis eller till en symbolisk summa, oavsett fraktkostnaden, eller?
              Har själv köpt billiga (och djävligt tunga) produkter, bl.a. till min Colchester metallsvarv på t.ex eBay. För produkter under 200 NOK kan jag importera pallvis och till vilken fraktkostnad som hällst utan avgifter, -lagligt. Är väll samma regelverk i alla nordiska länder antar jag.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av fishyfishyfishyfish Visa inlägg
                Även om man är dum nog att köpa en trollingbåt så kanske man inte är dum nog att betala de hutlösa priserna här i Europa.

Av de saker jag äger just nu så är följande importerad:

1 Dodge magnum srt-8
                1 Jeep Grand cherokee
                1 båt Cobia 230 WA
                2 Suzuki DF 140 motorer
                4 Scotty propacks
                ALL elektronik
                Alla skeddrag ca 1000 styck
                Alla flashers ca 130 styck i båten
                all lina, och övrig utrustning.

Jag har tio stycken "den stive" dessa har jag köpt i Sverige :-)

Jag personligen ser ingen anledning att betala en jävla massa mera för samma produkt, ett påslag på 50-80 % ja även mera i vissa fall.
                Köpte Fishhawk X-4 från usa under sommaren, CWC säljer dessa här, jag ringde deras säljare och han sade att rek. ut-pris är 12995kr, hem från USA med all tull, all moms så hamnade den på 6700kr.

Två stycken Suzuki DF 140 hamnade på 124 000, halva nypriset i Sverige.
                Då var iofs dollarens värde på 5,85 sek.

/Kjelle
                Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  För produkter under 200 NOK kan jag importera pallvis och till vilken fraktkostnad som hällst utan avgifter, -lagligt. Är väll samma regelverk i alla nordiska länder antar jag.
                  Tror samma sak gäller även här.

högsta värdet på en gåva från utlandet är 500sek.
                  Info från Tullverket:

Gåva från utlandet
                  Gåva från ett land utanför EU

För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:

* det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
                  * försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:

* gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
                  * det klart framgår, genom till exempel adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan.

Exempel:
                  Om moster Berit (bosatt i USA) skickar ett paket till sin syster Barbro. Paketet innehåller presenter till Barbro och systerbarnen, Linnéa och Leo. Moster Berit har specificerat innehållet i paketet

* Linnéa får ett par jeans värda 500 kronor och en Mp3-spelare värd 600 kronor
                  * Leo får en kikare värd 500 kronor och en skjorta värd 400 kronor
                  * Barbro får en glasvas värd 800 kronor.

Både jeansen och kikaren blir avgiftsfria eftersom de ligger inom värdegränsen. Mp3-spelaren, skjortan och glasvasen har ett sammanlagt värde av 1 800 kronor. På detta värde tar vi ut schablontull på 2,5 procent vilket motsvarar 36 kronor. Moms med 25 procent beräknas på 1 800 kronor plus 36 kronor vilket blir 465 kronor. Totalt belopp att betala blir 495 kronor (36 plus 459 kronor).

Källa tullverket http://www.tullverket.se/sokordao/g/...280005731.html

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
                    Även om man är dum nog att köpa en trollingbåt så kanske man inte är dum nog att betala de hutlösa priserna här i Europa.

Av de saker jag äger just nu så är följande importerad:

1 Dodge magnum srt-8
                    1 Jeep Grand cherokee
                    1 båt Cobia 230 WA
                    2 Suzuki DF 140 motorer
                    4 Scotty propacks
                    ALL elektronik
                    Alla skeddrag ca 1000 styck
                    Alla flashers ca 130 styck i båten
                    all lina, och övrig utrustning.

Jag har tio stycken "den stive" dessa har jag köpt i Sverige :-)

Jag personligen ser ingen anledning att betala en jävla massa mera för samma produkt, ett påslag på 50-80 % ja även mera i vissa fall.
                    Köpte Fishhawk X-4 från usa under sommaren, CWC säljer dessa här, jag ringde deras säljare och han sade att rek. ut-pris är 12995kr, hem från USA med all tull, all moms så hamnade den på 6700kr.

Två stycken Suzuki DF 140 hamnade på 124 000, halva nypriset i Sverige.
                    Då var iofs dollarens värde på 5,85 sek.

/Kjelle
                    Om alla gör likadant så kommer det inte att finnas några bilfirmor, båtfirmor, sportfiskebutiker eller grossister i dom branscher kvar i Sverige. Alla jobb som finns i dom branscherna försvinner.
                    En sak som är kortsiktig positivt blir att alla som blir arbetslösa kommer att få mer tid till att fiska. Mindre roligt blir det när A-kassan tar slut och man blir hänvisad till Socialan. Då får man sälja sina båtar, bilar och fastigheter innan man kan få ersättning.
                    Annars kan man försöka få uppehållstillstånd i USA, flytta dit och hoppas att få anställning på Fish307.

Djupriggar, båtar, bilar, sportfiskeutrustning och allt annat skall handlas i Sverige så att vi kan rädda så många jobb som möjligt.

Kommentera

• Kjelle vart ska jag beställa skeddrag och flashers i från bäst?

MvH Johan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      722 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      473 visningar
                      0 gillar