Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ett förslag är att vi går alla ut på isarna med rubbet av utrustning för ismete, borrar tusentals hål.
    Men har inte en enda krok i vattnet.

Då fiskar vi ju inte!
    Bara vädrar våra åsikter........Samtidigt kan man bjuda in för diskussion med ex.vis KBV och Mikwed.

Kommentera

• Tur man inte har sånna där fiske motståndare här uppe..

Blir ju gråhårig av att bara höra tramset!

Kommentera

• Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
        Sasse: Näääääää. Vad som är handredskap är jättetydligt i lagen, och det spelar ingen roll var själva redskapet befinner sig.

7 § Med fast redskap menas
        1. fiskebyggnad, och
        2. fiskeredskap med ledarm, om redskapet är fastsatt vid bottnen eller stranden och avses stå kvar i mer än två dygn i följd.
        Med rörligt redskap avses fiskeredskap som inte är fast redskap.
        Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som är utrustade med lina och högst tio krokar.

Som en rolig notis kan man nämna att kustbevakningen ser ut att ha lagt upp Mikwebs felaktiga lagcitat på sin hemsida. http://www.kustbevakningen.se/kbvtem...e.aspx?id=1392. T.ex. den här meningen - som inte går att återfinna någon stans i varken lag eller förarbeten eller någon annan stans - "Redskapet ska föras från handen". Undrar var de får allt ifrån?!
        Jag påpekade texten för KBV och fick följande svar:

Hej Magnus,

Det verkar som att det inte finns med i lagtexten. Vi ska se över informationen på sidan snarast.

Vänliga hälsningar, Anna Lindblad
        Senast ändrad av magic; 2009-02-03, 16:02.
        /Magic

Kommentera

• Jag har sagt det länge det är beklagligt att Mikwed frå bära bricka!

Kommentera

• Ha pinnar eller tomma spön sittande i alla spöhållare och åk sakta på enskilt vatten, samtidigt som ni solar eller gör något helt annat än fiskar.

Hälsa KBV och Mikwed välkomna på en fika...... Varje gång de får ett hysteriskt larm från fiskevattenägare.

http://3.bp.blogspot.com/_iK8qqzvf5v.../s320/DSC00202
            Senast ändrad av Scaner; 2009-02-21, 19:39.

Kommentera

• OF du är i storform, känns bra ha dig på banan igen
              Återigen beklagligt att Mikwed mfl påverkar myndigheter att tillgripa lagar som inte finns.
              Funderar på att åka ut til Vaxholm och ismeta utan vippa, låta Mikwed ta mig samt använda mig av en känd jurist, och göra ett åtal mot tillslaget. Det enda jag inte kommer göra är att fiska med fler än tio krokar, för det är faktiskt reglerat i lagen. Återigen fantastiskt kul att Mikwed inte ens kan referera rätt till den lag han säger att han följer. En sportfiskets fiende och en pajas har jag kallat honom och jag vidhåller detta.

Att vi inom våra egna led förbjuder oss själva till lagligt fiske är sjukt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
                OF du är i storform, känns bra ha dig på banan igen
                Återigen beklagligt att Mikwed mfl påverkar myndigheter att tillgripa lagar som inte finns.
                Funderar på att åka ut til Vaxholm och ismeta utan vippa, låta Mikwed ta mig samt använda mig av en känd jurist, och göra ett åtal mot tillslaget. Det enda jag inte kommer göra är att fiska med fler än tio krokar, för det är faktiskt reglerat i lagen. Återigen fantastiskt kul att Mikwed inte ens kan referera rätt till den lag han säger att han följer. En sportfiskets fiende och en pajas har jag kallat honom och jag vidhåller detta.

Att vi inom våra egna led förbjuder oss själva till lagligt fiske är sjukt.
                Jag kommer och kollar, ta med dig limnos och det blir garanterat publikrekord!
                sigpic

Kommentera

• Ja det vore faktiskt rätt kul att göra det! Dags att göra något åt olagligheterna som de håller på med.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand
                    Tumlaren; Får du igenom din vilja kan du väl beslagta bilen också! Bilen behövs ju ofta för att kunna åka till båten....
                    Skänk Skåne åt assyrierna!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ja, i princip kan man även beslagta bilen om inte kan komma till fiskevattnet på annnat sätt ( du kastar skit på mej utan att veta vad jag vill eller ej, har aldrig beslaget någon bil och kommer aldrig att beslagta någon bil. Så vill du sluta att kasta skit i en debatt på någon som du inte känner till som person. Det är mycket obehagligt att någon gör så mot en. Så håll dej till fakta och kom inte med personliga påhopp som inte stämmer med verkligheten). Men till vilket vatten kan man inte komma till utan bil (man kan ju alltid gå), så detta kommer aldrig att genomföras. Därimot kan båten förverkas vid olaga eller olovligt fiske.
                    Dalis, använder du kameran i dítt fiske så kan den förverkas, men vad jag vet så är det väl ingen som är så dum att han använder kameran som tyngd eller bete i sitt fiske, att bara fotografera sin fångst klassas inte som fiskeanvändning.
                    Milkwed, har inte dessa problem här nere i södra Sverige, här nere är sportfiskarna mycket mera laglydiga, då de är läskunniga och förstår vad som står i Fiskelagen.
                    Tumlaren
                    trolling är livet

Kommentera

• Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                      då de är läskunniga och förstår vad som står i Fiskelagen.
                      Tumlaren
                      Just läskunnigheten är det inte något större problem med. Men de få (två) som tycker att lagen är glasklar och att där tydligt står att man endast får använda ett redskap bör nog kontrollera både syn och läsförståelse.

Kustbevakningen hade åtminstonde vett att erkänna att lagen är svår att tyda och att de medvetet tolkat den mycket "petigt" för att de hört rykten om rovfiske (från Mikweb?) och för att de tycker att man bör fiska aktivt (vad nu de har med aktivitetsgraden hos fiskaren att göra).
                      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      450 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lyly19
                      av lyly19

Startad av Sadda, igår, 19:09
                      0 svar
                      36 visningar