I väntan på att lagen ska göra tydligt vad som gäller och hobbytolkare har fri fart så är kanske en lösning lik lösningen vid plankning i tunnelbana (jag tänker på en viss planka).
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismetekontroller
Collapse
X
-
Man kan ju anta att det med ett sportfiske och samhälle som hela tiden utvecklas, har uppstått ett glapp mellan tillsyningsmännens tolkningar av lagen och vad lagstiftaren hade för intentioner när lagen skrevs för drygt 20 år sedan(?).
Om syftet med lagen om det fria handredskapfisket var att ge oss medborgare möjligheten till rekreation. Varför ser det då ut så här:
1) Spinnfiska och fylla en svart sopsäck med lekgädda eller lekgös ”för eget bruk”. = Lagligt
2) Ismeta eller trolla med flera spön. C&R på all fisk. = Olagligt
Snacka om att sila mygg och svälja kameler!
Vad om man skulle vända på det istället? Om vi skulle få ismeta och trolla men ge en "motprestation" genom att föreslå införandet av dagskvoter, strängare minimimått. Personligen skulle jag själv gärna se införandet av en obligatorisk fiskevårdsavgift vars medel oavkortat går till forskning och restaurering för att skydda våra bestånd.
Kommentera
-
Citat:Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggVad är det du inte fattar eg.?
Regelerna är klockrena! Köper man fiskekort är det fritt fram att inom visst område trolla, ismeta eller angla. I övriga delar av skärgården råder de "vanliga" reglerna för enskilt vatten.
Ursprungligen postat av Cisco Kid
10 spön/kort i Aspa och Duvfjärden?
Nu är jag inte känd för att jordens bästa minne men visst är det väl 2 spön som gäller på dessa kort? 10 st är jag ytterst tveksam till....
Kollade upp igen, gubben som sålde kortet snackade dynga och det stod att 4spön var max vid trolling.
"
Så klockrena är ju inte reglerna.
3 st "vana" som har olika uppfattning.
Kommentera
-
Vad är det du försöker säga? Att jag som "van" inte kan/följer reglerna?
För din skull ska jag vara extra tydlig : jag löser alltid kort i norra Vättern men minns inte exakt vad som står på kortet/faktabladet som medföljer...men jag vet däremot att jag håller mig inom fiskevårdsområdets regler när jag kör med två spön. Den vetskapen räcker bra för mig...
Och reglerna är klockrena om man läser vad som gäller.
Ursprungligen postat av Scaner Visa inläggCitat:
Nu är jag inte känd för att jordens bästa minne men visst är det väl 2 spön som gäller på dessa kort? 10 st är jag ytterst tveksam till....
Kollade upp igen, gubben som sålde kortet snackade dynga och det stod att 4spön var max vid trolling.
"
3 st "vana" som har olika uppfattning.12 hours
1,440 casts
2 followers
1 strike
DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.
Kommentera
-
Haha helt rätt allt 5 mil väster om Simrishamn kan kallas Skånsyrien men inte en meter österut och speciellt inte havet ost och sydost från piren i Simris.Ursprungligen postat av magic Visa inläggSkulle vi inte kunna kompromissa lite och behålla vattnen utanför Simrishamn?
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Hur många spön man får använda har väl inget att göra med att man faktisk kan lösa kort som rättfärdar både trolling och ismete i vissa områden i NV?Ursprungligen postat av Scaner Visa inläggCitat:
"
3 st "vana" som har olika uppfattning.
Du hävisar till regler som säger att det enbart är handredskapsfiske som är tillåtet. Det är felaktigt.
Här kan du läsa om det och så hoppas jag du är övertygad.
Att sedan reglerna för fiskekorten ifråga inte är supertydliga är väl en helt annan sak? På medföljande lapp (vid kortköp av fiskekortet som eg. inte existerar) står det trolling max 4spön / 10st Angel/ståndkrok.sigpic
Kommentera
-
Detta kallar du för klockren information?Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg......
Att sedan reglerna för fiskekorten ifråga inte är supertydliga är väl en helt annan sak? På medföljande lapp (vid kortköp av fiskekortet som eg. inte existerar) står det trolling max 4spön / 10st Angel/ståndkrok.
Vill påstå att det är extremt luddigt att hitta exakt vad som gäller ifall man vill ismeta eller trolla med fler än 1 spö i norra Vättern.
Var det är tillåtet? Var det inte är tillåtet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inläggVad är det du försöker säga? Att jag som "van" inte kan/följer reglerna?
För din skull ska jag vara extra tydlig : jag löser alltid kort i norra Vättern men minns inte exakt vad som står på kortet/faktabladet som medföljer...men jag vet däremot att jag håller mig inom fiskevårdsområdets regler när jag kör med två spön. Den vetskapen räcker bra för mig...
CK , jag utgår från att du gör rätt.
Kommentera
-
Jasså får man trolla med 1spö på enskilt vatten?Ursprungligen postat av Scaner Visa inläggDetta kallar du för klockren information?
Vill påstå att det är extremt luddigt att hitta exakt vad som gäller ifall man vill ismeta eller trolla med fler än 1 spö i norra Vättern.
Var det är tillåtet? Var det inte är tillåtet.
Tänker man lite längre än näsan räcker är det inte speciellt svårt att ta reda på exakt vad som gäller.sigpic
Kommentera
Kommentera