Hata ismete klubben - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hata ismete klubben

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Måste hålla med Limnos, tycker ismetet ligger klart sist på gäddfiskelistan.
    Mycket beroende på att det, när fisket är bra, är aldeles för lätt...
    (upplever i a f jag det som) Fem fiskar över sju kilo på samma ismetepass slår inte två på spinn!
    Det är i stort sätt omöjligt att tappa en krokad fisk, och dom mindre fiskarna som på öppet vatten kan ge ett coolt hugg eller spektakulära krussiduller invid båtsidan är bara till besvär på ismetet Visst det är fortfarande vackra fiskar och dom får samma respekt som på öppet vatten, men på ismete blir det annorlunda man vill liksom BARA ha den STORA, och är det inte stumt när man krokar så tycker man nästan mer synd om betesfisken (en mindre i hinken) än uppskattar gäddan..?
    I alla fall jag står och "ojjar & ajjar mig" när en vansinnig gädda stångar skallen mot is-taket och rullar in sig på linan.
    ...det känns liksom inte bra i kroppen ?
    (likt förbannat ismetar jag
    En fördel med ismete är att man (om man kommer rätt) verkligen kan få se vad vattnet går för... Fiskar som man ALDRIG sett på spinn/jerk dyker nu upp i antal när betet är levande...
    Det bevisar ju i och för sig bara det alla redan vet?
    : Naturligt bete ÄR värst på grov gädda! ...inte roligast men VÄRST! ;-)

Ser inte ner på dom som ismetar, fiskar själv mycket från isen men ser det hela som ett substitut fiske.

MVH

Kommentera

Lite lustigt, jag tycker att fiske efter gädda på öppet vatten är bustråkigt... Mycket roligare med ismetet... Framförallt är det roligt att rikta ismetet efter gös.
      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
      "Keep it simple"

//Jan O
      www.fisheco.se
      www.brofiske.net
      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Limnos: Hur ansöker man om medlemskap?
        *TeamStock for life*

Kommentera

Originally posted by m@
          Då får man dra slutsatsen att du tycker andra former av mete är lägre stående former av fiske också? Det är väl andemeningen i det du just skriver om jag får lov att göra en tolkning...vart ligger skillnaden då i att använda spön från isen jämfört med från land eller båt?
          Seriöst så menar jag inte att ismete är lägre stående, bara att metoden inte passar mig...Men visst, någon större skillnad mellan flötmete och ismete är det ju inte, bortsett från att man normalt kör med ett spö vid flötmete och oftast måste studera flötet noggrant hela tiden. Men visst, det kan säkert var spännande att försöka hitta storgösen med ismete.....Inget snack om att ismete går att utveckla.
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Blir inte direkt upphetsad av ismete, finner inte själv tjusningen i det. Däremot gillar jag pimpel, så isfiske är något som jag gärna gör som omväxling mot "öppetvattenfisket".
            Få saker är underbarare än att bege sig ut på en stor sjö när isen ligger säker, tycker stora vatten är härligare än småsjöar.

Så är medlemskapet gratis så är villig jag gå med.
            Senast ändrad av Sturgeon; 2003-12-21, 23:26.
            sigpic

Kommentera

Än har jag inte ismetat och jag är inte tok-sugen på det heller, jag längtar mer efter ett rejält flug eller jerk-pass.....
              Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

vet folk som huggit upp en hel vak och sen suttit där och metat mört med 4-5m!det kan man kalla ismete!

Kommentera

Att vara medlem är en inställningsfråga - inget man ansöker om. Danne är en självskriven medlem...!
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

visst ismetet kan vara en kul grejj men inställningen är ju olika från person till person! själv så är jag varken för eller mot! visst kul o dra en gädda då och då... men så finns det alltför mkt "dålig etik" inom ismetet... ex med många spön osv osv! kunskap betyder heller itne värst mycket vad jag har märkt! halvdan uppfinning säger jag! tråkigt med allt "tråk" inom det som bara gör en deppig och så SUCKAR man!

Kommentera

Gör som ni vill helt enkelt, själv finner jag som sagt metoden ha ett antal fördelar och då inte bara rörande fisket. Här en lite rapport från säsongens första avklarade ismetepass: Var ute på Saxarfjärden med Kråkan och Rudan. Dom satsade på gös, men jag valde gädda istället längre in i viken. Fisket var helt outstanding med en första gädda som pressade vågen till mäktiga 16,2 kg! I slutet av dan så fick jag en fällning också, och genom den klara isen såg jag att det var en gös i mindre format. Döm om min förvåning när en gädda, betydligt större än den andra stora gäddan klipper på! 18 kg, helt makalöst! Man tror inte det är sant att få såna här två fina gäddor på en och samma tur...efter det kommer jag inte ihåg mer direkt av drömmen innan jag vaknade med ett leende på läpparna :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      451 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lyly19
                      av lyly19

Startad av Sadda, igår, 19:09
                      1 svar
                      88 visningar