HÖ trolling i Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HÖ trolling i Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

[QUOTE=Patrik (Team Poseidon);505897]
    Ursprungligen postat av oringen Visa inlägg

Ja vi körde lite förra året också. Men vi har inga riggar än men ska införskaffas av en vän som tar hem från USA. Man vill gärna komma ner i simris och leka lite också: Det funkar utmärkt med bara dipsy i sundet Northon king, apex kör Danskarna mycket med och dom tar mycket öring på dom.

Är där inte bra plats i den båten du har ? det finns ju så många båtar som är fina! det beror ju också på vad det är för storlek på båten man är ute efter, prisklass, övernattningsbar osv massa saker att tänka på. Jag är helt nöjd med platsen i min båt nu längtar man bara till den 1:a jan så man kan komma ut och fiska lite öring..
    Båten vi fiskar ifrån är inte min. Det är ok med plats men kunde varit mer! Vi tittar runt på alla möjligt. Hade inte varit dumt med en sån ni kör men de är inte lätta att hitta tycker 606 är för liten! Lutar åt att han ska köpa en WA Bayliner, galeon mfl eller Cabin typ Örnivk flamingo eller något annat.

Själv tänker jag köpa en något midre båt som vi lätt kan traila nör vi ska iväg och för ensam fiske då jag gärna fiskar mer än vi kommer ut med hans båt.Men det blir inte förän nästa höst. ska hitta något runt 5,5 m hade jag tänkt Cabin eller ht.

Vi har med tänkt beställa riggar genom en kontaktk i usa men det får vänta lite med tanke på eventuelt båt bytta. Dipsy och annat är inhandlade. Samt rullar men inte några spö än.

Kommentera

Halloj!

Har trollat en hel del havsöring i Öresund på vintern med bra resultat. Utanför Vikhög i området norr om Sjollen är det klart hetaste stället på vintern, bottendjup mellan 10-15 meter brukar va hetast. Djuprigg mellan 25-40 fot brukar ge bäst med apex i ganska skarpa färger som favorit. Gärna stora beten som apex 5,5´ eller 6,25´är grymma. På ytparavanerna brukar tomic 5´ classic eller northern king skedar blyade med 30-50gr vara bäst. När det inte strömmar för mycket kan fisket vara riktigt grymt, dagsfångster med fler än 30 öringar är inte ovanliga. Bästa dagen hade vi 54 st och körde bara med 6st spön toppen var på 5,4kg. Om det är hård vind och stark ström brukar fisket vara väldigt svårt då det fastnar gräs på betena hela tiden och havsöringarna verkar inte vara lika aktiva under dessa förhållanden. Hittar du ingen fisk vid sjollen så kan farleden in mot Limhamn vara bra och grynnan nordväst om Barsebäck är värd ett test ibland.

Ps båtrampen i vikhög är riktigt bra, glöm inte att betala rampavgiften bara, bra parkering och endast 1-2 distans ut innan du kan sätta grejorna på heta fiskevatten!

Lycka till

mvh Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Röda Baronen Visa inlägg
        Halloj!

Har trollat en hel del havsöring i Öresund på vintern med bra resultat. Utanför Vikhög i området norr om Sjollen är det klart hetaste stället på vintern, bottendjup mellan 10-15 meter brukar va hetast. Djuprigg mellan 25-40 fot brukar ge bäst med apex i ganska skarpa färger som favorit. Gärna stora beten som apex 5,5´ eller 6,25´är grymma. På ytparavanerna brukar tomic 5´ classic eller northern king skedar blyade med 30-50gr vara bäst. När det inte strömmar för mycket kan fisket vara riktigt grymt, dagsfångster med fler än 30 öringar är inte ovanliga. Bästa dagen hade vi 54 st och körde bara med 6st spön toppen var på 5,4kg. Om det är hård vind och stark ström brukar fisket vara väldigt svårt då det fastnar gräs på betena hela tiden och havsöringarna verkar inte vara lika aktiva under dessa förhållanden. Hittar du ingen fisk vid sjollen så kan farleden in mot Limhamn vara bra och grynnan nordväst om Barsebäck är värd ett test ibland.

Ps båtrampen i vikhög är riktigt bra, glöm inte att betala rampavgiften bara, bra parkering och endast 1-2 distans ut innan du kan sätta grejorna på heta fiskevatten!

Lycka till

mvh Martin
        Tjena Martin !

Ja i området vid vikhög har vi fått stora havsöringar vid annat fiske största på 8,5 kg. Kom en lax i dag på 11 kg från öresund inte helt vanligt men det kommer dock några varje år.
        Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Hade tänkt att det skulle bli HÖ-premiär nu till helgen i sundet men vädret säger nej, antingen för kallt eller för blåsigt. Får hoppas till nästa helg istället.
          Jag har använt en Ryds Tumlare i 10 år nu, den är bara strax under 5 meter, men sjösäker. Har varit ute i väldigt grov sjö nere i Simrishamn utan problem men det är inget som jag rekomenderar, vilken båt de än har.
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
          19 svar
          907 visningar
          0 gillar