Pimpelskrylla - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpelskrylla

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpelskrylla

Nu när vintern så smått börjar närma sig har jag tänkt att bygga en egen pimpelskrylla.
    Jag har själv ingen erfarenhet av detta, så jag tänkte att någon av er kunde ge mig en beskrivning.
    Jag vill också veta vilket material som behövs och gärna vart man kan köpa respektive material.
    Ja, det var väl allt!

Tack på förhand!

Du behöver en stor plastdunk (25 liter) lite plyfa, frigolit, en bit rep och gångjärn. Såga av dunken på lagom sitthöjd, (räkna med plyfaskivan och frigolitens tjocklek) Rita av dunken på plyfaskivan sen mäter du in 15 mm runt om och sågar efter bägge strecken. Då blir det en ram som du skruvar fast högst uppe i dunken med montageskruv. Därefter sågar du till ett lock som du fäster med gångjärn på ramen. Limma dit frigoliten på locket. Sen borrar du två hål i dunken, trär in repet och säkrar med en knut på insidan av dunken, gör sedan lämpligt hål i framkant av dunken där du kan stoppa in ev. fångst. Klart! Man kan inreda dunken med skiljeväggar och spöställ av t.ex avkapade petflaskor eller så. Blev det här begripligt?...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotrik
      Nu när vintern så smått börjar närma sig har jag tänkt att bygga en egen pimpelskrylla.
      Jag har själv ingen erfarenhet av detta, så jag tänkte att någon av er kunde ge mig en beskrivning.
      Jag vill också veta vilket material som behövs och gärna vart man kan köpa respektive material.
      Ja, det var väl allt!

Tack på förhand!
      Jag har gjort en egen. Dock väldigt enkel. Tog en ca 20-25 liters plastdunk. Sågat av toppen. Gjort ett enkelt lock av trä, satt fast det med 2 små gångjärn. Satt fast en del av ett tjockare liggunderlag ovanpå locket.
      Skall fixa ett par "fötter" till den bara samt ngn enkel rem så man kan bära den över axeln ev, två så man kan ha den som en ryggsäck. Har dock inte testat den ännu så jag kan inte uttala mig om hur den funkar.
      http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

KG?, jag förstod allt förutom "plyfa", vad är det för material?
        Sitter ramen på utsidan/insidan av dunken?
        Hur tjock ska "plyfan" vara?

Kommentera

Ett tips är att sätta fyra "ögelskruvar i hörnen" på skryllan. Jag fäste dom med spackel på insidan på chans och det har hållit hur bra som helst. Slakta sen en gammal ryggsäck och ta bärremmarna. Sätt små karbinhakar i ändarna så kan du knäppa fast remmarna i öglorna och ha skryllan som ryggsäck. Riktigt skönt när man går mycket och långt på isen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotrik
            KG?, jag förstod allt förutom "plyfa", vad är det för material?
            Sitter ramen på utsidan/insidan av dunken?
            Hur tjock ska "plyfan" vara?
            Plyfa är formplywood. Den tål fukt och är 12 mm tjock. Men det kan nog fungera med vanlig plywood också. Ramen ska vara på insidan av dunken.

Kommentera

Skrylla - byggbeskrivning

Hejsan.

Det finns en beskrivning på

(Titta under "Bygghörnan")

Lycka till!

Erik

Kommentera

Ok, ska plyfan sticka ut 12 mm/15 mm från dunken?
                Vart får man tag på dessa saker?

Kommentera

Nja, jag ska se om jag kan ta en bild och bifoga på nåt vis. Byggvaruhandlar brukar vara bra för plywood och sånt. En dunk borde man kunna tigga nånstans, en mack kanske, eller nån städfirma.

Kommentera

Om man vill vidareutveckla pimpelskryllan till en ismetepulka, hur gör jag då?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                    6 svar
                    203 visningar
                    0 gillar