Varför förbjöds knallkorkarna? Vad istället? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför förbjöds knallkorkarna? Vad istället?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför förbjöds knallkorkarna? Vad istället?

Har både metat och anglat en hel del men för några år sen tog dom bort knallkorkarna i butik för att de var "skadliga" för hörseln. Det stämmer säkert om man har den precis vid örat när man står inomhus, men definitivt inte om man sitter på isen på en sjö med vind-faktorn och den eventuella snöns ljuddämpande effekt. Jag ställer mig frågande till varför man tog bort denna mycket användbara detalj för ismetaren.

Visserligen kan man använda ål-pingla men den tenderar ju att låta så fort vinden ligger på lite.

Som tur är kan man fortfarande komma över några paket i nåt marknadsstånd ibland men de lär ju ta slut också. Min fråga är; vad använder ni istället för knallkork när ni metar/anglar? Har ni nåt knep med pinglan om ni använder den, för det är väl knappast bara jag som haft de problemen med vins osv...

Seanmike
    ------------------------------------
    Fiskelycka till er alla!

Vad jag vet är de inte förbjudna. Men har själv inte köpt på 20 år eftersom jag inte tycker de behövs.

Har man problem att hålla koll på nappen är man antagligen för långt från spöna, har för många spön eller för ouppmärksam.

Man får se till att sätta sig på ett ställe där man har koll på alla vippor. Och helst med vinden i ryggen om det blåser ordentligt

/Martin

Kommentera

jag har hört att pga en del olyckor, tex en lastbilslast flög i luften pga knallkorken så måste dom som säljer knallkork ha licens för sprängämnen. vilket är lite omständigt för dom. därför drar många sig för att ha knallkork i sitt sortiment.
      jag tycker personligen inte att knallkork behövs men måsta man verkligen ha dom så kan man alltid använda ollonskott. dom är dessutom mycket billigare.

Kommentera

Problemet är transporten. Räknas som "Explosiv vara" och därför gör transportkostnaden den "riktiga" knallkorken tokdyr..

Kommentera

Jag köpte knallkork förra året och dessutom på ett större varuhus, så olagligt är det nog inte. Det var dock svaga knallar på de korkarna, vilket är lite tråkigt. Jag har dock en teori om att man kan köpa en sån där knallpulverrulle som fanns på 1970-80-talen och sen trycka i en liten "cirkel" i en förbrukad kork (mina har hållt och är av frigolit). Så länge det inte blir blött är det ju inga problem.

Största funderingen är dock om butikerna fortfarande säljer knallpulver ö.h.t?

Vad är knallpulver egentligen? Salpeter och lite svavel kanske? Kompletterat med lite glycerin så kanske man kan få fast form på det? Jag ska utforska det här lite och om ingen kommer på något före mig så ska jag ha en billig lösning!
          Senast ändrad av Andreas; 2005-03-01, 15:46.
          Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

knallkorken är inte förbjuden men en vara som har "restriktioner"

Kommentera

man borde kunna använda sånna där små dragsmälllare som man fäster på dörrar för att jävlas. fästa ena snöret i linan och andra och bygeln eller liknande, borde fungera utmärkt.

Kommentera

Man kan alltid bygga en egen smällare av ett järnrör. då vaknar även den sovande fiskaren.
                /Lazinko

Kommentera

sök på google efter "Swedish infomania" så hittar du säkert nåt man kan göra ordentliga knallkorkar av.

Kommentera

Nuförtiden säljs ju den här nya mekanismen där man använder ollonskott.
                    (alltså riktiga 6mm ollonskott som används i startpistoler)

Det kan ju vara ett alternativ.
                    Har för mig att skotten inte kostar mer än drygt 50 öre/st.
                    Dock är mekanismen fånigt dyr. (Drygt 50 spänn per don)

Men om du inte har tummen mitt i handen och tillgång till lite verktyg så kan du med lätthet smälla ihop någon liknande mekanism själv.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...