Att fiska från drivande båt i vind eller ström är naturligtvis i alla lägen fullt tillåtet, tex med pirk, jigg, drag eller flöte i. Det är när båten framförs med motor, rodd eller segel det blir annorlunda..
Annars skulle det ju vara förbjudet att fiske från ej ankrad båt...Helt orimligt..
Fö att "flötestrolla" eller "trolla" med hjälp av vinden kan vara en effektiv fiskemetod enligt mina egna erfarenheter..Fullt tillåtet..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismetekontroller
Collapse
X
-
Nää. Det sticker nog inte lika mycket i ögonen på folk, så är nog lugnt. Båtpimpel med rodd har ju gått bra i alla år. Och jag hävdar bestämt att vertikaljiggning och båtpimpel är exakt samma sak (iaf lika tråkigt, samt kasst som storfiskmetod.
Driftfiske tror jag går bra eftersom man inte aktivt använder båten på samma vis (men har eg. ingen aning).
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggJa, men i sådant fall kan ju även drivfiske från båt vara i farozonen. Något som redan hävdats av diverse paragrafryttare. Släpfiske efter båt kräver ju mer eller mindre en konstant båtrörelse, något som inte är nödvändigt vid ex. VJ. Vertikaljiggning behöver inte vara nåt problem öht eftersom det inte sticker ut på samma sätt som trollingfiske med flera spön gör.
Lämna en kommentar:
-
Jag tror att VJ-fiske är tillåtet så länge man inte går för motor eller ror samtidigt. Likväl som spinnfiske från en drivande båt borde vara tillåtet. Jag tror den aktiva delen av fisket gör att det är tillåtet. Observera "tror" i det jag tror.
Lämna en kommentar:
-
Ja, men i sådant fall kan ju även drivfiske från båt vara i farozonen. Något som redan hävdats av diverse paragrafryttare. Släpfiske efter båt kräver ju mer eller mindre en konstant båtrörelse, något som inte är nödvändigt vid ex. VJ. Vertikaljiggning behöver inte vara nåt problem öht eftersom det inte sticker ut på samma sätt som trollingfiske med flera spön gör.Ursprungligen postat av limnos Visa inläggDet är nog ingen här som vill att det ska vara otillåtet, men upprepar den gamla domen igen:
"Vid det aktuella tillfället bedrev J.A.sk trollingfiske med kastspö från en båt som framfördes med motor. Även om fiskeredskapet var sådant som används också vid fiske från ett fast underlag, innebar den valda fiskemetoden att båtens förflyttning och rörelse utnyttjades som ett viktigt hjälpmedel vid fisket. "
Lämna en kommentar:
-
Även om man ska ha olika åsikter på forum så är det otroligt att det finns så många olika åsikter om vad som ÄR tillåtet och vad som BORDE vara tillåtet.
Förvånande är att de som livnär (alltså mer än en hobby) sig på fiske inte har koll på vad som gäller.
Borde man inte kunna knåpa ihop en åsikt om ett acceptabelt regelverk som vi alla kan stå bakom och lobba för den gentemot alla fiender runt omklring oss?
Visst skulle vi få jämka lite men vi skulle alla tjäna på det långsiktigt tror jag.
Lämna en kommentar:
-
Det är nog ingen här som vill att det ska vara otillåtet, men upprepar den gamla domen igen:
"Vid det aktuella tillfället bedrev J.A.sk trollingfiske med kastspö från en båt som framfördes med motor. Även om fiskeredskapet var sådant som används också vid fiske från ett fast underlag, innebar den valda fiskemetoden att båtens förflyttning och rörelse utnyttjades som ett viktigt hjälpmedel vid fisket. "
Alltså är det kört - som lagen ser ut nu - med VJ liknande. Sedan kan man ju kämpa, som OF uppmanar till, för att det ska bli tillåtet. Men kör man det som det är nu så får man nog räkna med att man kan bli trakasserad.
Det Göspimpel som sker på Mälaren från båt som man samtidigt ror är nog eg. inte heller tillåtet, men är väl nästan upptaget i Unescos listor som världsarv.
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggAbsolut. Men man kan ju även vertikaljigga från en stillastående eller drivande båt, från is eller från en brygga. Tror inte det gynnar någon av oss som sportfiskar att försöka likställa vertical-jigging med trolling. Själva metoden (att pimpla med gummijigg) kräver inte båt. Sen hur man utför själva fisket är ju upp till fiskaren.Senast ändrad av limnos; 2009-02-05, 22:16.
Lämna en kommentar:
-
Frågan vad lagen definierar som den stora skillnaden mellan klassisk båtpimpel från drivande båt och VJ?
Pimplarna får absolut vara i fred medans en VJ fiskare åker dit oavsett om han driver eller kör med motorn. (det skedde utanför askskären i Mälaren i somras, enligt trovärdiga källor)
Vi driftar faktiskt väldigt ofta vid VJ, bör jag enligt gällande lag åka dit vid driften? eller bara om jag har motorn nedfälld?
Gråzonen känns faktistk rätt stor i gällande VJ.
Lämna en kommentar:
-
Absolut. Men man kan ju även vertikaljigga från en stillastående eller drivande båt, från is eller från en brygga. Tror inte det gynnar någon av oss som sportfiskar att försöka likställa vertical-jigging med trolling. Själva metoden (att pimpla med gummijigg) kräver inte båt. Sen hur man utför själva fisket är ju upp till fiskaren.Ursprungligen postat av Old FirehandHej Spy; Vanligt jigfiske med maraboujiggar, bucktailjiggar och och olika typer av mjukplastjiggar har jag bedrivit i drygt 50 år. Då har mitt jigfiske bedrivits från ankrad eller drivande båt, strand eller brygga.
Med det som idag benämns Vertikal Jigging avses långsam, kontrollerad backtrolling med båt och elektrisk fiskemotor eller en 4-takts utombordsmotor med låg propellerstigning. I mitt sätt att se dagens Vertikal Jigging förflyttar man sig med båten på och runt fiskeplatser där Abborren, Gäddan och Gösen står utefter botten. Fisket sker oerhört kontrollerat med jiggen hoppande eller svävande direkt i fiskens huggzon nere på botten eller några decimeter ovanför. Metoden går ut på att exakt och kontrollerat förflytta båten med elmotorns hjälp runt Gösens lekgrop eller de nedre brytpunkter runt grynnor och branter där Gösen samlats eller de stråk som Gösen rör sig utmed.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Lämna en kommentar:
-
Här finns tabell-bilagan
http://www.notisum.se/KBVLag/KBV08082.pdf
och fiskelagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930787.HTM
Mycket nöje.. Men det blir ändå svårt att hävda att man inte ökar effektiviteten hos vertikaljigg genom att använda sin båt aktivt.
Lämna en kommentar:
-
Håller inte riktigt med dig OF.Ursprungligen postat av Old FirehandHej Spy; Hur gärna jag än vill ser jag inte annat än att fiskemetoderna Dragrodd och Vertikal Jigging kräver båt. Vertical Jigging är trolling och inget annat i mina ögon. Själv gör jag gärna allt jag förmår för att båda metoderna ska tillåtas tillsammans med trolling med exempelvis max. 10 spön eller 10 beten. Det är i just Mälardalen och i Stockholms skärgård merparten av Sveriges innevånare och därmed sportfiskare bor och därför bör trolling och dragrodd tillåtas med omedelbar verkan. Det här med fria handredskapsfisket är ju bara nys om inte alla sportfiskemetoder tillåts.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
VJ kräver båt - Ja, det är en klar fördel, men kräver vet jag inte, en brygga eller bro duger fint.....
VJ är trolling - Nej, då är det trolling varje gång du fiskar utan att lägga i ankaret !
Att drifta längs en vass kräver båt, är det förbjudet då
Jag fastnade för den här texten:
"Orden "Ej heller får fiskemetoden som sådan kräva användning av båt"
(det s.k. trollingförbudet) finns inte med i den nya definitionen av handredskap.
Det innebär att fiske med handredskap även innefattar trollingfiske.
I vissa fall har dock metoden trollingfiske uttryckligen undantagits i den ovannämnda tabellbilagan."
Då anser jag att Dragrodd och VJ är tillåtet om det inte står annat i tabellbilagan.
Min definition av ordet trolling är "Dragrodd med motorbåt" och inte "All form av fiske från ej fast förankrad båt"
Skulle verkligen vilja se "den nya definitionen av handredskap" och även "tabellbilagan" ..... kanske klarnar det mer dåSenast ändrad av Spy; 2009-02-05, 15:47.
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: