Ursprungligen postat av crippa
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismetekontroller
Collapse
X
-
Är väl inget oproffsigt med vippor. Är ju troligtvis den absolut bästa indikationen du kan ha vid ismete.
-
Jag har fortfarande inte fått svar. Hoppas det går bättre för digUrsprungligen postat av limnos Visa inläggJag drog iväg ett torrt brev till kustbevakningen där jag frågade var de fått sin lagtolkning från. Det ska bli intressant att se vad jag får för svar. Återkommer med svaret..
Lämna en kommentar:
-
Det var inga problem att "flerspöfiska" innan ismetets era. Har suttit hundratals timmar "tusentals?" bakom sik eller lakspöna utan att höra ett ont ord från vatteninnehavarna. Vi fick ofta parkera på deras mark osv. Men då vi började ismeta med angelvippor som indikator blev det ett annat ljud i skällan. Kanske har vi oss själva att skylla att vi inte använde lite proffsigare utrustning redan från början.
Förresten, börja fiska i insjöar istället där reglerna redan är fastställda. det finns ju ändå ingen fisk i skärgården längre
Lämna en kommentar:
-
SPY: Jag skulle aldrig kunna stava använda andvända - så det måste vara äkta.
Svaret finns säkert diariefört någonstans, men jag fick inte med något diarienummer i svaret - så kan vara lite svårt att hitta.
JanO: Det tror jag vi gick in på i förra vinters långkörarismetetråd... Jag hinner inte rota runt i den, men kopiera gärna hit det om du hittar det.
"What makes a free thinker is not his beliefs, but the way in which he holds them. If he holds them because his elders told him they were true when he was young, or if he holds them because if he did not he would be unhappy, his thought is not free; but if he holds them because, after careful thought, he finds a balance in their favor, then his thought is free, however odd his conclusions may seem."Senast ändrad av limnos; 2009-01-28, 14:02.
Lämna en kommentar:
-
Ja, det här var ju positivt, det gör ju plötsligt saker och ting lite enklare. Kanske skulle man ta och skriva ut detta o ha i plånboken om det sas skulle hända att man blev kontrollerad av någon "nitisk" fiskepolis...
Men, Limnos, vad tror du om det jag skrev tidigare, dvs vad lagstiftaren hade för intention?
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggJag kommer inte ihåg om jag tagit med det här den här gången... Jag och några kompisar fick skäll för att vi ismetat på Vättern, så jag kontaktade länsfiskerikonsulenten där för ett uttalande, och han kontaktade i sin tur fiskeriverket - och det här var svaret...
"Ang handredskapsfiske i Vättern
Detta är en fråga som har varit föremål för diskussion. Som du själv har sett så finns det en definition i fiskelagen vad som är handredskap, samt i bilagan var handredskap får användas. Däremot finns det i lagen inga bestämmelser om hur många redskap som får andvändas. I förordningen 1993:1716 finns endast antalsbegränsning för nät, långrev, ryssjor och burar. Det finns enligt Fiskeriverket ingen annan tolkning än "att det inte får användas fler handredskap än att man har full kontroll över dessa". Det skulle i så fall innebära att man kan använda fler än ett handredskap samtidigt. Detta förutsätter dock att dessa måste finnas i omedelbar närhet till den som fiskar och under full uppsikt. Det får alltså inte ske på sådant sätt att det bryter mot bestämmelserna i bilagan till fiskelagen "...- eller utgöras av angeldonsfiske eller liknande metod -.
Per-Erik Larson
Länsfiskekonsulent
Länsstyrelsen Östergötland
581 86 LINKÖPING"
Lämna en kommentar:
-
Jag drog iväg ett torrt brev till kustbevakningen där jag frågade var de fått sin lagtolkning från. Det ska bli intressant att se vad jag får för svar. Återkommer med svaret..
Lämna en kommentar:
-
Under förutsättning att du inte hittat på ovanstående kan man ju anse saken utagerad !Ursprungligen postat av limnos Visa inläggJag kommer inte ihåg om jag tagit med det här den här gången... Jag och några kompisar fick skäll för att vi ismetat på Vättern, så jag kontaktade länsfiskerikonsulenten där för ett uttalande, och han kontaktade i sin tur fiskeriverket - och det här var svaret...
Detta är en fråga som har varit föremål för diskussion. Som du själv har sett så finns det en definition i fiskelagen vad som är handredskap, samt i bilagan var handredskap får användas. Däremot finns det i lagen inga bestämmelser om hur många redskap som får andvändas. I förordningen 1993:1716 finns endast antalsbegränsning för nät, långrev, ryssjor och burar. Det finns enligt Fiskeriverket ingen annan tolkning än "att det inte får användas fler handredskap än att man har full kontroll över dessa". Det skulle i så fall innebära att man kan använda fler än ett handredskap samtidigt. Detta förutsätter dock att dessa måste finnas i omedelbar närhet till den som fiskar och under full uppsikt. Det får alltså inte ske på sådant sätt att det bryter mot bestämmelserna i bilagan till fiskelagen "...- eller utgöras av angeldonsfiske eller liknande metod -.
Per-Erik Larson
Länsfiskekonsulent
581 86 LINKÖPING"
Mete med flera spön är därmed tillåtet på vatten där handredskapsfiske är fritt,
så länge man håller sig på begränsat område och har kontroll på samtliga spön.
Ismete är inte likställt med angelfiske, så länge du inte sätter fast spöt i isen,
så det slinker med på samma ....
Detta torde gälla oavsett vad kbv eller tillsynsmän anser.
Ovanstående besked från Länstyrelsens representant resp. Fiskeriverkets utlåtande väger tyngre alla dagar i veckan.
Skulle vara intressant att se utgången av en rättegång där ovanstående text finns med i försvarets bevisning.
Fortsättningsvis (halvt OT)
Vertical Jigging går i teorin lika bra att bedriva stationärt (från t.ex. en brygga eller bro)
och det är ju hårklyveri i överkant att likställa det med trolling.
Personligen tycker jag gott att trolling med ett (eller två) spön som hålls i handen borde vara ok,
men hur jag än försöker så kan jag inte vrida på lagtexten och få det till det.
Att generellt tillåta trolling med pulkor och 10 spön vet jag inte om jag kan supporta,
skulle nog kunna bli lite parodiskt på vissa platser.
Lämna en kommentar:
-
Jag önskar faktiskt att Sasse och Mikwed kom när jag fiskade, de däremot skulle inte önska att det var mig de skulle sätta dit!
Lämna en kommentar:
-
Sedan spelar det ju ingen roll vem man har rådfrågat när det kommer en arg gubbe springande med en isbill i högsta hugg..
Lämna en kommentar:
-
Jag kommer inte ihåg om jag tagit med det här den här gången... Jag och några kompisar fick skäll för att vi ismetat på Vättern, så jag kontaktade länsfiskerikonsulenten där för ett uttalande, och han kontaktade i sin tur fiskeriverket - och det här var svaret...
Per-Erik Larson
Länsfiskekonsulent
581 86 LINKÖPING"
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Lämna en kommentar: