Fiskelina till Ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskelina till Ismete?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskelina till Ismete?

    Hej alla glada fiskare!

    Jag måste köpa fiskelina till mina multirullar som jag skall använda till ismetet i vinter!

    Vad kör ni andra med för lina? Sufix XL Strong tycker jag är bra. Är det någon som använder flätlina? Fungerar flätlina överhuvudtaget?

    Jag brukar köra med 0,40 nylon, men jag tycker nästan att den är onödigt tjock. Har funderat på att ha 0,35 i år, men hur fungerar det mot iskanten? Är det någon som har varit med om att 0,35 har gått av mot iskanten?

    GOD JUL PÅ ER ALLA!!!

  • #2
    Har testat lite olika, t ex Ironsilk, Stroft GTM och Birkley Big Game. Av alla jag testat har Big Game varit klart bäst. Stroft GTM upplevde jag som extra känslig för kyla, linan vart helt enkelt skörare. Förmodligen är det ingen slump att just Big Game används av många trollare. Den är billig och håller bra för slitage. Flätlina har ju alla nackdelar för ändamålet; suger vatten, är snordyr jämfört med nylon, och stum. En viss töjbarhet är ju önskvärd i detta fall, fisken drillas på kort lina med begränsade möjligheter att utnyttja spöts egenskaper.

    Kommentera


    • #3
      Till mina angeldon har jag Berkley Trilene 0.41 mm, har dock inte testat ännu.

      Kommentera


      • #4
        Berkley Big Game som m@ skriver. Står emot slitage bra, billig, finns i de flesta butiker. Ett tips är att inte går ner för tunt bland dimensionerna...iskanter kan vara rätt vassa.

        0.40 är inte onödigt tjockt när det gäller ismete efter gädda.
        12 hours
        1,440 casts
        2 followers
        1 strike
        DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Cisco Kid
          Berkley Big Game som m@ skriver. Står emot slitage bra, billig, finns i de flesta butiker. Ett tips är att inte går ner för tunt bland dimensionerna...iskanter kan vara rätt vassa.

          0.40 är inte onödigt tjockt när det gäller ismete efter gädda.
          Har du varit med om att 0,35 har gått av mot iskanten???

          Kommentera


          • #6
            Jag hade ett oförklarligt linbrott på 0.35 en gång som kan ha varit mot iskanten, efter det så bytte jag till 0.43 (?) på alla ismeterullar....
            12 hours
            1,440 casts
            2 followers
            1 strike
            DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

            Kommentera


            • #7
              Hur mkt. lina vill du ha? Köpte en 4000m spole med BG i början på månaden och har inte större användning för det. Grejen var att det var billigare än allt annat därav mängden lina...

              EDIT; 15lb=0.38mm
              Senast ändrad av Flodebanan; 2004-12-22, 14:22.
              sigpic

              Kommentera


              • #8
                Kan bli lite knepigt! Jag skall köpa fiskelina om ca 30 min... Skall kanske ut redan imorgon beroende på vädret och om tiden räcker till.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Stizo
                  Hej alla glada fiskare!

                  Jag måste köpa fiskelina till mina multirullar som jag skall använda till ismetet i vinter!

                  Vad kör ni andra med för lina? Sufix XL Strong tycker jag är bra. Är det någon som använder flätlina? Fungerar flätlina överhuvudtaget?

                  Jag brukar köra med 0,40 nylon, men jag tycker nästan att den är onödigt tjock. Har funderat på att ha 0,35 i år, men hur fungerar det mot iskanten? Är det någon som har varit med om att 0,35 har gått av mot iskanten?

                  GOD JUL PÅ ER ALLA!!!
                  Ja kör med 0.35 lina. Funkar utmärkt! Flätlina går oxå bra, kanske 0.16-0.20
                  Hååååven!!!

                  Kommentera


                  • #10
                    Det blev Sufix XL Strong 0,35!

                    Vi får väl se ifall man tappar någon fisk pga iskanten?! Jag kan tänka mig att ifall linan går av så kan det vara pga andra skador som har kommit på linan under transport av spön mm!

                    Är det ingen som har kört 0,35 eller tunnare och är säkra på att det är iskanten som har dragit sönder linan?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    214 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    434 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X