Skitsnack om angelfiske, Nej tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skitsnack om angelfiske, Nej tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skitsnack om angelfiske, Nej tack!

Jag har just läst en hel del skitsnack om angelfiske. Varför ska angelfiske skitsnackas om?

Jag angelfiskar, är 19 år, kör med WM mekanism för härliga smällar, trekrokar för att inte skada gäddan, gälgreppet, kroklossare och ikeakasse som matta för att inte skada gäddan vid landning, ca 30m lina, linan har ALDRIG tagit slut för mig.
    Och så läste jag en text om en person som var så emot angelfiske, han bara sågade det TOTALT!
    Jag gillar handdrillningen och lite brännmärken efter en bra dag. Det hör till.

Jag använder mellan 10-15 don. Vi är oftast två eller tre som är ute på isen. Jag är ALDRIG ute själv.

Rovfiske att fiska med så mycket samtidigt?
    Jo tack, har du båt? Hur stort område lyckas du inte täcka av under en dag? Ungefär ca 30ggr så stort som jag gör. Jag flyttar alla mina don ett par gånger, sedan sitter jag och äter och har det trevligt, tills det smäller då vi allihopa rusar utav bara helvete. Skitskoj faktiskt!

Ja, jag kan förstå att man itne gillar angelkroken, och jag kan förstå att man inte gillar den gamla mentaliteten med gäddor som kastas upp i snön och sedan bonkas ihjäl, 7,8,9 stycken per dag. Det gör inte jag heller.

Men såga inte anglingen som om det vore värre än nåt annat fiske. Jag har inte dödat fler gäddor än någon annan sportfiskare i min ålder. Och sedan jag började fiska utan min fars åsikter om hur man hanterar fisk, så har jag kanske dödat 3 eller fyra gäddor totalt. Utav cirka 500. Detta inräknat både angelfiske, flugfiske, jerkbait, trolling och vanligt haspelkastande.

Har någon sårat dig ?
    Jag har inget alls emot Angelfiske utan jag tycker det är skitroligt faktiskt!
    Givetvis då med trekrok, rätt verktyg och allt som hör ett vettigt sportfiske till.
    Undviker såklart även riktigt kall väderlek.

Kommentera

Nja, sårat skulle jag inte säga, blir bara tokig på när det finns folk som sitter och drar angelfiske som nånting "gammalmodigt för folk som har ihjäl massa gädda", typ åt det hållet. Det finns de som anglar och faktiskt gör allt som går för att gädan ska överleva.
      Och då förstår jag inte varför angelfiske skulle vara värre än nåt annat?

Kommentera

Låter trevligt men är det skitsnack att säga att det inte är sportfiske?

Kommentera

Det är väl inte mindre sportfiske än ismete?

Kommentera

Ursprungligen postat av abbliin Visa inlägg
            Det är väl inte mindre sportfiske än ismete?
            Lika litet?

Kommentera

Jag har inget emot angelfiske OM det körs med trekrok, dock så kräver det i min värld ett spö för att kunna kallas sportfiske. Varför har du något emot att man inte kallar det för sportfiske? Är det så otroligt viktigt för dig att kalla det sportfiske egentligen? Vad folk har något emot angelfiske överlag är väl för att det förknippas med den gamla och skadliga angelkroken, de flesta har nog sett en gädda som fått angelkrok i sig och vilka skador det givit. Kroken och de "äldre" ( och yngre med detta förlegade synsätt ) som inte släpper tillbaks fisken när de fiskar utan slänger dem på isen, det är de två sakerna jag har emot angelfiske. Annars är det helt okej.

Kommentera

Antagligen isåfall. Men med tanke på hur små områden man hinner täcka med både ismete och angel i jämförelse med om du fiskar från båt så BORDE dessa metoder räknas som sportfiske.
                Sen är väl frågan hur många don du använder. Men är man fyra pers tror jag att man med största sannolikhet alltid kan vara en man på ett flagg vilket undviker skadade gäddor pga för många don. Om du inte är långt över 20st. 5 per person? Inte värre än trolling..

Kommentera

Trolling är ju också rätt tveksamt.

Kommentera

skiter i hur folk fiskar.
                    jag personligen skulle inte angelfiska med massa don då jag tycker det är lite fusk :p

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    356 visningar