Ismete gädda nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete gädda nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hmm jaha men han kanske ville käka lite gädda eller varför skall man inte kunna fiska upp en fisk o äta upp den???? Utan att folk skall, börja skrika o gnälla om det. Dt lär ju inte bli en utdöd fisk för det eller hur? var ju inte speciellt många som C&R för 20 år sen liksom vad var det då ingen visste knappt. Man betalar fiskekort så varför skall man inte kunna ta upp nån fisk då o då o äta den eller i värsta fall klubba den om den e så pass skadad av kroken t.ex. Det här C&R har ju blivit nästan lite överdrivet tycker jag ibland. Man är ju en kriminell nästan om man inte släpper tillbaka fisken. Då tycker jag att alla som fiskar på put and take vatten kan betala sina 100 spänn för 3-5 fiskar o sen släppa tillbaka sina öringar, regnbågar o rödingar o sen åka hem stolt Men nej då går det bra o plocka opp dom.......

Kommentera

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
      Hmm jaha men han kanske ville käka lite gädda eller varför skall man inte kunna fiska upp en fisk o äta upp den???? Utan att folk skall, börja skrika o gnälla om det. Dt lär ju inte bli en utdöd fisk för det eller hur? var ju inte speciellt många som C&R för 20 år sen liksom vad var det då ingen visste knappt. Man betalar fiskekort så varför skall man inte kunna ta upp nån fisk då o då o äta den eller i värsta fall klubba den om den e så pass skadad av kroken t.ex. Det här C&R har ju blivit nästan lite överdrivet tycker jag ibland. Man är ju en kriminell nästan om man inte släpper tillbaka fisken. Då tycker jag att alla som fiskar på put and take vatten kan betala sina 100 spänn för 3-5 fiskar o sen släppa tillbaka sina öringar, regnbågar o rödingar o sen åka hem stolt Men nej då går det bra o plocka opp dom.......
      För det första: Det är skillnad på utsatt fisk (P&T) och vild fisk.
      För det andra: När jag var liten fisk vi mycket mer fisk i sjöarna och åarna än vad vi kan hitta idag. Man kunde fånga en gädda på ett ställe i en å, gå femtio meter och fånga en till. Nu är det dött. Om det är på grund av att folk var idioter förr och kastade döda gäddor i skogen eller inte kan jag inte svara på, men jag ser i alla fall hellre en 10+ gädda släppas tillbaka än att någon tar hem den till katten eller lägger ut till rovdjur i skogen. Det är korkat att ta hem en så stor gädda istället för att släppa tillbaka den. Vill man ha matfisk räcker det gott och väl för en hel familj med en 3-4kg.
      För det tredje: Det känns ofta som att fritidsfiskare som dödar fisk gör det för att de är giriga, de vill att ingen annan ska kunna fånga den. Fisken är deras, i deras tycke. Och de ska få göra vad de vill med den.

Kommentera

Är nog mer att förr när man var mindre då hade man mer tålamod än man har numera därav tycktes det kanske vara så

Kommentera

Är nog mer att förr när man var mindre då hade man mer tålamod än man har numera därav tycktes det kanske vara så
          Lars jag äter mycket fisk jag fångar! Mycket. Men just gädda äter jag ej för tycker det smakar skit!
          Men det är sämre fiske i många vatten än vad som va förr. Och det som fans för är bevisat mycket som är fel.
          Sportfiskarna har blandbandet lagt ut en film om just vikten med stor fisk.

För mig handlar det inte om c&r hit eller dit utan om fisken i vattnet. Framtiden mm. Jag tar även upp gädda och ger åt grannar. Gös får nästan ingen slippa undan för det älskar hela familjen. Men får och fiskar sällan stort då jag gärna vill ha matris.
          Men skulle inte klubba en stor borre för den är inte en lika bra matfisk och är viktig för ekosystemet. Även om det är Sveriges vanligaste och störst utsträckta art.

Nä att man väna om stor fisk är inte att fjanta. Utan bara smart. Och vad gäller klubbad stor fisk är det oftast inte för att fisken är för skadad. Utan med idéer. Flesta som äter gädda tycker inte fisk över 5kg är speciellt fin att äta.
          Nä inget fel på att ta hem fisk men stor är det! Därför många vatten har max längder med!!!!!!!!!

Kommentera

Självklart så ska man få ta upp fisk om man ska käka den ! Jag personligen tycker dock det är trist när dom stora klubbas ihjäl! Smakar illa, sjukt viktiga för vattnet, finns få , ja listan kan göras lång varför man inte bör ta upp en stor gädda... Men det är bara vad jag tycker Jag hade inte kunnat känna glädje om jag haft ihjäl en så fin fisk. det hade förstört fiskeupplevelsen för mig...

Var iaf ute idag och fick 2 snipor !!! Död mört levererade .....
            sök bävern och hitta gäddan

Kommentera

. Då tycker jag att alla som fiskar på put and take vatten kan betala sina 100 spänn för 3-5 fiskar o sen släppa tillbaka sina öringar, regnbågar o rödingar o sen åka hem stolt Men nej då går det bra o plocka opp dom.......
              Jämföra p&t-vatten med en sjö som har ett naturligt fiskbestånd, jösses..

Kommentera

fisk som fisk tycker jag

Kommentera

fisk som fisk tycker jag
                  Det är dock en viss skillnad på en natursjö och p&t-vatten. Natursjön fylls inte på från tankbil när fisken tar slut..

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                    Det är dock en viss skillnad på en natursjö och p&t-vatten. Natursjön fylls inte på från tankbil när fisken tar slut..
                    Det har du rätt i men i en natursjö finns en tillväxt i fiskbeståndet , varje hektar producerar en viss mängd fisk årligen .
                    Beskattningen av gädda har minskat väldigt mycket i de vatten jag fiskar , när jag började så släpptes inga gäddor tillbaka av sportfiskare.
                    Nät låg det ute nästan hela året i en del sjöar även det har minskat drastiskt.
                    Den utvecklingen skall vi vara glada för och det har gjort att antalet stora gäddor har ökat.
                    "HalvDan var här"

Kommentera

Sant Och det fisket vill vi ju fortsätta bevara och utveckla Därför bör vi fortsätta släppa tillbaka fisk vi inte ska äta eller de större fiskarna.
                      sök bävern och hitta gäddan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      247 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      351 visningar
                      0 gillar