Gäddsaxar! :( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsaxar! :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddsaxar! :(

    hej! fick i dag höra av en klasskompis att han hade införskaffat gäddsaxar till isfiske vilket jag aldrig hört talas som innan så han förklarade vad det innebar och hur man rigga dem och måste säga att det är ngt av dem värsta och sjukaste metoder jag hört ! Så har jag kollat lite om dem på internet och fått en uppfattning av att dem är olagliga ? och då till frågan vf i hela *#¤%& säljer en lokal fiske affär såna här?
    Så skulle va kul att få veta vad ni här på fiskesnack har för tankar och åsikter kring "Gäddsaxar"

    MVH : Christian

  • #2
    Ja, gäddsaxar är olagliga att använda i Sverige. Verkar dumt att en fiskeaffär säljer sådana och ännu dummare att en av dina klasskompisar faktiskt ska använda dem.

    Kommentera


    • #3
      ja jag tycke det lät så sjuk att jag va tvungen att göra en tråd om det...

      Kommentera


      • #4
        Bara anmäla personen om du vet att han använder dem. Affären kan du ju informera att de är olagliga i Sverige, men de kanske säljer till kunder som kommer från ett annat land? Hmm..

        Kommentera


        • #5
          tror att yrkesfiskare får använda sax. likaså får privatperson om man äger vattnet i fråga.

          våra lokala butiker säljer med sax, dock inga metevippor, bjällror ellerannat man kan tänka sig för ismete....
          http://mortasfiske.blogspot.com

          Kommentera


          • #6
            men om jag inte minns fel så sa han att killen i shopen sa att dem va lagliga i vissa vatten och vissa inte ?

            Kommentera


            • #7
              Finns inget generellt förbud mot gäddsax vad jag vet, däremot kan ju ett FVOF välja att förbjuda inom sitt område.
              Står inget i FIFS iallafall men den är väl ute på revidering enlig HAV,s hemsida så kanske är ändrat!?

              Kommentera


              • #8
                Har de testat att informera han om att det finns trekrok? Han är låter väldigt okunnig.

                Kommentera


                • #9
                  Blev det verkligen olagligt med sax? Har för mig att det bara var prat på det
                  Jättelätt att få tag på, inte ovanligt att de finns i sportfiskebutiker

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag är ganska säker på att det är olagligt med gäddsax, även för yrkesfiskare och för privata vattenägare. Ska kolla paragrafen för det fisket i tillsynsboken när jag kommer hem och återkomma. Det som talar för att det är olagligt är att det är olagligt att på något sätt kroka fisken utifrån, samma paragraf som harpunfiske.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    142 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    0 svar
                    63 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X