bilden beskriver min variant, som typ ingen annan använder eftersom jag kommit på den själv. vippan sitter fast i batteriklämman, nerstoppad i plasten på handtaget. runt vippan sitter en gummisnodd. man petar in en liten bit av linan under snodden. man kan reglera hur hårt linan ska sitta beroende på hur hårt man spänner gummisnodden och hur mycket lina man lägger under den.
batteriklämman är för övrigt "moddad" med en liten insats av trä så att man kan klämma fast den mitt på spöt utan att skada det.
batteriklämman är för övrigt "moddad" med en liten insats av trä så att man kan klämma fast den mitt på spöt utan att skada det.
Jag kör oftast efter gör med den här uppsättningen, Lina: 0,40 lylon, Tafs: Nån knytpar som tar ca 5 kilo, Krok: Två per tackel 6-8-10 oftast en 6a längst ut på tacklet och en 8a längre upp.. Och blyet säter jag imellan krokarna som jag nyper fast för att inte gösen ska känna av blyet när de sitter längre upp på linan.. Vippa: Hemmgjorda av Rensband och pingisbollar, Linan fässtas med en gummisnodd...
Kommentera