....suck.....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismetekontroller
Collapse
X
-
Hej mikwed kul att du berömmer de som fiskar som man ska men när jag träffade några från kbv så sa de att man får ha 2 spön enligt de fria fisket "ett för varje arm" sa han. Då antar jag att jag fått fel information om detta. Inte för jag har bedrivit det då jag har TDA men det är många som har hört samma sak och då tänkte ja fråga så att man får svar på det, är det 1 eller 2 spön som gäller för nu har jag hört olika saker från olika personer men båda kommer från kbv.
Kommentera
-
Hyfsat svårt att veva också...Ursprungligen postat av elanen Visa inläggStackars jävel som blivit av med en arm. Han torskar 50% fisk i det läget.
Kommentera
-
HÄRLIGT! Nu är det verkligen vinter igen..
OF: Om du vill veta EXAKT hur mycket Herr Mikweb vet så rekommenderar jag att du läser tidigare vintrars trådar på exakt samma ämne.
Där kommer du se att han har hittat på egna lagar, felciterat riktiga lagar, refererat till rättsfall som ingen hittat, rättsfall som handlade om andra saker än vad han påstått, samt har för vana att bara ta till sig information som passar in i hans världsbild.
Det svar jag fick fram när jag undersökte saken har jag dragit upp varje vinter (i ett mannaminne! Minst!). Det är fortfarande oklart vad som gäller - oavsett vad herr Mikweb säger.
Svar från (dåvarande) fiskerikonsulenten i Östergötland - eftersom det var där jag tänkte ismeta.
"Detta är en fråga som har varit föremål för diskussion. Som du själv har sett så finns det en definition i fiskelagen vad som är handredskap, samt i bilagan var handredskap får användas. Däremot finns det i lagen inga bestämmelser om hur många redskap som får andvändas. I förordningen 1993:1716 finns endast antalsbegränsning för nät, långrev, ryssjor och burar. Det finns enligt Fiskeriverket ingen annan tolkning än "att det inte får användas fler handredskap än att man har full kontroll över dessa". Det skulle i så fall innebära att man kan använda fler än ett handredskap samtidigt. Detta förutsätter dock att dessa måste finnas i omedelbar närhet till den som fiskar och under full uppsikt."
"The opinions that are held with passion are always those for which no good ground exists; indeed, the passion is the measure of the holder's lack of rational conviction." /Bertrand Russell.
Ursprungligen postat av Old FirehandEftersom du skriver då och då här på FiskeSnack och tycks sitta inne med enorma kunskaper om vad man får och inte får göra vid fiske, kan det inte vara lämpligt att du nu i vinter, när mån sportfiskare tycks ha mer tid att läsa, skriver här och berättar klart och tydligt om vilka regler som gäller vid angel, ismete och vanligt pimpelfiske?"A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Ursäkta - nu antog jag att folk inte utvecklas. Jag menade förstås att om du vill få en bild av vad han visste förra året och tidigare så kan du gå tillbaks till de trådarna.
Självklart kan han ha läst på massor det senaste året och ha superkoll nu.
Länk till tidigare vinters långkörare - underhållning på hög nivå.. Eller iaf på en nivå.Senast ändrad av limnos; 2009-01-22, 11:11."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Ja du henke, den här frågan har dykt upp många gånger och många som jobbar på kbv kan inte allt om fiske fullt ut.Ursprungligen postat av Henke The lander Visa inläggHej mikwed kul att du berömmer de som fiskar som man ska men när jag träffade några från kbv så sa de att man får ha 2 spön enligt de fria fisket "ett för varje arm" sa han. Då antar jag att jag fått fel information om detta. Inte för jag har bedrivit det då jag har TDA men det är många som har hört samma sak och då tänkte ja fråga så att man får svar på det, är det 1 eller 2 spön som gäller för nu har jag hört olika saker från olika personer men båda kommer från kbv.
Ett spö åt gången är det som gäller.
Vid möten med kunniga på fiskeriverket och Kbv och sjöpolisen som är dom som kan denna tolkning gäller lagen ett spö.
Om du klarar av att fiska med två haspelspön samtidigt och kan veva två haspelrullar samtidigt så klarar du dig från beslag,men jag har aldrig sett någon som kan.
Man kan dra massa olika fantasier om hur man kan fiska med fler än ett spö samtidigt som en del har gjort på detta forum men så länge som dom som gör tillsyn har ett spö som riktlinje så får du fiska med ett spö och sedan vid en rättegång försöka övertyga rätten om att du kan fiska med fler än ett.
Kommentera
-
Välkommen in i diskussionen limnos du får väl ha din åsikt men mig lär du inte övertyga med dina ideer och vad Kbv och sjöpolisen har för riktlinjer väger lite tyngre än dina åsikter.Ursprungligen postat av limnos Visa inläggUrsäkta - nu antog jag att folk inte utvecklas. Jag menade förstås att om du vill få en bild av vad han visste förra året och tidigare så kan du gå tillbaks till de trådarna.
Självklart kan han ha läst på massor det senaste året och ha superkoll nu.
Länk till tidigare vinters långkörare - underhållning på hög nivå.. Eller iaf på en nivå.
Kommentera
-
"The fact that an opinion has been widely held is no evidence that it is not utterly absurd; indeed, in view of the silliness of the majority of mankind, a widespread belief is more likely to be foolish than sensible."/Bertrand Russell"A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera