en fråga som rubriken säger, har sökt mycket på nätet men hittat dåligt med svar.
frågan gäller ett område efter norrlandkusten, Västernorrland.
Området är enskillt med privata fiskerättsägare,
halva området ligger innanför en sötvattensgräns till en älv som rinner ut, den andra halvan av området ligger utanför sötvattensgränsen.
jag vet att på den halvan som ligger innanför sötvattensgränsen så är allt fiske enligt lag bara för fiskerättsägarna eller för de som har lov från dessa.
Och som jag fattat det så är det på den del som ligger utanför sötvattensgränsen fritt att fiska med handredskap från land, ska man fiska med båt måste man vara 300m ut från land. Stämmer detta?
men nu till de huvudsakliga frågorna, får man pimpla hur man vill på området som ligger utanför sötvattensgränsen?
Eller är det ett visst avstånd från land som gäller?
Får man anordna en mindre pimpeltävling där utan att fråga fiskerättsägarna?
Kan en klubb, förening eller skola anordna typ friluftsdag där med fiske som syfte utan att fråga fiskerättsägarna?
Nu är det alltså vad lagen säger inte vad som är moraliskt riktigt.
frågan gäller ett område efter norrlandkusten, Västernorrland.
Området är enskillt med privata fiskerättsägare,
halva området ligger innanför en sötvattensgräns till en älv som rinner ut, den andra halvan av området ligger utanför sötvattensgränsen.
jag vet att på den halvan som ligger innanför sötvattensgränsen så är allt fiske enligt lag bara för fiskerättsägarna eller för de som har lov från dessa.
Och som jag fattat det så är det på den del som ligger utanför sötvattensgränsen fritt att fiska med handredskap från land, ska man fiska med båt måste man vara 300m ut från land. Stämmer detta?
men nu till de huvudsakliga frågorna, får man pimpla hur man vill på området som ligger utanför sötvattensgränsen?
Eller är det ett visst avstånd från land som gäller?
Får man anordna en mindre pimpeltävling där utan att fråga fiskerättsägarna?
Kan en klubb, förening eller skola anordna typ friluftsdag där med fiske som syfte utan att fråga fiskerättsägarna?
Nu är det alltså vad lagen säger inte vad som är moraliskt riktigt.
Kommentera