Gäddsaxar! :( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsaxar! :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
    Sist ja läste nåt om lagar ang gäddsaxar så va dom lagliga för urkesfiskare samt dom som fiskade med stöd av enskild rätt. Men de kan ju ha ändrats sedan dess.
    Det är lika förbjudet som att fiska med dynamit, ryckfiske, fiske med ström osv.

    Kommentera


    • #22
      Är inte 100 men har för mig att instruktören på den kurs i fisketillsyn vi gick för 2 år sedan sa att det var tillåtet (tyvärr). Ev nämndes det någon begränsning i storlek men minns inte riktigt...

      Enligt Lawline.se (2009)
      "Gällande frågan om det finns någon lag som förbjuder fiske av gädda med sax så säger Fiskeriverket att saxredskap inte är tillåtet i fritidsfisket. Däremot är gäddsaxar tillåtet för yrkesfiskare samt för dem som fiskar med stöd av enskild rätt."
      http://lawline.se/answers/7234

      Kommentera


      • #23
        Usch trodde inte det fanns att få tag på såna där stenåldersredskap längre. Kommer ihåg att vi använde såna när jag var liten på sjuttiotalet, barbariska och fullständigt livsfarliga

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
          Är inte 100 men har för mig att instruktören på den kurs i fisketillsyn vi gick för 2 år sedan sa att det var tillåtet (tyvärr). Ev nämndes det någon begränsning i storlek men minns inte riktigt...

          Enligt Lawline.se (2009)
          "Gällande frågan om det finns någon lag som förbjuder fiske av gädda med sax så säger Fiskeriverket att saxredskap inte är tillåtet i fritidsfisket. Däremot är gäddsaxar tillåtet för yrkesfiskare samt för dem som fiskar med stöd av enskild rätt."
          http://lawline.se/answers/7234
          Enligt tillsynsboken från i år är det inte tillåtet, ens på enskilt vatten.

          Kommentera


          • #25
            Enligt Länsstyrelsen så är det inte olagligt.

            Från deras hemsida:
            "Förtydligande angående gäddsax
            I havet är användande av gäddsax är inte tillåtet för fritidsfiskare utan enbart för yrkesfiskare och den som fiskar med stöd av enskild rätt."
            Senast ändrad av Egge; 2012-11-07, 16:52.
            Ta inte livet för seriöst, du kommer ändå aldrig ur det levande.

            Kommentera


            • #26
              Som Egge skriver stämmer, har en gammal arbetskompis som nu är yrkesfiskare och satt prata med han förra vinter då berätta han att bara yrkesfiskare får använda gäddsaxar.
              Har för mig dom inte heller får säljas hur som helst i fiskebutiker, sen vad är de för fiskebutik som "stödjer/säljer" såna? De är rovfiske av dess like och livsfarligt. Som nån skrev att rigga dom är livsfara!
              sigpic
              http://ShitFishing.se
              Finns även på Facebook:
              http://www.facebook.com/Shitfishing.se

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                Isåfall skulle nätfiske också falla under den lagen.

                Ja varför inte? Borde det iaf tycker jag.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Daniel-Lindberg Visa inlägg
                  Som Egge skriver stämmer, har en gammal arbetskompis som nu är yrkesfiskare och satt prata med han förra vinter då berätta han att bara yrkesfiskare får använda gäddsaxar.
                  Har för mig dom inte heller får säljas hur som helst i fiskebutiker, sen vad är de för fiskebutik som "stödjer/säljer" såna? De är rovfiske av dess like och livsfarligt. Som nån skrev att rigga dom är livsfara!
                  Jag hade nyss en mejlkonversation med en stor västsvensk sportfiskegrossist om varför de har saxar i sortimentet. Svaret var som väntat att det finns en efterfrågan. Bara det finns pengar att tjäna så säljer de vad skit som helst, trist men sant..

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag vet ärligt talat inte vad en gäddsax är för nåt. Hur funkar den? Hur ser en ut?
                    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
                    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

                    [FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
                    [/FONT]

                    Kommentera


                    • #30
                      Google?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                      0 svar
                      145 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      1 svar
                      102 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Moddifier  
                      Arbetar...
                      X