Måste hålla med Limnos, tycker ismetet ligger klart sist på gäddfiskelistan.
Mycket beroende på att det, när fisket är bra, är aldeles för lätt...
(upplever i a f jag det som) Fem fiskar över sju kilo på samma ismetepass slår inte två på spinn!
Det är i stort sätt omöjligt att tappa en krokad fisk, och dom mindre fiskarna som på öppet vatten kan ge ett coolt hugg eller spektakulära krussiduller invid båtsidan är bara till besvär på ismetet
Visst det är fortfarande vackra fiskar och dom får samma respekt som på öppet vatten, men på ismete blir det annorlunda man vill liksom BARA ha den STORA, och är det inte stumt när man krokar så tycker man nästan mer synd om betesfisken (en mindre i hinken) än uppskattar gäddan..?
I alla fall jag står och "ojjar & ajjar mig" när en vansinnig gädda stångar skallen mot is-taket och rullar in sig på linan.
...det känns liksom inte bra i kroppen ?
(likt förbannat ismetar jag
En fördel med ismete är att man (om man kommer rätt) verkligen kan få se vad vattnet går för... Fiskar som man ALDRIG sett på spinn/jerk dyker nu upp i antal när betet är levande...
Det bevisar ju i och för sig bara det alla redan vet?
: Naturligt bete ÄR värst på grov gädda! ...inte roligast men VÄRST! ;-)
Ser inte ner på dom som ismetar, fiskar själv mycket från isen men ser det hela som ett substitut fiske.
MVH
Mycket beroende på att det, när fisket är bra, är aldeles för lätt...
(upplever i a f jag det som) Fem fiskar över sju kilo på samma ismetepass slår inte två på spinn!
Det är i stort sätt omöjligt att tappa en krokad fisk, och dom mindre fiskarna som på öppet vatten kan ge ett coolt hugg eller spektakulära krussiduller invid båtsidan är bara till besvär på ismetet
Visst det är fortfarande vackra fiskar och dom får samma respekt som på öppet vatten, men på ismete blir det annorlunda man vill liksom BARA ha den STORA, och är det inte stumt när man krokar så tycker man nästan mer synd om betesfisken (en mindre i hinken) än uppskattar gäddan..? I alla fall jag står och "ojjar & ajjar mig" när en vansinnig gädda stångar skallen mot is-taket och rullar in sig på linan.
...det känns liksom inte bra i kroppen ?
(likt förbannat ismetar jag
En fördel med ismete är att man (om man kommer rätt) verkligen kan få se vad vattnet går för... Fiskar som man ALDRIG sett på spinn/jerk dyker nu upp i antal när betet är levande...
Det bevisar ju i och för sig bara det alla redan vet?
: Naturligt bete ÄR värst på grov gädda! ...inte roligast men VÄRST! ;-)
Ser inte ner på dom som ismetar, fiskar själv mycket från isen men ser det hela som ett substitut fiske.
MVH
Kommentera