Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Själv var jag på Mikweds vatten med 6 spön idag, men tyvärr kom han inte förbi

Kommentera

• Viesker, det var ju synd att du inte blev kontrollerad Det är ju inte helt lätt, ponera att du har fiskekort för området och Mikwed har bestämt att du bara får ha 4 spön, hur blir det då? Vill han sno alla spön? Även i hans värld är det ju bara 2 spön som "tjuvfiskar". Och hur i all världen ska man då komma överens om vilka 2 av de totalt 6 spöna som det är..?

Kanske borde de som hamnade i Attunda-tinget gjort en motanmälan om egenmäktigt förfarande av ett spö då man utom några tvivel får fiska med 1 spö även i Mikwed's värld (här förutsätter jag att de åkte av med samtliga spön men det är givetvis inget jag har koll på).

Kommentera

• Två små citat som passar i den här tråden.

Alla människor har rätt att framföra sin åsikt, men ingen har rätt att föra fram felaktiga fakta.
        Bernard Baruch

Puritanism: den ständiga fruktan att någon, någonstans, kanske är lycklig.
        H.L. Mencken

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
        http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
        http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Lambarmannen Visa inlägg
          Viesker, det var ju synd att du inte blev kontrollerad Det är ju inte helt lätt, ponera att du har fiskekort för området och Mikwed har bestämt att du bara får ha 4 spön, hur blir det då? Vill han sno alla spön? Även i hans värld är det ju bara 2 spön som "tjuvfiskar". Och hur i all världen ska man då komma överens om vilka 2 av de totalt 6 spöna som det är..?

Kanske borde de som hamnade i Attunda-tinget gjort en motanmälan om egenmäktigt förfarande av ett spö då man utom några tvivel får fiska med 1 spö även i Mikwed's värld (här förutsätter jag att de åkte av med samtliga spön men det är givetvis inget jag har koll på).
          Vid olovligt eller olaga fiske beslagtages all utrustning som krävs för fisket, dvs. all utrustning blir förverkad även pulkan. Du får tomhämt hem, så enkelt är det.
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

• Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
            Vid olovligt eller olaga fiske beslagtages all utrustning som krävs för fisket, dvs. all utrustning blir förverkad även pulkan. Du får tomhämt hem, så enkelt är det.
            Tumlaren
            En sak jag alltid har funderat på gällande beslag: Vad gäller t.ex kameror och dylikt? Är ju inte nånting somm krävs för att kunna fiska men en kamera ingår ju i de flestas utrustning.
            Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

• I detta fall gällande ismete så beslagtas fiskeutrustningen utan stöd i lagen. Dock Tumlaren håller jag med dig i det du skrev gällande dig själn och P&T vatten,.

Kommentera

• Den stora kullen nyexaminerade kustbevakare från 2007 och framåt börjar märkas i KBV´s rapportering.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                  Tumlaren
                  Hej tumlaren , det senaste från sjöpolisen är att om man kan göra en riktigt bra dokumentering av fiskeutrustningen så kan dom få behålla utrustning och får istället ett högre bötesbelopp.
                  Det börjar nämligen bli trångt med fiskeutrustning på sjöpolisen där herrar som, gösjon struntat i dom regler som gäller och får ta sin tolkning i rätten.
                  Nu under helgen togs en kille på mälaren för ismete med sju spön och blev rapporterad av kustbevakningen.
                  Killen skämdes duktigt då han var medlem i en fiskeklubb och visste väl vad som gäller men chansade och trodde att en del visa herrar på detta forum kunde ha rätt, nu vet han bättre vilka regler som gäller.
                  Senast ändrad av mikwed; 2009-02-03, 08:17. Anledning: Missta text

Kommentera

• Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
                    Hej tumlaren , det senaste från sjöpolisen är att om man kan göra en riktigt bra dokumentering av fiskeutrustningen så kan dom få behålla utrustning och får istället ett högre bötesbelopp.
                    Det börjar nämligen bli trångt med fiskeutrustning på sjöpolisen där herrar som, gösjon struntat i dom regler som gäller och får ta sin tolkning i rätten.
                    Nu under helgen togs en kille på mälaren för ismete med sju spön och blev rapporterad av kustbevakningen.
                    Killen skämdes duktigt då han var medlem i en fiskeklubb och visste väl vad som gäller men chansade och trodde att en del visa herrar på detta forum kunde ha rätt, nu vet han bättre.
                    Vadå "vet bättre", dömdes han av Attundas söndagsjour eller ?
                    Låt oss se vad rättegången leder till.....

Kommentera

• Jag fick svar från kustbevakningen.. Men jag hade lite följdfrågor som jag inväntar svar på innan jag lämnar en rapport hit. Men det tycks vara ungefär så illa som befarat. Man kan ju fundera på vem "indikationerna" kommer från... Eller vad tycks om följande:

"Vårt resonemang grundar sig också i synen på att ett handredskapsfiske skall bedrivas just så; aktivt med handen. (Detta dock sagt utan att ha läst förarbetena till Fiskelagen)"

"Tolkningen kan anses som "petig" men bör ses i ett vidare perspektiv där till exempel
                      indikationer finns på att stora kvantiteter fritidsfångad fisk saluförs till näringsidkare."

Är det någon som har kontaktinfo. till sjöpolisen? Jag tänkte kontakta dem också och fråga vilken lag de hänvisar till när anmälningarna inkommer. Jag hittade ingen kontaktmöjlighet från deras hemsida.

EDIT: Jag har skickat ett mail till sjöpolisen nu. Ska bli intressant att hör avad de har att förtälja.
                      Senast ändrad av limnos; 2009-02-03, 10:29.
                      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      459 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lyly19
                      av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      1 svar
                      172 visningar