Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Scaner
    replied
    Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    Vad är det du inte fattar eg.?

Regelerna är klockrena! Köper man fiskekort är det fritt fram att inom visst område trolla, ismeta eller angla. I övriga delar av skärgården råder de "vanliga" reglerna för enskilt vatten.
    Citat:
    Ursprungligen postat av Cisco Kid
    10 spön/kort i Aspa och Duvfjärden?
    Nu är jag inte känd för att jordens bästa minne men visst är det väl 2 spön som gäller på dessa kort? 10 st är jag ytterst tveksam till....

Kollade upp igen, gubben som sålde kortet snackade dynga och det stod att 4spön var max vid trolling.
    "

Så klockrena är ju inte reglerna.
    3 st "vana" som har olika uppfattning.

Lämna en kommentar:

• TailRunner
    replied
    Man kan ju anta att det med ett sportfiske och samhälle som hela tiden utvecklas, har uppstått ett glapp mellan tillsyningsmännens tolkningar av lagen och vad lagstiftaren hade för intentioner när lagen skrevs för drygt 20 år sedan(?).

Om syftet med lagen om det fria handredskapfisket var att ge oss medborgare möjligheten till rekreation. Varför ser det då ut så här:

1) Spinnfiska och fylla en svart sopsäck med lekgädda eller lekgös ”för eget bruk”. = Lagligt

2) Ismeta eller trolla med flera spön. C&R på all fisk. = Olagligt

Snacka om att sila mygg och svälja kameler!

Vad om man skulle vända på det istället? Om vi skulle få ismeta och trolla men ge en "motprestation" genom att föreslå införandet av dagskvoter, strängare minimimått. Personligen skulle jag själv gärna se införandet av en obligatorisk fiskevårdsavgift vars medel oavkortat går till forskning och restaurering för att skydda våra bestånd.

Lämna en kommentar:

• Erik Hoffmann
    replied
    Snart slipper du mig för gott, men mina fisketips kommer att leva vidare...
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Snart slipper du mig för gott.....låter inte bra OF!

Lämna en kommentar:

• Von__H
    replied
    I väntan på att lagen ska göra tydligt vad som gäller och hobbytolkare har fri fart så är kanske en lösning lik lösningen vid plankning i tunnelbana (jag tänker på en viss planka).

Lämna en kommentar:

• Lambarmannen
    replied
    Skärp dig OF. Kontentan av det jag beskrev är ett havererat gäddfiske som inte på något sätt har påverkats av oss som trollat med två spön eller de som trollar med flera. En vår i Östhammar kan ge en stor klump i halsen när du ser alla nätade lekställen. Med 10 st fvo:n utan långsiktig gemensam plan blir det lätt att det pågår ett rovfiske som man t o m skryter om. Jag har även tagit del av Fiskeriverkets funderingar kring vattenägarproblematiken och håller med dom, det fungerar inte för ett hållbart fiske. Jag kan säga att det redan är för sent, tyvärr.
    Jag är för ett trollingfiske med upp till 4 spön. Om du vill ha 10 så är det upp till dig men när du beskriver det som en målsättning att nå färre så begriper ju även jag vad du menar. Vi har samma mål men olika sätt att beskriva vägen till dom.
    Vem vet, i sommar kanske jag oxå kommer till de enskilda frivattnen i Mälaren då det är klart trist att fiska hemma då man inte kan följa gösens stråk utan att Mikweds polare väntar runt hörnet för att trakassera dig.

Lämna en kommentar:

• Flodebanan
    replied
    Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
    Nu överreagerar du en aning limnos.

Bra om reglerna för trolling inom enskilt vatten i Norra Vättern klargörs eller?
    Speciellt när det är en aning motsägelsefulla uppgifter.
    Vad är det du inte fattar eg.?

Regelerna är klockrena! Köper man fiskekort är det fritt fram att inom visst område trolla, ismeta eller angla. I övriga delar av skärgården råder de "vanliga" reglerna för enskilt vatten.
    Senast ändrad av Flodebanan; 2009-02-07, 15:07.

Lämna en kommentar:

• limnos
    replied
    Off topic: Jag saknar morgonkaffet med Peter. Vi började jobba strax innan de andra, drack kaffe tills de kom, och sedan slutade vi 1 timma innan alla andra - under förevändningen att vi började såå tidigt. Mycket fiskesnack blev det.

Han hade ett och annat att säga om "ditt" djupvattenfiske och topofiske. "Fiska aldrig djupare än en meter!" var hans råd.

Jag har förresten hans hemliga förteckning över alla gäddor över 5 kilo. Och de "kodade" sjökorten som hör därtill. Han ville att jag skulle skriva en artikel om det, men det har som inte blivit av. "I mästarens fotspår" skulle den heta. Kanske blir det av någon gång.

Ursprungligen postat av Old Firehand

Jag saknar båda vännerna, StorGäddfiskaren Håkan Brugård och filosofen Peter Blomqvist (in memoriam). Vi hade många trevliga pratstunder i UFF´s lokaler i Uppsala när det begav sig.. Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att fiska i samma båt som Peter. Håkan hör förhoppningsvis av sig när andan faller på...
    Save the Big Ones for me!
    Old Firehand
    Senast ändrad av limnos; 2009-02-07, 00:55.

Lämna en kommentar:

• Ola
    replied
    Ursprungligen postat av Lambarmannen Visa inlägg
    Jag har fiskat rätt mycket i Östhammar. Jag har följt reglerna och bara trollat med två spön i båten, det ingår i ett fiskekort. Det andra fiskekortet, där får du förutom handredskapsfiske även lägga x antal långrevar (10 x100m?), x antal nät (6 x 30m?) och x antal STÅNDKROK20) och 15 angeldon har jag aldrig köpt då polarn är en av vattenägarna. Varför blir folk hulk när de ser att man släpar beten efter båt?
    OF, 10 spön ser ut som en fiskemaskin men bonntrolling, två snubbar med varsitt spö i hand, när du känner varenda sten å grässtrå är inte bara läcker upplevelse, det fångar fisk oxå... Inte lika många som 10 men vadå, jag är inne på din linje, upp till 4 spön fritt, 5-8 spön en bekvämlig avgift, givetvis beslutad av vattenrättsägarna (om det går) och i enlighet med sjöfartstrafik där det redan finn glasklara regler...
    Det här är ju gansa intressant, Det gnälls över trolling dragrodd & angel.
    Men att man kan köpa fiskekort för dessa fiskesätt och i stort sett tömma vissa vatten på fisk är ok. kostigt och kortsiktigt tänkt av de fiskevårdsområdena.

Vore jäkligt kul att få tillstånd att plantera in gädda, gös & Abborre i en liten sjö och sen köpa en massa fiskekort och ta upp allt man kommer över med nät och långrevar o.s.v. och flytta till "sin" lilla sjö.

Gissar att det ganska snart skulle bli stopp på de fiskekorten i så fall.

OF, jag tycker att 10 spön kan vara ok för de som kan handskas med dem, men det precis som att jag skulle smälla upp 10 angeldon sticker ju lite i ögonen på de som inte själva har ork att åka ut och fiska.
    Det är ju där problemet liggar angående fiskereglerna, inte tillgången på fisk för det problemet är ju på en annan nivå.

Lämna en kommentar:

• KG?
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand
    Hej "fiskepolisen"; Jag tillämpar bara Mälarens idag gällande frivattensregel, max 10 beten/båt vid trolling. Förr fanns det ingen spöbegränsning alls på frivattnet. Vill du få till en ytterligare begränsning får du kontakta berörda myndigheter och beslutsfattare. Det är inte svårt att försämra för oss sportfiskare....

Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Jag kan garantera att inte Lambar är ute efter fler begränsningar för oss sportfiskare än vad som redan finns. Är rätt övertygad om att han liksom jag tror att man inte ska försöka ta hela handen från början utan istället satsa på mer realistiska mål. Kanske att ett handhållet spö från en motordriven båt skulle vara en möjlig början? Grundproblemet är ju att de som innehar fiskevatten tror att vi som trollar med många spön tar en jävla massa fisk (vilket inte stämmer åtminstone i mitt fall), därför vill de inte se vår "spöskog" på sina vatten. Kanske vore det lättare att börja i andra änden? Inför en fångstbegränsning så att inga vattenägare behöver vara oroliga oavsett hur många spön sportfiskaren ifråga använder.

Lämna en kommentar:

• Lambarmannen
    replied
    Jag har fiskat rätt mycket i Östhammar. Jag har följt reglerna och bara trollat med två spön i båten, det ingår i ett fiskekort. Det andra fiskekortet, där får du förutom handredskapsfiske även lägga x antal långrevar (10 x100m?), x antal nät (6 x 30m?) och x antal STÅNDKROK20) och 15 angeldon har jag aldrig köpt då polarn är en av vattenägarna. Varför blir folk hulk när de ser att man släpar beten efter båt?
    OF, 10 spön ser ut som en fiskemaskin men bonntrolling, två snubbar med varsitt spö i hand, när du känner varenda sten å grässtrå är inte bara läcker upplevelse, det fångar fisk oxå... Inte lika många som 10 men vadå, jag är inne på din linje, upp till 4 spön fritt, 5-8 spön en bekvämlig avgift, givetvis beslutad av vattenrättsägarna (om det går) och i enlighet med sjöfartstrafik där det redan finn glasklara regler...

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X