Ola synd att den skjal tolkas a`de strängaste av just sportfiskare. Citerar en person inom förbundet utan att namedroppa, Sen finns det undantag som Mikael W !!! Synd att han själv inte fattar! Jag har kallat han idiot och pajas. Kanske inte så smart men jag står för det, naturligvis skall man inte sätta åt bröder via en snäv tolkning, Jag ser fram mot att träffa Herr Mikael personligen så jag kan bilda mig en bild. Av de mail jag fått så kallas han särling och mindre fina ord men kanske är han inte så förtappad.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismetekontroller
Collapse
X
-
....Limnos, det är ganska intressant ändå att spekulera lite kring vad som skulle hända om flerspöfrågan skulle prövar till sin spets. Är det inte så, jag undrar, att man försöker titta i förarbeten till lag mm och försöka utröna "textens/ stiftarens intention med vad som skrivits. Är det inte ganska troligt att man kommer att tolka stiftarens intention som att fiske med mer än ett spö inte avsetts då man skriver "spö" i singular. Utan att man helt enkelt avsett fiske med just 1 (ett) spö, dvs en tydlig begränsning. Hur trist eller korkat detta nu än kan vara...
Om nu detta skulle konstateras vara den rätta tolkningen, hur får man då till stånd en ändring? Är det något som tex sportfiskarna skulle kunna driva, eller är det idag politiskt korkat att riva i detta när det fria fisket allt oftare är ifrågasatt?
//J
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggDen ytterst tydliga lagen:
----------------------------------------
1993:787
7 § Med fast redskap menas
1. fiskebyggnad, och
2. fiskeredskap med ledarm, om redskapet är fastsatt vid bottnen eller stranden och avses stå kvar i mer än två dygn i följd.
Med rörligt redskap avses fiskeredskap som inte är fast redskap.
Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som är utrustade med lina och högst tio krokar.
--------------------------------------------------
Lägger även till §9 och bilagan eftersom de efterfrågats. Inte för att "redskapet förs från hand" eller liknande finns i de texterna heller, men...
9 § Fisket i enskilda vatten tillhör fastighetsägaren. Varje svensk medborgare har dock rätt att fiska i sådana vatten i den omfattning och på det sätt som anges i bilagan till denna lag.
Bilagan: [5754] (Endast den del som berör Stockholms skärgård)
Svenska medborgares rätt att fiska i enskilt vatten
OMRÅDE TILLÅTNA REDSKAP TILLÅTNA FISKSLAG SÄRSKILDA BESTÄMMELSER
Vid kusten i Östhammars kommun i Uppsala län och vid kusten i Stockholms och Södermanlands län
Handredskap
Alla
Fiskemetoden som sådan får inte kräva användning av båt eller utgöras av angeldonsfiske eller liknande metod.
------------------
Förra gången jag bad Mikwed citera lagen, eftersom han tyckte den var så tydlig så fick jag svaret nedan (kursiv stil = mikwebs text). Vilket helt uppenbart inte är lagen, utan någon form av pressmeddelanden från typ sveriges vattenägares riksförbund eller något. Lagen är det åtminstonde inte...
Ursprungligen postat av mikwed
Det här står om fria fisket i lagen.
Fiske med handredskap är numera fritt för allmänheten även vid södra ostkusten. Denna fiskerätt omfattar dock endast fiske med metspö kastspö pilk och liknande redskap. Vidare gäller att redskapet inte får ha mer än tio krokar och att fiskemetoden som sådan inte får kräva användning av båt.De redskap som är fria är således sådana som består av spö och lina eller vinda och lina eller enbart lina såsom tex flugspö,spinnspö,pimpelspö,haspelspö,havsfiskespö samt olika typer av vindor.En förutsättning för att fisket ska vara fritt är vidare att redskapet förs från hand.Fiske med ståndkrokar och gäddsaxar och långrevsfiske ingår därför inte i frifisket.Någon bestämmelse angående krokarnas utseende finns inte.
Överallt i texten står spö och inte spön och läs speciellt raden om att en förutsättning för att fisket ska fritt är att redskapet förs från hand.Hur någon kan tolka det till att ställa upp flera spön är väl inte att föra från hand."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Civilrätt är typ avtal och affärsuppgörelser...straffrätt är det frågan om här. Vad jag pratar om är vad som ingår i det fria handredskapsfisket. Om det inte står att flerspöfiske ( helt likgiltigt hur folk tolkar singular och plural) är förbjudet är det inte det...utan tillåtet..Ingen domstol i Sverige kan döma folk för ett brott som inte finns beskrivet i lag. Det är emot grundlagen..den paragraf jag citerade i mitt förra inlägg.Ursprungligen postat av Ola Visa inläggLimnios, finns det ingenstans man kan få lagtextens innebörd tolkad, alltså av nån som inte är okunnig lekman som vi? Så man kan få svart på vitt om handredskap i meningen innebär singular eller plural?
Jag har ju min uppfattning men tyvärr delas den inte av alla.
Hemi, Lite okunnigt om brott & straff trots att jag har praktiserat båda delar, Skulle flerspöfiske eller tjuvfiske falla under straffrätt eller civilrätt? Är det olika ifall det är en privat sjö eller privat havsvatten eller statens havsvatten?
Trolling och angelfiske ingår inte i det fria fisket vilket tydligt nämns och i och med att det inte nämns något om antal spön i övrigt är det tillåtet, ej straffbart, att använda flera.
För att ta det igen: Någon lag, regel eller förordning om förbud för flerspöfiske under det fria fisket existerar inte...Ingen fisktillsynsman, polis, kustbevakare eller åklagare kommer någonsin få en fiskare dömd för att använt flera spön inom det fria fisket, för ett "brott" som inte finns. Något utrymme, likgiligt av vem för diverse tolkningar existerar inte.:Vad det gäller övriga regler i kortvatten finns det olika bestämmelser..Senast ändrad av Hemi; 2009-01-28, 12:01.
Kommentera
-
Har bett bla Länstyrelsen och lite annat kunnigt folk kolla upp det och komma med en text.Ursprungligen postat av Ola Visa inläggLimnios, finns det ingenstans man kan få lagtextens innebörd tolkad, alltså av nån som inte är okunnig lekman som vi? Så man kan få svart på vitt om handredskap i meningen innebär singular eller plural?
Jag har ju min uppfattning men tyvärr delas den inte av alla.
Hemi, Lite okunnigt om brott & straff trots att jag har praktiserat båda delar, Skulle flerspöfiske eller tjuvfiske falla under straffrätt eller civilrätt? Är det olika ifall det är en privat sjö eller privat havsvatten eller statens havsvatten?
Kommentera
-
Jag kommer inte ihåg om jag tagit med det här den här gången... Jag och några kompisar fick skäll för att vi ismetat på Vättern, så jag kontaktade länsfiskerikonsulenten där för ett uttalande, och han kontaktade i sin tur fiskeriverket - och det här var svaret...
"Ang handredskapsfiske i Vättern
Detta är en fråga som har varit föremål för diskussion. Som du själv har sett så finns det en definition i fiskelagen vad som är handredskap, samt i bilagan var handredskap får användas. Däremot finns det i lagen inga bestämmelser om hur många redskap som får andvändas. I förordningen 1993:1716 finns endast antalsbegränsning för nät, långrev, ryssjor och burar. Det finns enligt Fiskeriverket ingen annan tolkning än "att det inte får användas fler handredskap än att man har full kontroll över dessa". Det skulle i så fall innebära att man kan använda fler än ett handredskap samtidigt. Detta förutsätter dock att dessa måste finnas i omedelbar närhet till den som fiskar och under full uppsikt. Det får alltså inte ske på sådant sätt att det bryter mot bestämmelserna i bilagan till fiskelagen "...- eller utgöras av angeldonsfiske eller liknande metod -.
Per-Erik Larson
Länsfiskekonsulent
Länsstyrelsen Östergötland
581 86 LINKÖPING""A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Under förutsättning att du inte hittat på ovanstående kan man ju anse saken utagerad !Ursprungligen postat av limnos Visa inläggJag kommer inte ihåg om jag tagit med det här den här gången... Jag och några kompisar fick skäll för att vi ismetat på Vättern, så jag kontaktade länsfiskerikonsulenten där för ett uttalande, och han kontaktade i sin tur fiskeriverket - och det här var svaret...
Detta är en fråga som har varit föremål för diskussion. Som du själv har sett så finns det en definition i fiskelagen vad som är handredskap, samt i bilagan var handredskap får användas. Däremot finns det i lagen inga bestämmelser om hur många redskap som får andvändas. I förordningen 1993:1716 finns endast antalsbegränsning för nät, långrev, ryssjor och burar. Det finns enligt Fiskeriverket ingen annan tolkning än "att det inte får användas fler handredskap än att man har full kontroll över dessa". Det skulle i så fall innebära att man kan använda fler än ett handredskap samtidigt. Detta förutsätter dock att dessa måste finnas i omedelbar närhet till den som fiskar och under full uppsikt. Det får alltså inte ske på sådant sätt att det bryter mot bestämmelserna i bilagan till fiskelagen "...- eller utgöras av angeldonsfiske eller liknande metod -.
Per-Erik Larson
Länsfiskekonsulent
581 86 LINKÖPING"
Mete med flera spön är därmed tillåtet på vatten där handredskapsfiske är fritt,
så länge man håller sig på begränsat område och har kontroll på samtliga spön.
Ismete är inte likställt med angelfiske, så länge du inte sätter fast spöt i isen,
så det slinker med på samma ....
Detta torde gälla oavsett vad kbv eller tillsynsmän anser.
Ovanstående besked från Länstyrelsens representant resp. Fiskeriverkets utlåtande väger tyngre alla dagar i veckan.
Skulle vara intressant att se utgången av en rättegång där ovanstående text finns med i försvarets bevisning.
Fortsättningsvis (halvt OT)
Vertical Jigging går i teorin lika bra att bedriva stationärt (från t.ex. en brygga eller bro)
och det är ju hårklyveri i överkant att likställa det med trolling.
Personligen tycker jag gott att trolling med ett (eller två) spön som hålls i handen borde vara ok,
men hur jag än försöker så kan jag inte vrida på lagtexten och få det till det.
Att generellt tillåta trolling med pulkor och 10 spön vet jag inte om jag kan supporta,
skulle nog kunna bli lite parodiskt på vissa platser.
Kommentera
-
Jag drog iväg ett torrt brev till kustbevakningen där jag frågade var de fått sin lagtolkning från. Det ska bli intressant att se vad jag får för svar. Återkommer med svaret.."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Ja, det här var ju positivt, det gör ju plötsligt saker och ting lite enklare. Kanske skulle man ta och skriva ut detta o ha i plånboken om det sas skulle hända att man blev kontrollerad av någon "nitisk" fiskepolis...
Men, Limnos, vad tror du om det jag skrev tidigare, dvs vad lagstiftaren hade för intention?
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggJag kommer inte ihåg om jag tagit med det här den här gången... Jag och några kompisar fick skäll för att vi ismetat på Vättern, så jag kontaktade länsfiskerikonsulenten där för ett uttalande, och han kontaktade i sin tur fiskeriverket - och det här var svaret...
Per-Erik Larson
Länsfiskekonsulent
581 86 LINKÖPING""Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera