Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Old Firehand
    Hej Hemi; Metoden att fiska från drivande båt har i massor av år kallats "drifting" och i jämförelse med "trolling" är det vinden som driver, för fram båten och inte besättningen.
    Att framföra båten med elektrisk fiskemotor kan ibland kallas "controlled drifting", kontrollerad drift men även trolling...

Själv tycker jag att det handlar om rent Sportfiske och därför bör dessa metoder ingå i det fria handredskapsfisket i Mälaren och Östersjön plus många andra av Sveriges totalt 96.370 sjöar!
    One day spent drifting adds another day to your life!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Hej OF..Att med bara vinden drifta utan hjälp av segel är som sagt självklart tillåtet. Vad det gäller VJ menar jag att det definitivt ska vara tillåtet..men tror att "ren" trolling är mycket svårt att få igenom i det fria handredskapsfisket framför allt vid många spön och utan fångstbegränsning.

En idé, kanske framkomlig, kan möjligtvis vara att i anslutning till det moderna "miljötänket" även tillåta det (inom det fria handredskapsfisket asså! ) med miljövänlig och/eller elektrisk motor ( försäljarna gnuggar händerna ;-) och begränsat antal spön ...kanske tre? Om det dessutom har fångstbegränsning..hamnar focus mer på miljövänlighet och ansvar för bestånden i allmänhetens och politikers ögon än fiskemetoden som sådan..Lättare att lobba för..Ba en spåning asså..

Men anser jag att det är nödvändigt med ett samlat och väl genomtänkt från våra organisationer... förslag ingående ytterligare utveckling av det fria fisket.Ett klargörande...en nödvändig motvikt mot de krafter som försöker inskränka det. Anfall är bästa försvar ;-) Det måste klockrent följa det moderna fisket med ett ansvar för bestånden..Vilket fö som en naturlig del ingår..lite bonk och mycket c&r..fredade områden.Områden i "träda"...fångstbegränsningar osv..
    Senast ändrad av Hemi; 2009-02-06, 19:59.

Kommentera

• OF. Jag kan tänka mig att just Trolling med 10 spön ses nästintill som yrkesfiske hos de som inte själva utövar trolling. Jag såg nån som kastat i en HT-båt med 10 spön trollandes i Norrviken i sollentuna för några år sen, och helt klart reagerar man när ett sånt ekipage åker omkring, i en liten sjö.

Och du vill att man ska få använda 10 spön om jag läst dina tidigare inlägg rätt, blir det 20st när du är ute med din fru & fiskar så blir det en väldans massa.
      Ola

Kommentera

Hej KG; Du skriver: " VJ. Vertikaljiggning behöver inte vara nåt problem öht eftersom det inte sticker ut på samma sätt som trollingfiske med flera spön gör."

Mina önskningar och mina tankar går här i rakt motsatt riktning mot det du skriver. Alla sportfiskare bör med gott samvete och med lagen på sin sida kunna bedriva den populära fiskemetoden "vertikaljigging" och följa bottentopografin med sin jigg efter farkost framförd via rodd, elmotortrolling eller vanlig trolling på de för handredskap idag fria vattnen i Mälaren och Östersjön. Själv känner jag att tiden för mig att kunna påverka detta i för oss sportfiskare positiv riktning rinner iväg i en rasande fart. Du, som nyvald ordförande i SGK Svenska Gäddklubben, borde i din starka position kunna påverka både länsstyrelser runt Mälaren och andra beslutsfattare om att ytterligare sportfiskemetoder som angling, dragrodd, ismete, verticaljigging och trolling bör ingå i det fria handredskapsfisket.
        Nothing is for ever!
        Old Firehand
        Jag tycker också att trolling ska ingå i det fria handredskapsfisket, men med tanke på den fortfarande infekterade stämningen bland en del skärgårdsbor efter att det infördes så tror jag det är näst intill hopplöst att jobba för tillåtet trollingfiske. Just nu känns det snarare som vi måste arbeta för att få behålla de fiskesätt som egentligen är tillåtna. Tack för det Mikweed!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Scaner
          Sparas för framtida bruk.
          Det vore kul att träffas! Hoppas det sker snart.

Kommentera

• Jag har fiskat rätt mycket i Östhammar. Jag har följt reglerna och bara trollat med två spön i båten, det ingår i ett fiskekort. Det andra fiskekortet, där får du förutom handredskapsfiske även lägga x antal långrevar (10 x100m?), x antal nät (6 x 30m?) och x antal STÅNDKROK20) och 15 angeldon har jag aldrig köpt då polarn är en av vattenägarna. Varför blir folk hulk när de ser att man släpar beten efter båt?
            OF, 10 spön ser ut som en fiskemaskin men bonntrolling, två snubbar med varsitt spö i hand, när du känner varenda sten å grässtrå är inte bara läcker upplevelse, det fångar fisk oxå... Inte lika många som 10 men vadå, jag är inne på din linje, upp till 4 spön fritt, 5-8 spön en bekvämlig avgift, givetvis beslutad av vattenrättsägarna (om det går) och i enlighet med sjöfartstrafik där det redan finn glasklara regler...

Kommentera

Hej "fiskepolisen"; Jag tillämpar bara Mälarens idag gällande frivattensregel, max 10 beten/båt vid trolling. Förr fanns det ingen spöbegränsning alls på frivattnet. Vill du få till en ytterligare begränsning får du kontakta berörda myndigheter och beslutsfattare. Det är inte svårt att försämra för oss sportfiskare....

Nothing is for ever!
              Old Firehand
              Jag kan garantera att inte Lambar är ute efter fler begränsningar för oss sportfiskare än vad som redan finns. Är rätt övertygad om att han liksom jag tror att man inte ska försöka ta hela handen från början utan istället satsa på mer realistiska mål. Kanske att ett handhållet spö från en motordriven båt skulle vara en möjlig början? Grundproblemet är ju att de som innehar fiskevatten tror att vi som trollar med många spön tar en jävla massa fisk (vilket inte stämmer åtminstone i mitt fall), därför vill de inte se vår "spöskog" på sina vatten. Kanske vore det lättare att börja i andra änden? Inför en fångstbegränsning så att inga vattenägare behöver vara oroliga oavsett hur många spön sportfiskaren ifråga använder.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Lambarmannen Visa inlägg
                Jag har fiskat rätt mycket i Östhammar. Jag har följt reglerna och bara trollat med två spön i båten, det ingår i ett fiskekort. Det andra fiskekortet, där får du förutom handredskapsfiske även lägga x antal långrevar (10 x100m?), x antal nät (6 x 30m?) och x antal STÅNDKROK20) och 15 angeldon har jag aldrig köpt då polarn är en av vattenägarna. Varför blir folk hulk när de ser att man släpar beten efter båt?
                OF, 10 spön ser ut som en fiskemaskin men bonntrolling, två snubbar med varsitt spö i hand, när du känner varenda sten å grässtrå är inte bara läcker upplevelse, det fångar fisk oxå... Inte lika många som 10 men vadå, jag är inne på din linje, upp till 4 spön fritt, 5-8 spön en bekvämlig avgift, givetvis beslutad av vattenrättsägarna (om det går) och i enlighet med sjöfartstrafik där det redan finn glasklara regler...
                Det här är ju gansa intressant, Det gnälls över trolling dragrodd & angel.
                Men att man kan köpa fiskekort för dessa fiskesätt och i stort sett tömma vissa vatten på fisk är ok. kostigt och kortsiktigt tänkt av de fiskevårdsområdena.

Vore jäkligt kul att få tillstånd att plantera in gädda, gös & Abborre i en liten sjö och sen köpa en massa fiskekort och ta upp allt man kommer över med nät och långrevar o.s.v. och flytta till "sin" lilla sjö.

Gissar att det ganska snart skulle bli stopp på de fiskekorten i så fall.

OF, jag tycker att 10 spön kan vara ok för de som kan handskas med dem, men det precis som att jag skulle smälla upp 10 angeldon sticker ju lite i ögonen på de som inte själva har ork att åka ut och fiska.
                Det är ju där problemet liggar angående fiskereglerna, inte tillgången på fisk för det problemet är ju på en annan nivå.
                Ola

Kommentera

• Off topic: Jag saknar morgonkaffet med Peter. Vi började jobba strax innan de andra, drack kaffe tills de kom, och sedan slutade vi 1 timma innan alla andra - under förevändningen att vi började såå tidigt. Mycket fiskesnack blev det.

Han hade ett och annat att säga om "ditt" djupvattenfiske och topofiske. "Fiska aldrig djupare än en meter!" var hans råd.

Jag har förresten hans hemliga förteckning över alla gäddor över 5 kilo. Och de "kodade" sjökorten som hör därtill. Han ville att jag skulle skriva en artikel om det, men det har som inte blivit av. "I mästarens fotspår" skulle den heta. Kanske blir det av någon gång.

Ursprungligen postat av Old Firehand

Jag saknar båda vännerna, StorGäddfiskaren Håkan Brugård och filosofen Peter Blomqvist (in memoriam). Vi hade många trevliga pratstunder i UFF´s lokaler i Uppsala när det begav sig.. Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att fiska i samma båt som Peter. Håkan hör förhoppningsvis av sig när andan faller på...
                  Save the Big Ones for me!
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av limnos; 2009-02-07, 00:55.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

• Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                    Nu överreagerar du en aning limnos.

Bra om reglerna för trolling inom enskilt vatten i Norra Vättern klargörs eller?
                    Speciellt när det är en aning motsägelsefulla uppgifter.
                    Vad är det du inte fattar eg.?

Regelerna är klockrena! Köper man fiskekort är det fritt fram att inom visst område trolla, ismeta eller angla. I övriga delar av skärgården råder de "vanliga" reglerna för enskilt vatten.
                    Senast ändrad av Flodebanan; 2009-02-07, 15:07.
                    sigpic

Kommentera

• Skärp dig OF. Kontentan av det jag beskrev är ett havererat gäddfiske som inte på något sätt har påverkats av oss som trollat med två spön eller de som trollar med flera. En vår i Östhammar kan ge en stor klump i halsen när du ser alla nätade lekställen. Med 10 st fvo:n utan långsiktig gemensam plan blir det lätt att det pågår ett rovfiske som man t o m skryter om. Jag har även tagit del av Fiskeriverkets funderingar kring vattenägarproblematiken och håller med dom, det fungerar inte för ett hållbart fiske. Jag kan säga att det redan är för sent, tyvärr.
                      Jag är för ett trollingfiske med upp till 4 spön. Om du vill ha 10 så är det upp till dig men när du beskriver det som en målsättning att nå färre så begriper ju även jag vad du menar. Vi har samma mål men olika sätt att beskriva vägen till dom.
                      Vem vet, i sommar kanske jag oxå kommer till de enskilda frivattnen i Mälaren då det är klart trist att fiska hemma då man inte kan följa gösens stråk utan att Mikweds polare väntar runt hörnet för att trakassera dig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      2 svar
                      373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Arbetar...
                      X