Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förresten så sa min svåger (som är jurist) att dyra saker - såsom båtar - inte längre kan förverkas vid olovligt fiske eftersom straffet då inte står i paritet med brottets ringa natur (eller liknande). Detta ska ha ändrats efter en handikappad blev av med sin båt för att han trollingfiskat.

Jämförelsen gjordes med att man inte blir av med sin bil när man kör för fort.

Lagen ser ut så där... Så om tillsyningspersonen "kan anta" att båten kommer förverkas i en dom så får han ta den i beslag. Nu är väl olovligt fiske sällan så grovt att det kan antas att båten ska förverkas, men...

47 § Om någon ertappas på bar gärning när han eller hon begår brott enligt denna lag, får beslag göras av fisk, redskap, fiskefartyg eller andra föremål som
    1. skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brottet, eller
    2. kan antas bli föremål för förverkande enligt denna lag.
    Senast ändrad av limnos; 2009-02-03, 16:46.
    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand
      "
      Skänk Skåne åt assyrierna!
      Old Firehand
      Skulle vi inte kunna kompromissa lite och behålla vattnen utanför Simrishamn?
      /Magic

Kommentera

• Limnos du har helt rätt i att beslagtaget gods värde måste stå i paritet med brottet..givetvis kan inte en båt eller bil förverkas iom att vid fällande dom ofta böterna är mellan 1-4000 kr..+ beslagtagen och förverkad fiskeutrustning. I av många tidigare fall i Sthlms ström vad jag kan minnas enligt uppgift av mina lärare i fisketillsyn var det största värde av förverkad utrustning TVÅ personers grejor totalt värde 12.500 kr. Alltså 6.250 per person. Vill minnas att de var skyldiga till två brott. Minns inte bötesbeloppet.

Givetvis kom frågan av många upp på utbildningen..Det handlade totalt om ett hundratal fall..

Det är maximum vad jag känner till vad det gäller värde av förverkade redskap ..oftast handlade det om utrustning för ett par tusenlappar .Kan tillägga att samtliga dömda blev av med grejorna..

Men vad jag numera är tveksam till är om det är rätt väg att gå att försöka driva igenom, jobba för ett flerspöfiskeförbud?

Visst ger lagen inte besked på den punkten, iom att antal inte nämns (det enda som finns är att bara spö nämns) och visst går det...Men är det huvudproblemet, antalet spön?

Finns det kanske bättre sätt motverka problemet köttfiske? Tex fångstbegränsning? Vad är erfarenheterna från andra länder? Nu kan ju vem som helst kötta upp hur mycket som helst när fisken går till..

Men det finns krux med fångstbegränsning..Dels kontrollen och dels vilka arter ska ingå för att nämna några exempel..

Men menar att det är bättre att noga tänka igenom åtgärder som säkerställer ett bra fiske och samtidigt ger folk frihet att fiska..kanske rentav det fria fisket kan ytterligare utvecklas?

Enkelt utryckt att driva igenom ett förbud som de flesta sportfiskare inte ställer sig bakom, tvärtom..Är inte bäst sett att utveckla det fria handredskapsfisket, sportfisket, bedriva fiskevård eller få förståelse för fisktillsynsmans arbete..
        Senast ändrad av Hemi; 2009-02-03, 20:51.

Kommentera

• Tumlaren; Snackar du inte lite i nattmössan nu? Jag vill minnas att det skrevs åtskilligt i sportfisketidningar om flera "kända fiskare" i Mörrumsån som bedrev kvalificerat ryckfiske! En av dem kallades inte för den Starke! Sedan har vi ju fisket i A- och B-Zonen i Pukaviken...Det finns väl inte en enda som trollat där med för många spön...eller hur?
          Här uppe i Sverige är vi inte alltid helt laglydiga...men å andra sidan är vi inga hycklare!
          Skänk Skåne åt assyrierna!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst![/QUOTE]

Ta inte upp forntid, utan är nutid som räknas. Jag sa aldrig att vi var hycklare utan att vi är mera laglydiga härnere, men vi är inga helgon. Det finns säkerligen några rötägg härnere också (säkerligen innflyttade norrifrån).
          Det vi har mest problem med härnere nu det är nätfiskarna och vad jag vet så är de inte sportfiskare i vår mening. Men det kanske kommer att fixa sig nu med det nya förslaget om att det inte får finnas några nät innanför tre metersdjupet eller 300 meterslinjen, man kan fixa saker genom att ta frågan högre upp utan att hota de som gör sitt jobb.
          Genom att kolla med fiskeriverket hur många spön vi får använda ute i frivatten nere i Hanöbukten så har jag fått till svar att det går bra med upp till 10 stycken spön och det mesta av fisket sker mer än 4 sjömil ut och då gäller inga regler om spöantal eller krokantal eller fredning av lax eller öring under hösten. Har inte satt som livsuppgift att räkna hur många spön trollingfiskare härnere använder. Men de flesta som jag känner använder normalt mellan 6-10 spön beroende på vädret.

Varför skall vi härnere kopplas ihop assyrierna, vi har väl ingen historia ihop med dem, snarare skall vi kopplas ihop med danskarna. Men vi vill bli självständiga här nere så vi slipper alla tokiga svenskar.
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand
            Hej Magic; För din skull gör jag gärna det...om jag får åka med någon gång! Den enda gång jag förärats att få vara med och fiska i Simrishamn var under Trolling Masters, helgen 9-10 april 1999. Då fiskade jag i team med Laxcup Nynäsvinnaren Hasse Backman och Stefan "Trumman" Trumstedt i Stefans Ryds 600 Big Fish. Första dagen var det igenmulet och regnet låg i luften, men det gjorde inte så mycket, eftersom tävlingen bröts innan vi fått ut grejorna i sjön. Det var någon Grisslan (klinkad jätteroddbåt) som höll på att sjunka. Andra dagen var det strålande solsken och klarblå himmel och då fick vi 4 laxar mellan 5,3 kilo och 4,2 kilo. Stefan (skepparn) envisades med att köra med en SlideDiver och en pinne "Den Stive" på 12 meters djup som han fick 4,2 kilos laxen på. De övriga tre laxarna högg på min självlysande blå/vita Northern King MAG-GLOB-S med svarta ränder, som jag själv envisades med att ha bakom en Off-Shore OR-12 sideliner med 70 grams päronsänke och 120 fot lina ute.Det blåste 8 - 10 m/sek rent västlig vind och ytvattentemperaturen var +3,5 gr.C. Det var riktigt grov sjö, men OR-12 sidelinerna gjorde sitt jobb till vår belåtenhet...
            Go for the Giant Salmons!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
            OK, då säljer vi Skåne till högstbjudande alternativt byter mot Bornholm.
            Simris är en klar favorit bland Östersjöarenorna. Börjar snart bli så gammal så jag likt dig kan minnas tillbaka på fornstora dagar. Klarast lysande är nog ändå en februaridag 2004 när vi hade 39 påslag varav 27 landade (vi behöll 2 var) med en tia på topp. (Fast ingen på NK ...)
            Med lite tur kan vi kanske få uppleva det fisket igen när effekterna av drivgarnsförbudet börjar märkas - och med ännu högre medelvikt!
            /Magic

Kommentera

• Tumlaren, på tal om läsförståelse och annat, nuvarande fiskelag är omodern då den inte hängt med hur dagens sportfiske utvecklats. Jag har läst lagen om och om igen och den andas ett regelverk som är menat att stävja olaga mängdfiske och fiske för olovlig försäljning, något som vi inte kallar sportfiske. Om de mer eller mindre briljanta förslag som denna tråd bjuder på (flera av undertecknad) är "laglydiga" eller inte går nog inte att svara på förrän möjligheterna prövats i rätt. För min del finns ingen strävan att bryta mot de lagar som är solklara men det känns viktigt att sätta ned foten så att modernt sportfiske kan rymmas inom fiskelagen så att sportfiskare kan utöva sitt älskade sportfiske utan att begå lagbrott enligt de nitiska tillsyningsmän som väljer att tolka dagens lag gentemot sina sportfiskande "bröder" som metar/trollar med 3-4 spön. Fan, vi sportfiskare behöver hjälp av kunnigt och envist folk som kan lobba i de organisationer där beslut fattas och lagar stadgas, inte tvärtom. KBV och dess hejaklack är ett hot mot det fria moderna sportfisket!

Kommentera

• Ursprungligen postat av roppin Visa inlägg
                Tur man inte har sånna där fiske motståndare här uppe..

Blir ju gråhårig av att bara höra tramset!
                Nä det är lugnt här också. Men ganska kul att läsa om tokerierna
                En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

• Mikwed, hur mycket fisk beslagtogs av de fiskare som ställdes inför Attunda-tinget?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Lambarmannen Visa inlägg
                    Tumlaren, på tal om läsförståelse och annat, nuvarande fiskelag är omodern då den inte hängt med hur dagens sportfiske utvecklats. Jag har läst lagen om och om igen och den andas ett regelverk som är menat att stävja olaga mängdfiske och fiske för olovlig försäljning, något som vi inte kallar sportfiske. Om de mer eller mindre briljanta förslag som denna tråd bjuder på (flera av undertecknad) är "laglydiga" eller inte går nog inte att svara på förrän möjligheterna prövats i rätt. För min del finns ingen strävan att bryta mot de lagar som är solklara men det känns viktigt att sätta ned foten så att modernt sportfiske kan rymmas inom fiskelagen så att sportfiskare kan utöva sitt älskade sportfiske utan att begå lagbrott enligt de nitiska tillsyningsmän som väljer att tolka dagens lag gentemot sina sportfiskande "bröder" som metar/trollar med 3-4 spön. Fan, vi sportfiskare behöver hjälp av kunnigt och envist folk som kan lobba i de organisationer där beslut fattas och lagar stadgas, inte tvärtom. KBV och dess hejaklack är ett hot mot det fria moderna sportfisket!
                    Denna nitiska tillsyningsman kanske har fått sina order av uppdragsgivare att göra som han gör, kan förstå att det sticker i ögonen på de flesta gamla när de inte får hålla på med sitt angelfiske, men sportfiskare använder något likande metoder och kallar det ismete med flera spön och tycker att det skall vara helt tillåtet. Säger inte att det är rätt eller fel. Men för att frågan skall lyftas upp så gör det ordentligt genom skapa debatt, försök engagera sportfiskarna uppe i stockholmsdistriktet på frågan om flerspöfisket så frågan blir genomlyst, (tror att sportfiskarna tar upp frågan, det finns ju makter på att det såkallade fria fisket skall försvinna och håller vi sportfiskare på att hota tillsyningsmän och bär oss åt som svin. Så kan ni räkna med att det försvinner) så har vi gjort i frågan om nätfisket längs skånekusten och nu har det kommit ett lagförslag på en ändring.
                    Men anklaga inte någon för att vara dum, övernitisk och motarbeta sportfiskarna, han kanske bara gör sitt jobb som han är ålagt att utföra, för en saklig debatt istället.
                    Tumlaren
                    trolling är livet

Kommentera

• Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                      Denna nitiska tillsyningsman kanske har fått sina order av uppdragsgivare att göra som han gör, kan förstå att det sticker i ögonen på de flesta gamla när de inte får hålla på med sitt angelfiske, men sportfiskare använder något likande metoder och kallar det ismete med flera spön och tycker att det skall vara helt tillåtet. Säger inte att det är rätt eller fel. Men för att frågan skall lyftas upp så gör det ordentligt genom skapa debatt, försök engagera sportfiskarna uppe i stockholmsdistriktet på frågan om flerspöfisket så frågan blir genomlyst, (tror att sportfiskarna tar upp frågan, det finns ju makter på att det såkallade fria fisket skall försvinna och håller vi sportfiskare på att hota tillsyningsmän och bär oss åt som svin. Så kan ni räkna med att det försvinner) så har vi gjort i frågan om nätfisket längs skånekusten och nu har det kommit ett lagförslag på en ändring.
                      Men anklaga inte någon för att vara dum, övernitisk och motarbeta sportfiskarna, han kanske bara gör sitt jobb som han är ålagt att utföra, för en saklig debatt istället.
                      Tumlaren
                      Du har helt rätt i att debatten ska vara saklig !
                      MEN iom att nämnda tillsynsman själv flera gånger skrivit att lagen säger ETT spö,
                      som om det var en allmänt rådande sanning och inte bara något som HANS uppdragsgivare anser, så faller argumenten.
                      OM lagen var glasklart skriven kunde debatten vara saklig,
                      men ett vridande och vändande på ordet spö i singular eller plural faller inte inom ramen för glasklart.

Om det istället är som Hemi säger:
                      "Står det inte i lagen att det är förbjudet, så är det tillåtet"
                      Då har vi inget problem, flerspömete är tillåtet !
                      Önskar bara få höra det från säker källa, t.ex. Länsstyrelsen/Fiskeriverket/Hovrätten (Inget illa menat, Hemi )

Det är också otroligt irriterande att nämnda kontrollant nästan alltid (utom i just denna)
                      startar trådarna med att triumferande basunera ut att kbv på hans initiativ tagit någon för fiske med flera spön.
                      Nästan som att han gillar att mucka gräl......

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      2 svar
                      364 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Arbetar...
                      X