Svårt dilemma, Bonka eller C&R - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårt dilemma, Bonka eller C&R

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sumpa och flytta dem till annat vatten kanske kan vara en idé?
    Fast det behövs ju tillstånd men det är säkert inga problem.
    Ola

Kommentera

Bara du själv som kan svara på om du gör rätt eller fel.
      Ett löfte med villkor är inget löfte ifall inte villkoren uppfylls.

Ett annat exempel:
      Du får låna min båt bara ifall du tankar upp den fullt efteråt, innebär att den ska vara fulltankad inget annat.

Kommentera

Hade tagit en diskussion med fiskerättsinnehavaren om en reduktion av stora individer verkligen är det lämpligaste ur fiskevårdssynpunkt för regnbågen då:

*Predationen på mindre gäddor från större gäddor är mycket omfattande
        *Fiskar man ut de stora fiskarna så minskar inte sjöns biomassa av gädda utan det enda som händer är att storleksfördelningen i sjön förändras till fler mindre gäddor. Flera mindre gäddor borde snarare äta/riva fler regnbågar än de mer fåtaliga fiskar de stora gäddorna äter. (Energibudgeten är högre för många mindre fiskar jämfört med ett fåtal större)
        *Skall gädda fiskas ut för att det skall ge någon effekt behövs en väldigt stor reduktion av lekbiomassan årligen vilket i många vatten är i princip omöjligt då ansträngningen blir för stor. Detta är oftast enbart möjligt i de fall där lekytorna är begränsade och man kan fiska ut gäddan effektivt under lekperioden.

Föreslå istället skapandet av ett exklusivt och relativt dyrt sportfiskekort efter gädda i put&take vattnet. Alla intäkter som "gäddfiskekorten" genererar kan i sin tur användas för att plantera in mer fisk och på detta sätt skulle såväl regnbågsfiskare som gäddfiskare gynnas.

Kommentera

Plocka upp ett par kilos gäddor och visa han dem och släpp tillbaka all annan fisk.
          Så hade jag gjort.
          // Frallan
          http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Tja. Det er tydelig at fiskerettshaveren vil at du skal fiske opp gjeddene. Da ville eg gjordt som han vil. Dette er jo en Put'n take sjø, og da gjelder ønskene til fiskerettshaveren.
            C&R kan man praktisere andre steder. Om du ikkje ønsker å ta fisk med deg heim som mat, så kan du jo kreve at fiskeretteieren tar den. Du må jo huske at det er fiskerettseierens vann og at han lar deg fiske der.

Uansett Ærlighet varer lengst.......
            ><)))(°>

www.aurebu.com
            www.countryfisher.org

<°()))><

Kommentera

Det finns fler gäddor än ärliga människor i vårt land. Välj själv tycker jag. Eller avstå att fiska i den sjön.
              I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ta upp all fisk tycker jag så gör alla i sjöarna jag fiskar i men det är bra fiske där ändå.C&R är överskattat tycker jag,självklart kan man ju släppa tillbaka dom allra minsta om man vill men C&R har gått för långt!

Kommentera

Tycker inte bara trådöppnaren utan även en hel del andra här skall ta och titta på
                  Team Fanny Farms inlägg i denna tråd.....ett nog så gott råd.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                  2 svar
                  466 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lyly19
                  av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                  2 svar
                  278 visningar