Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sasse
    replied
    Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
    Sasse träffar dig gärna (sportfiskemässan jag kommer jobba), men svårt att förstå vissa av dina inlägg.
    Man behöver inte tycka lika om allt här i livet men det är viktigt att vi förstår våra sportfiskande bröder. Även om jag inte ismetar längre så förstår jag dem som tycker det är det roligaste som finns.
    Vi skall därför inte föröska tolka lagarna på hårdast sätt utan tvärtom.
    Mikwed har inte förstått detta och har heller inte koll på regler, det hemska är att han tillsammans med KBV hittar på regler som inte finns och beslagtar grejor.
    Precis. Tyvärr är det svårt att få fram och det är lätt att misstolka ens inlägg på nätet. Öga mot öga är den bästa diskutionsformen när man kan tyda kroppsspråk, tonfall mm.

Tittar gärna förbi och stör dig några minuter på sportfiskemässan. Kan köpa något så inte chefen blir tjurig/eller om du är din egen chef.

Lämna en kommentar:

• Gös Jonas
    replied
    Sasse träffar dig gärna (sportfiskemässan jag kommer jobba), men svårt att förstå vissa av dina inlägg.
    Man behöver inte tycka lika om allt här i livet men det är viktigt att vi förstår våra sportfiskande bröder. Även om jag inte ismetar längre så förstår jag dem som tycker det är det roligaste som finns.
    Vi skall därför inte föröska tolka lagarna på hårdast sätt utan tvärtom.
    Mikwed har inte förstått detta och har heller inte koll på regler, det hemska är att han tillsammans med KBV hittar på regler som inte finns och beslagtar grejor.

Lämna en kommentar:

• sasse
    replied
    Sasse gillar tunna isar och lite risker! Men ogillar människor som är små och trångsynta, vad du är för filur är inte lätt att lista ut. Men jag skulle ha en diskussion med dig med Mikwed tror jag tyvärr det är omöjligt. Precis som förra gången blir han överbevisad av Limnos angående att han inte kan lagetexten. Sedan försvinner han och vet innerst inne att han är en liten människa som njuter av lite ljus när han gör inspektioner.

Crippa när skall du flyttahem?
    Bo däruppe är inte bra för någon

Du fick nästan allt rätt. Har dock inga problem med att sticka ut näsan och tar gärna smällar, så lite risker är inte helt rätt.

Ville bara kolla, trodde inte att du skulle börja hota om våld. Har inte sett sådna tendenser så jag var iof inte speciellt orolig

Hoppas att vi kan träffas vid något fiskevatten eller på någon mässa. Tar mig gärna tid och diskuterar våra åsikter och ståndpunkter

Vem vet, det kanske visar sig att vi tycker samma sak fast förklarar det på olika sätt

Lämna en kommentar:

• Gös Jonas
    replied
    Nä allt har sina fördelar dock så är det minusgrader 8 månadr om året och det går bort!

Lämna en kommentar:

• crippa
    replied
    Jonas, här uppe är det inte nån som gnäller (föutom kärringen) om jag så ismetar med 100 spön , jag flytt int...

Lämna en kommentar:

• Gös Jonas
    replied
    Sasse gillar tunna isar och lite risker! Men ogillar människor som är små och trångsynta, vad du är för filur är inte lätt att lista ut. Men jag skulle ha en diskussion med dig med Mikwed tror jag tyvärr det är omöjligt. Precis som förra gången blir han överbevisad av Limnos angående att han inte kan lagetexten. Sedan försvinner han och vet innerst inne att han är en liten människa som njuter av lite ljus när han gör inspektioner.

Crippa när skall du flyttahem?
    Bo däruppe är inte bra för någon

Lämna en kommentar:

• sasse
    replied
    Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
    Jag kommer inte ihåg om jag tagit med det här den här gången... Jag och några kompisar fick skäll för att vi ismetat på Vättern, så jag kontaktade länsfiskerikonsulenten där för ett uttalande, och han kontaktade i sin tur fiskeriverket - och det här var svaret...

"Ang handredskapsfiske i Vättern

Detta är en fråga som har varit föremål för diskussion. Som du själv har sett så finns det en definition i fiskelagen vad som är handredskap, samt i bilagan var handredskap får användas. Däremot finns det i lagen inga bestämmelser om hur många redskap som får andvändas. I förordningen 1993:1716 finns endast antalsbegränsning för nät, långrev, ryssjor och burar. Det finns enligt Fiskeriverket ingen annan tolkning än "att det inte får användas fler handredskap än att man har full kontroll över dessa". Det skulle i så fall innebära att man kan använda fler än ett handredskap samtidigt. Detta förutsätter dock att dessa måste finnas i omedelbar närhet till den som fiskar och under full uppsikt. Det får alltså inte ske på sådant sätt att det bryter mot bestämmelserna i bilagan till fiskelagen "...- eller utgöras av angeldonsfiske eller liknande metod -.

Per-Erik Larson
    Länsfiskekonsulent
    Länsstyrelsen Östergötland
    581 86 LINKÖPING"
    Satt på konferens med Per-Erik hela måndagen. Extremt trevlig och kunnig. Tyvärr kraftigt begränsad av budgetten. Han var även förvånad över att så få kontaktade honom om just sådana här frågor.

En annan sak, han ville gärna att folk som vill ställa upp och hjälpa till ideellt kontaktade honom. Gäller bla fiskvård, tillsyn mm.

Så vill någon hjälpa till så är det bara o kontakta så försöker han samordna insatsen.

Lämna en kommentar:

• sasse
    replied
    Jag önskar faktiskt att Sasse och Mikwed kom när jag fiskade, de däremot skulle inte önska att det var mig de skulle sätta dit!
    För att?

Hoppas att det är för att du skulle vilja ha en givande diskussion med någon av oss. Är det hot du pratar om så är du på väldigt tunn is...

Lämna en kommentar:

• sasse
    replied
    Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
    Sedan spelar det ju ingen roll vem man har rådfrågat när det kommer en arg gubbe springande med en isbill i högsta hugg..
    Dagens bästa

Lämna en kommentar:

• sasse
    replied
    Ursprungligen postat av crippa Visa inlägg
    Det var inga problem att "flerspöfiska" innan ismetets era. Har suttit hundratals timmar "tusentals?" bakom sik eller lakspöna utan att höra ett ont ord från vatteninnehavarna. Vi fick ofta parkera på deras mark osv. Men då vi började ismeta med angelvippor som indikator blev det ett annat ljud i skällan. Kanske har vi oss själva att skylla att vi inte använde lite proffsigare utrustning redan från början.
    Förresten, börja fiska i insjöar istället där reglerna redan är fastställda. det finns ju ändå ingen fisk i skärgården längre
    Det kan jag nog svara på. Det ser inte alls lika "illa" ut om du sitter på en plats med 2-5 spön jämfört med om du sprider ut 2-5 spön på en vik eller fjärd när du isfiskar. Ponera sedan att ni är 2 eller 3 st med 2-5 spön var. Ser inte bra ut. Det vet ju inte om ni kör c&r eller filear och säljer allt. Sticker mycket mer i ögonen på skärgårdsborna.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
2 svar
373 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sadda
av Sadda

Arbetar...
X