Skitsnack om angelfiske, Nej tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skitsnack om angelfiske, Nej tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sportfiske eller ej spelar inte mig någon roll, men att det skulle vara en hemsk metod förstår jag inte, då många övergår till trekrok!

Kommentera

Ursprungligen postat av abbliin Visa inlägg
      Jag har just läst en hel del skitsnack om angelfiske. Varför ska angelfiske skitsnackas om?

Jag angelfiskar, är 19 år, kör med WM mekanism för härliga smällar, trekrokar för att inte skada gäddan, gälgreppet, kroklossare och ikeakasse som matta för att inte skada gäddan vid landning, ca 30m lina, linan har ALDRIG tagit slut för mig.
      Och så läste jag en text om en person som var så emot angelfiske, han bara sågade det TOTALT!
      Jag gillar handdrillningen och lite brännmärken efter en bra dag. Det hör till.

Jag använder mellan 10-15 don. Vi är oftast två eller tre som är ute på isen. Jag är ALDRIG ute själv.

Rovfiske att fiska med så mycket samtidigt?
      Jo tack, har du båt? Hur stort område lyckas du inte täcka av under en dag? Ungefär ca 30ggr så stort som jag gör. Jag flyttar alla mina don ett par gånger, sedan sitter jag och äter och har det trevligt, tills det smäller då vi allihopa rusar utav bara helvete. Skitskoj faktiskt!

Ja, jag kan förstå att man itne gillar angelkroken, och jag kan förstå att man inte gillar den gamla mentaliteten med gäddor som kastas upp i snön och sedan bonkas ihjäl, 7,8,9 stycken per dag. Det gör inte jag heller.

Men såga inte anglingen som om det vore värre än nåt annat fiske. Jag har inte dödat fler gäddor än någon annan sportfiskare i min ålder. Och sedan jag började fiska utan min fars åsikter om hur man hanterar fisk, så har jag kanske dödat 3 eller fyra gäddor totalt. Utav cirka 500. Detta inräknat både angelfiske, flugfiske, jerkbait, trolling och vanligt haspelkastande.
      Haha du läser för mycket dravel skrivit av andra helt enkelt, att använda "angelkrok" är till stora delar detsamma som mycket få gäddor..... går du över till trekrok får du fler då kallas det "ismete" (med hjälp av angeldon, då den delen ovan isen)
      Som sagt, SKIT i VAD ANDRA TYCKER, dock se till att det fiske du bedriver är inom lagen.... här finns stora tveksamheter oavsett krok du använder, är det inom lagen så FULLSTÄNDIGT skit i vad andra tycker, så gör jag iaf mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
        skiter i hur folk fiskar.
        jag personligen skulle inte angelfiska med massa don då jag tycker det är lite fusk :p
        Har jag förstått dig rätt? Du skiter i hur andra fiskar men tycker att vissa av dem fuskar?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Har jag förstått dig rätt? Du skiter i hur andra fiskar men tycker att vissa av dem fuskar?

Förmodligen har du förstått det fel? Han skriver ju att han skiter i hur folk fiskar men personligen skulle han inte göra det då han själv tycker att han då fuskar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Baconowski Visa inlägg
            Förmodligen har du förstått det fel? Han skriver ju att han skiter i hur folk fiskar men personligen skulle han inte göra det då han själv tycker att han då fuskar...
            kunde inte sagt det bättre själv faktiskt

och förresten. jag skrev det med glimten i ögat. även om någon sarkastisk ton ej framgick i inlägget.

Kommentera

Haha, det var inte menat att starta en hatisk diskussion här Men läste som sagt lite dumt och tänkte att fan, angling som är så kul, sluta hata.

Kommentera

Ursprungligen postat av abbliin Visa inlägg
                Jag har just läst en hel del skitsnack om angelfiske. Varför ska angelfiske skitsnackas om?

Jag angelfiskar, är 19 år, kör med WM mekanism för härliga smällar, trekrokar för att inte skada gäddan, gälgreppet, kroklossare och ikeakasse som matta för att inte skada gäddan vid landning, ca 30m lina, linan har ALDRIG tagit slut för mig.
                Och så läste jag en text om en person som var så emot angelfiske, han bara sågade det TOTALT!
                Jag gillar handdrillningen och lite brännmärken efter en bra dag. Det hör till.

Jag använder mellan 10-15 don. Vi är oftast två eller tre som är ute på isen. Jag är ALDRIG ute själv.

Rovfiske att fiska med så mycket samtidigt?
                Jo tack, har du båt? Hur stort område lyckas du inte täcka av under en dag? Ungefär ca 30ggr så stort som jag gör. Jag flyttar alla mina don ett par gånger, sedan sitter jag och äter och har det trevligt, tills det smäller då vi allihopa rusar utav bara helvete. Skitskoj faktiskt!

Ja, jag kan förstå att man itne gillar angelkroken, och jag kan förstå att man inte gillar den gamla mentaliteten med gäddor som kastas upp i snön och sedan bonkas ihjäl, 7,8,9 stycken per dag. Det gör inte jag heller.

Men såga inte anglingen som om det vore värre än nåt annat fiske. Jag har inte dödat fler gäddor än någon annan sportfiskare i min ålder. Och sedan jag började fiska utan min fars åsikter om hur man hanterar fisk, så har jag kanske dödat 3 eller fyra gäddor totalt. Utav cirka 500. Detta inräknat både angelfiske, flugfiske, jerkbait, trolling och vanligt haspelkastande.
                Kör med angelfiske om du gillar det och bry dig inte om vad andra tycker.

Kommentera

Abbliin, kör hårt!

Tyvärr får du inte anmäla storgäddan till storfiskregistrering.
                  Kravet är att ett spö används.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Strunta i fånarna Du är ju inte typen som bonkar 20 gäddor på en dag och tycker att de är en skam för övrig fiskebestånd Så länge fiske bedrivs med ansvar spelar det inte roll tycker jag. Vissa är bara så mycket inne i sin egen lilla bubbla att de tror det värsta om dem som gör och tänker annorlunda än sig själv så strunt i det Angående sportfiske-diskussionen. I min bubbla är sportfiske när fisket bedrivs med nöjet som främsta motivationsfaktorn med bruk av en lina (handlina, spö, angeldon osv).

Jag tror alla oss på det här forumet bedriver fiske för nöjets skull även oss (den grupp jag tillhör) som öppet erkänner att vi inte bedriver inriktad C & R fiske, även om vi praktiserar samma fenomen när vi är ute att fiska pga vi inte vill bonka ihjäl allt men vet att stor fisk, öring med fettfenan kvar, de små fisken osv ska leva vidare, men även att man som seriös fiskare - C & R eller C & K - vet att det inte gäller att fylla frysen som var vi en ica-butik. Inte en diskussion om C & R eller ej, men bara att oss på forumet tar vårt fiske seriöst och är ansvariga individer som antigen hantera fisken ordentlig så den kan överleva och oss som vill ta vara på en del av fångsten vet att det är galet att bonka ihjäl allt, vilket igen visar att fisket är en seriös hobby så vi skaffar oss kunskap om det som går längre än bara till "hur man fångar mycket och stor fisk" men som även inkludera förståelse för natur, miljö, djurvälfärd osv. Du bedriver ditt fiske för nöjets skull främst så jag uppfattar det som sportfiske oavsett vad den nuvarande officiella definition är. Angående sporten i det - handdrillning är i min världen sport och kan inte precis kallas att göra det lätt för sig själv Skitfiske på dig
                    Senast ändrad av janjoh; 2014-01-31, 13:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av Baconowski Visa inlägg
                      Men... Det är väl han själv, personligen, som skiter också? Får inte ihop det.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lyly19
                      av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      2 svar
                      356 visningar