Skitsnack om angelfiske, Nej tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skitsnack om angelfiske, Nej tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Albin;

Jag tycker att angelfiske med äkta V-formad angelkrok är den sportsligaste metoden vid isfiske efter gädda! Vid angel måste du blixtsnabbt vara framme vid hålet, ta den utlöpande linan mellan tummen och pekfingret och kroka gäddan när hon vänder mörten för att svälja den. Sedan måste du hålla press på gäddan tills du snabbt kan dra upp henne ur hålet och allt i ett svep. Går gäddan förbi hålet då är hon borta. Vid alla de tre andra isfiskemetoderna fastnar gäddan oftast "automatiskt" av sig själv.....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
    Haha Firehand, "slantfiske" torde vara den ultimata sporten på gädda iaf, småttingarna här har väl aldrig ens hört talas om det! bästa hälsningar!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Haha Firehand, "slantfiske" torde vara den ultimata sporten på gädda iaf, småttingarna här har väl aldrig ens hört talas om det! bästa hälsningar!
      Hej TamTam; Jag vill minnas att Curt Lindhé skrev om "slantfiske" i sin bok "Gäddan Hugger" samt i "Gädd- och Abborrfiske". Troligtvis skrev både Nils Färnström och Hans Lidman om slantfiske också...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Aj aj aj Sir! detta va som en svordom i kyrkan. Vilodagen ! ! tänk på den
        Hey hey bara för att söndagen ska hålas helig innebär inte att han inte kan hålla med i det jag säger då

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej TamTam; Jag vill minnas att Curt Lindhé skrev om "slantfiske" i sin bok "Gäddan Hugger" samt i "Gädd- och Abborrfiske". Troligtvis skrev både Nils Färnström och Hans Lidman om slantfiske också...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
          Slantning var ju föregångaren till vertikaljigging. Bara att man inte såg fisken på tv samtidig utan visste var den fanns.

Kommentera

Tycker själv att spöfiske är roligast. Men, jag blir glad när jag ser någon fiska med angeldon med bomullslina och angelkrok, när jag ser ett gammalt spö med slantkrok nere bakom sjöboden eller när någon trevar sig ut på nyisen och försöker klubba en lake. Ett kulturarv som jag hoppas inte blir bortglömt. Sen går ju alla metoder att missbruka för den som vill.

Kommentera

Klubba lake känns för mig personligen lite barbariskt.
              Frågan är om det är en fiskemetod som är tillåten. Man får ju t.ex. inte alls fiska med ljuster och gäddsax är numera förbjudet i många vatten.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-02-04, 02:41.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag tror ni grabbar får börja stånka gädda istället så slipper ni allt bråk.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                2 svar
                359 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sadda
                av Sadda

Arbetar...
                X