Gäddsaxar! :( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsaxar! :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Borde väl ligga under samma lag som med levande betesfisk, dvs att inte plåga dem(de kan ju sitta fast över en hel natt).

    Kommentera


    • #12
      Försök att övertala polaren om att lämna tillbaka dem och istället satsa på ismetegrejer
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

      Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

      Kommentera


      • #13
        Gäddsaxar är förlegat...finns det någon på FS som säljer Dynamit...?
        Ursprungligen postat av crill3 Visa inlägg
        hej! fick i dag höra av en klasskompis att han hade införskaffat gäddsaxar till isfiske vilket jag aldrig hört talas som innan så han förklarade vad det innebar och hur man rigga dem och måste säga att det är ngt av dem värsta och sjukaste metoder jag hört ! Så har jag kollat lite om dem på internet och fått en uppfattning av att dem är olagliga ? och då till frågan vf i hela *#¤%& säljer en lokal fiske affär såna här?
        Så skulle va kul att få veta vad ni här på fiskesnack har för tankar och åsikter kring "Gäddsaxar"

        MVH : Christian

        Kommentera


        • #14
          vet att det är tillåtet i finland iaf och fiska med dessa, sen har jag även hört att dessa är olagliga i sverige. Har själv 3st sådana i nån kartong med gamla fiskeprylar. Aldrig använt dessa nått jag fick av min morfar för läääänge sedan.

          Men kan säga en sak om dessa dödsfällor, din klasskamrat är bra modig om han använder dessa. Har nån av er försökt och rigga en sådan ? Enorm kraft i fjädern, vet att morfar satten en sådan i handen av misstag en gång. Han hade ett fint är efter det.

          Som en liten tröst kan jag säga att det är många av dessa saxar som löser ut utan att fånga fisk 50/50 har de varit dom gånger jag varit med morfar när han kollade sina saxar. Men det kan va vinden och vågorna som löst ut dom på sommaren, vintern vet jag inte.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

          Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

          Kommentera


          • #15
            Fiske får ej bedrivas med redskap där fisken kan spetsas. Undantag är ålsax vars tänder är högst 6 mm.

            Källa: Fisketillsyn, en handledning för fisketillsynsmän
            Senast ändrad av Lozz; 2012-11-06, 21:01. Anledning: felstavningar

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Rabo Visa inlägg
              Borde väl ligga under samma lag som med levande betesfisk, dvs att inte plåga dem(de kan ju sitta fast över en hel natt).
              Isåfall skulle nätfiske också falla under den lagen.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                Fiske får ej bedrivas med redskap där fisken kan spetsas. Undantag är ålsax vars tänder är högst 6 mm.

                Källa: Fisketillsyn, en handledning för fisketillsynsmän
                Gäller inte det endast fiske i allmänt vatten. Så fiskerättsinnehavare i enskilda vatten får använda sax.
                Kika på min blogg, enjoy!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
                  Gäller inte det endast fiske i allmänt vatten. Så fiskerättsinnehavare i enskilda vatten får använda sax.
                  Nope. Helt förbjudet enligt fiskeförordningen.

                  Kommentera


                  • #19
                    ska nog rama in mina saxar med en skylt "Från en tids epok då barbariska metoder användes"
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

                    Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

                    Kommentera


                    • #20
                      Sist ja läste nåt om lagar ang gäddsaxar så va dom lagliga för urkesfiskare samt dom som fiskade med stöd av enskild rätt. Men de kan ju ha ändrats sedan dess.
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                      0 svar
                      145 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      1 svar
                      102 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Moddifier  
                      Arbetar...
                      X