Ismete gädda nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete gädda nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
    fisk som fisk tycker jag
    Så du ser inte att gullmansfjården borde ha reglerat sitt fiske!
    Vänerns öring och lax som har fettfenan kvar skall fiskas upp och ätas!
    Vi kan börja köra trålare igen i sundet mellan Danmark sverige!
    Tycker det är väldigt kortsiktiga tankar du har. Fisk som fisk! Vi ser en stör i götaälv låt oss klubba den för det är en fisk!!!

Kommentera

Tjena! Har blivit några pass i vinter med 2 gäddor i snitt per gång ( har bara 2 spön) !! Bara snipor dock. Agnar bara med död mört och har funkat OK ! Prövat nors helt utan resultat ( Kanske beror på vilket vatten och vad som är basfödan för gäddan?) Ska nog gå upp i storlek på betesfisken för att försöka få lite störra pjäser! Nu till min fråga ! Hur ofta brukar ni flytta spöna och söka efter gäddan? Jag har flera gånger upplevt att att gäddan hugger direkt när jag satt ner mörten Teorin utifrån detta är då att jag bör flytta spöna oftare för att försöka hitta gäddan? Och då i synnerhet med deadbait då gäddan inte verkar kunna lokalisera fisken i samma i samma utbredning som levande? Har ni någon grundregel hur ofta ni flyttar spöna om det inte hugger på ett tag, 30 min 1 timme???? Har blivit helt besatt av vattnet då en fiskare brevid mig drog upp en gädda på 11 kg , jag har dock inte fått en gädda över 2 kg där på ismete ?! Är detta ett tecken på en "dålig" fördelning av gäddor i sjön, då det är ett så pass stor spann mellan medelvikt och toppvikt?
      Senast ändrad av snorkakan90; 2017-02-05, 15:08.
      sök bävern och hitta gäddan

Kommentera

Svårt att säga utan att känna till sjön var betesfisken brukar finnas,var djupen finns,vart det är växtlighet samt andra saker men prova dig fram...sätt ut spöna på en brant och testa bara nå meter eller 2 under ytan.
        Gäddan ser fisken bra underifrån och en mört placerade 2 meter under ytan pelagiskt kan locka till sig gädda på ganska långt håll jämfört med om den är vid botten...
        Testa somsagt större betesfisk som gör mer reklam för sig...
        Jag brukar flytta efter 2 till 3 timmar om det inte händer något
        Min fiskeblogg:
        www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Jag har nu testat ismete med 2 spön och även bytt ut alla angelkrokar på mina gamla angeldon till en trekrok strl 4, men jag är inte nöjd riktigt jag tappar ganska många efter en stunds drillning även på spöt. Jag är ju väldigt ny på detta men har testat o byta till trekrok strl 2 istället eftersom jag kör en i ryggen endast kan det kanske vara det som behövs. och skall man ha mer tålamod då man kör med en ensam trekrok?

Kommentera

och skall man ha mer tålamod då man kör med en ensam trekrok?
            Nej!.

Kommentera

känns som oftast att man rycker ur mörten ur munnen på gäddan, för jag får oftast upp mörten på kroken o den är rejält tillruffsad bitmärken i den

Kommentera

skall man ha mer tålamod då man kör med en ensam trekrok?
                Ja, om du kör med stor betesfisk. Då är oftast inte 3-kroken med i matchen initialt om gäddan hugger underifrån.

Kommentera

Okej nej dom e inte stora mörten alls ca 10-12 cm kanske men då är det kanske bara smågäddor jag haft på då . Mn vanligtvis är det bara o springa eller gå i jämn takt till spöt när man sett fällningen o sen mothugg direkt. Märkt att det fäller o sen drar lina när man kommer dit ochs en stannar linan o då har jag gjort mothugg men då finns inget där den har bara typ spottat ut mörten. Är det BÄTTRE att tackla med dubbla trekrok istället förlorar man mindre gäddor då kanske?

Kommentera

Till fisk 10-12 cm max 2 st krok storlek 6 gärna kraftiga storlek 8.
                    "HalvDan var här"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    247 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    351 visningar
                    0 gillar