Nylonlina vs. Flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylonlina vs. Flätlina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nylonlina vs. Flätlina

    Vilken typ av lina är att föredra vid angelfiske efter Abborre och Gös?
    Djupet kommer variera men låt säga att jag kommer fiska mellan 5 och 10 meters djup.

    En annan fråga lyder; Hur får jag tag på småmört?

  • #2
    Ett tips, sök här i forumet, frågan har ältats hur många gånfger som helst.

    Du lägger ut en mörtstuga eller pimplar upp den. Annars kan du säker köpa mört. Nylonlina skulle jag satsat på, givet!
    sigpic

    Kommentera


    • #3
      Ok, tycker det är alltför stirrigt att läsa gamla trådar, får ont i ögonen!
      Men borde det inte vara lättare att kroka t. ex gös med flätlina?

      Kommentera


      • #4
        Flätlina

        Flätlinan krokar bättre men det blir problem när det är minusgrader!

        Kommentera


        • #5
          Ganska kul diskussion, tror att om ca tio till femotn år kommer man att garava åt detta.... Flätlina är vid alla lägen/tillfällen överlägsen nylon. Inom kort kommer nylon att vara svårt att få tag på oavsett vilket fiske man bedriver... Varför? Flätlina, oavsett fiske, erbjuder en oändligt mycket bättre kontakt med fisken och framförallt själva nappet/hugget än vad nylonlinan gör. Det säger allt...
          "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
          "Keep it simple"

          //Jan O
          www.fisheco.se
          www.brofiske.net
          www.magazinefisheco.se

          Kommentera


          • #6
            ....du kan inte mena allvar? Bäst till allt ! ? ! ?

            Kommentera


            • #7
              Kan väl rent allmänt påpeka (eftersom jag inte får kommentera vissas inlägg, antar att en del personer står över yttrandefriheten?) att flätlina är överlägset för det mesta, dock inte vid fiske i minusgrader. När det är några minus fungerar nylon betydligt bättre.

              Kommentera


              • #8
                Denna debatt är rolig för en "gammal man" som varit med sen den tiden när nylonlinan inte fanns....

                Trender kommer och går, se bara på modet alltså klädmodet!

                Jag började mitt fiske när spunnen lina, alltså motsvarigheten till dagens flätlina, var det enda existerande. Sen kom nylonlinan, vilken välsignelse det var....

                ...sen kom "flätlinan" och en ny välsignelse dök upp, för alla dessa "nybörjare"!!!

                Av mina ca. 15 rullar, har 10 flätlina. Om det beror på nostalgi eller funktionalitet, ja det får var och en lista ut....

                Kommentera


                • #9
                  Flätlina är överlägset nylon vid alla tillfällen. Jag har fått en del kritik från olika håll när det tex gäller bottenmete, att flätlina är lätt att nöta av mot sten mm. Visst, det stämmer och har fått mig att ändra mitt eget fiske... men går att kompensera med ett par meter nylon som chock/ nötlina. Vid minusgrader går det utmärkt att använda tex spiderwire/fusion som har en coating av nylon runt flätkärnan. Har pimplat med denna lina i snart tio år och vilken skillnad mot nylon, den fryser inte till vid miunsgrader utan behåller sin smidighet. I vår sjö får vi storabborren på mellan 5 och 10 meters djup på vintern. Att använda denna flätlina har ökat fångerna radikalt. Detta är mina egna och mina kamraters erfarenheter av säkert hundra abborrar mellan åtta hekto och närmare två kilo, hundra gäddor mellan 5 och 10 kilo. Säkert hundra gösar mellan 4 kilo och 7 kilo... Minst 30 havsöringar mellan 4 och 10 kilo........ Jag vill verkligen inte verka kaxig. Detta är min och andras övertygelse genom många år av fiske med gott resultat. Testa själv...
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

                  //Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Lintypen beror väl på vilken typ av fiske man bedriver. Vid spinnfiske efter gädda så kan jag bara säga att flätlinan är en välsignelse jämfört med nylonlinan. Nylonlinan har säkert fördelar vid annat fiske.
                    Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    199 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    569 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    424 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X