hur ismetar ni gös ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur ismetar ni gös ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

bilden beskriver min variant, som typ ingen annan använder eftersom jag kommit på den själv. vippan sitter fast i batteriklämman, nerstoppad i plasten på handtaget. runt vippan sitter en gummisnodd. man petar in en liten bit av linan under snodden. man kan reglera hur hårt linan ska sitta beroende på hur hårt man spänner gummisnodden och hur mycket lina man lägger under den.

batteriklämman är för övrigt "moddad" med en liten insats av trä så att man kan klämma fast den mitt på spöt utan att skada det.
    http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
      bilden beskriver min variant, som typ ingen annan använder eftersom jag kommit på den själv. vippan sitter fast i batteriklämman, nerstoppad i plasten på handtaget. runt vippan sitter en gummisnodd. man petar in en liten bit av linan under snodden. man kan reglera hur hårt linan ska sitta beroende på hur hårt man spänner gummisnodden och hur mycket lina man lägger under den.

batteriklämman är för övrigt "moddad" med en liten insats av trä så att man kan klämma fast den mitt på spöt utan att skada det.
      Riktigt fint och kreativt! Bra moddat!
      När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
        Riktigt fint och kreativt! Bra moddat!
        är själv nöjd och tycker att riggen är överlägsen allt annat jag sett. det krävs minimalt med prylar och konstruktionen är totalt okänslig för vind. inga omkullblåsta spön och inga vindfäll.

Kommentera

Så här ser min rigg ut ....
          Bifogade filer

Team Gäddexpressen

www.kingofmälaren.se

Kommentera

Hej! Jag hoppar in lite här med lite tipps jag med Jag kör oftast efter gör med den här uppsättningen, Lina: 0,40 lylon, Tafs: Nån knytpar som tar ca 5 kilo, Krok: Två per tackel 6-8-10 oftast en 6a längst ut på tacklet och en 8a längre upp.. Och blyet säter jag imellan krokarna som jag nyper fast för att inte gösen ska känna av blyet när de sitter längre upp på linan.. Vippa: Hemmgjorda av Rensband och pingisbollar, Linan fässtas med en gummisnodd...

Kommentera

Smart det där med vikten mellan krokarna. Tror inte jag hört någon som gjort så innan

Kommentera

...Gösen är en av våra svåraste ismetefiskar. Korta huggperioder i kombination med att den är väldigt kritiskt, speciellt när den är trög. Jag o kamraterna har ändå lyckats ganska bra med isfisket, i början för att vi hade förmånen att fiska i flera vatten där gösen är den dominerande rovfisken vilket förenklar starkt. Varefter teknik mm finslipades så har en o annan gös också fångats i lite svårare vatten. Om jag får ge några tips som jag tycker är direkt avgörande för om man är framgångsrik eller inte så är det följande.
                1, Använd alltid fluorcarbon, 0,35-0,40 och små krokar, gärna 8:or...
                2, Använd alltid liten mört, i vissa sjöar är Nors helt outstanding men då krävs det att den finns där naturligt (även ö-sjön). Här finns det undantag, vissa sjöar funkar även större mört men chansa inte i början.
                3, Se till så att linan vid hugg, löper ut med absolut minsta motstånd, gösen är expert på att spotta, en del av deras jaktbeteende oxå. (efter ett hugg kommer ofta ett nytt, gösen biter mörten för att skada den och återkommer efter några sekunder, ibland minuter för att ta på riktigt, märks även tydligt vid trolling).
                4, Använd bara en krok, två verkar hämma mörten och gösen skyggar.
                5, Jätteviktigt. Är det soligt ökar du chansen till hugg om du fyller hålet med snö, stöp. Gösen skyggar direkt det kommer solljus i hålet.
                6, Betrakta alla fäll som göshugg, ofta tar gösen och står absolut still med fisken i munnen, ibland över tio minuter innan den rör sig...

Hoppas att detta kan hjälpa dig något i din jakt efter gösen, försök på vatten som verkligen håller mycket gös, den är svår nog ändå....
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

jan o, det låter som att du har några heta gösvatten på lager? antar att du håller dem för dig själv, det skulle jag har gjort... gösvattnen som ingår i stockholmskortet upplever jag som relativt segfiskade, skulle vara skoj med lita nya inputs.

Kommentera

...jo visst kan få du lite tips... Drevviken, Runt Mörkö, Vallentunasjön, i viss mån Norrviken men har inte lyckats där själv... Mälaren så klart men de bra platserna där är lite hemliga, även för mig...
                    Senast ändrad av Jan O; 2009-02-12, 13:21.
                    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                    "Keep it simple"

//Jan O
                    www.fisheco.se
                    www.brofiske.net
                    www.magazinefisheco.se

Kommentera

...glömde att en bra rodpod kan underlätta...

"Keep it simple"

//Jan O
                      www.fisheco.se
                      www.brofiske.net
                      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X