Lånar tråden lite ! Var ute på mitt första isgäddepass idag och var helt dött flera timmar (meta med död nors) sedan så pimpla jag upp en abborre som jag använde som levande. Och helt plötsligt hände de grejer, fick fall på ett av mina spön och en jäkla massa lina drogs ut, men när jag skulle göra ett mothugg så var gäddan borta endast några små bitmärken i abborren?! Frågan nu, hur tänker ni med mothugg, hur länge ska man låta gäddan dra innan man gör ett mothugg? Brukar ni ha slirrbromsen frikopplad så gäddan bara kan löpa iväg med betet fritt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismete gädda nybörjare
Collapse
X
-
Men är inte alltid gäddan fastnar i krokarna. Jag gör mina mothugg direkt men som idag satt jag och korkade upp första koppen kaffe. Polaren stod precis ivägen för att jag skulle se ena vippan. Så på en tid mellan 1 till 3 minuter har jag inte en aning om när vippan gick. Väl frame drogs ingen lina ut. Tog mothugget direkt och bara kände hur jag drog mörten ut en gäddkäft. Den totalt sönder strimlade mörten kom upp. Frågan är om gäddan va för liten för att bita över mörten ordentligt kanske?
Men övrigt om mothugget så rusar jag aldrig fram då jag fått flera utspottade mörtar så. Utan lugn men ändå rask takt mot spöt.
Och ta till vana att plocka med färdigpackad avkrokninga matta tång måttband våg direkt till hålet. Själv har jag allt i Ikea påsen så allt är med direkt vid hugg. Ps jag är själv lite av nybörjare på ismete.
Kommentera
-
Jag tager vad jag haver oavsett mete metod. Men levande är ju alltid bäst. Iövrigt tar jag gärna en vitling,sill, makrill, röding, mm från fiskbilen som är över 30-35cm. Men gäddans främsta föda kan variera från sjö till sjö, löja eller abborre eller braxen mm. Vet man att det är gott om något av dessa fiskar där dom hugger brukar dessa beten vara bäst tycker jag. Dock har jag slitit ut 2st Perry the pertch vid trolling i min hemma sjö men aldrig fått gädda på abborre vid mete!
Kommentera
-
Helt klart fler fäll under en dag med levande jämfört mot dött där det kan kännas väldigt segt mellan huggen, även om det också fångar fisk.
Provade förra vintern med dött i en klarare sjö utan ett hugg, nästa dag i en grumligare sjö och där verkade det funka bättre.
Men det är ju behändligt att bara plocka med sig ett paket fryst sill ut istället för att krångla med mörtstugor osv även om jag tycker det är en del av charmen med isfisket. Här nere i söder där is säsongen knappt varar en vecka ibland hinner jag inte ens få tag i mört innan det blir försent så då får det bli dött.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av snorkakan90 Visa inläggHaha joo , vad jag läst mig till ska detta vara den främsta metoden. känns dock lite halv oetiskt på något sättmen men,, imorgon ska jag pröva med en död abborre iaf så får vi se om det blir några hugg ( och lyckade mothugg ) !
Kommentera
-
Ursprungligen postat av team färgen Visa inläggJag ska prova nästa gång jag kommer ut (om jag kommer ut igen) att vertikala en jigg under betesfisken för att se om man kanske kan få en gädda på lite håll att fatta intresse för mitt fiske hål med död betesfisk över den. Just för att få lire ljud och vibrationer till platsen. Har många gånger sett gädda som komner fram för att kolla in mina balansare vid pimpel med ekolod så detta skall provas och utvärderas.
Praktiserar det ofta från båt på somrarna och det funkar väldigt bra på gädda.Senast ändrad av Fonzie; 2017-01-09, 09:04.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fonzie Visa inläggDet där verkar väl ändå lite onödigt omständigt... Om du ändå skall vertikala under din döda mört kan du ju lika gärna vertikala med den döda mörten. Bara att kroka på en vanlig jiggskalle genom huvudet/munnen på betesfisken.
Praktiserar det ofta från båt på somrarna och det funkar väldigt bra på gädda.
Men som sagt bara en tanke då jag sett gädda som faller för intresset av tidigare abborre fiske med ekolod. Om det funkat eller är värt någon möda! Ja vad vet jag. Inte hört någon som provat.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera