Angelkrok eller trekrok? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angelkrok eller trekrok?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Fiskarn98 Visa inlägg
    Tja ! Har märkt att jag ganska ofta tappar en och annan större fisk när jag kör med vanlig angelkrok. Har även märkt att de större gäddorna är mer försiktiga och spottar nästan direkt efter att de har tagit betet. Antar att det är för att de känner kroken och blir rädda. Märker också att i de sjöar där det finns gott om betesfisken gäddan försiktigare och petigare och i de sjöar där de inte finns så mycket betesfisk så är det som att de tar betet och aldrig vill släppa taget. Men de kanske inte är så lustigt när det är ont om mat.. Kör numera nästan bara med ismetespö men vore ändå kul och veta om det är bättre att byta ut angelkroken till en ismetestafs med 1 eller 2 krokar? Blir trött på och tappa stora fiskar hela tiden..!
    Angelkrok eller trekrok?

    Angelfiske med angelkrok.
    Angelfiske med angelkrok är gamla tiders sportfiske efter Gädda med levande bete från isen vintertid....

    Vid Angelfiske brukar man billa upp ett stort hål genom isen och sedan placera Angeldonet vid sidan av hålet...

    Om du tappar Gäddor vid Angelfiske beror det på att Angelkroken inte är konstruerad för att själv kunna kroka Gäddan! Vid Angelfiske är det du som Angelfiskare som ska kroka Gäddan och sedan hålla linan sträckt under hela hemtagningen av Gäddan tills hon i ett svep kan dras upp på isen. Stannar du upp under hemtagningen så att linan slackar då brukar Gäddan lossna...

    Ismete med trekrok.
    Det moderna isfisket med levande bete efter Gädda idag bedrivs oftast med dubbla trekrokar i den levande bytesfisken...

    Den största skillnaden mellan ismete och angelfiske är att vid angelfiske måste man hela tiden bevaka de utplacerade angeldonen och snabbt kunna rusa fram och kroka Gäddan...

    Att man hela tiden måste bevaka de utplacerade angeldonen begränsar kraftigt antal angeldon....

    Vid modernt ismete kan man placera ut ett större antal ismetespön med levande betesfisk och sedan gå fram ock kroka Gäddan när man hör en rulle knarra, en knallskott ljuda eller ser en ismetevippa stå rakt upp....

    Old Firehand
    www.trumman.com
    Senast ändrad av Old Firehand; 2016-10-25, 15:34.

    Kommentera


    • #12
      Jag använder borren såklart, man billar väl inte så gärna halvmeter kärnis liksom attans ont i armarna man skulle få då typ kanske. Och det är så jä..a trist att tappa fiskarna bara för man inte lyckas ibland dra den rakt upp utan den fastnar lite i hålet poå tvären o sen måste man släppa efter lite.... men hur som hellst trekrok skall jag byta på alla mina angeldon den saken e klar.

      Kommentera


      • #13
        Men fäster ni då tafsen i angel-linan? Vilka knopar funkar bäst?
        "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
        Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
          Angelkrok är inget att ha för en sportfiskare iallafall. Angelkroken både skadar gäddorna och ifall du tappar en stor och den har kroken i munnen så får den svårt att äta och dör förmodligen.
          Jag skulle kört 2st trekrokar, eventuellt med bara en trekrok.

          Hoppas du förstår att angelkrok inte är något att ha
          Hej Tobias;

          Det är inte den enkla Angelkroken jämförd med dubbla trekrokar med sex krokspetsar som avgör vilken av metoderna Angelfiske och Ismete som är Sportfiske...

          Old Firehand

          www.trumman.com

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
          0 svar
          216 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sebbe T
          av Sebbe T
           
          Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
          2 svar
          180 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Gädd-jos  
          Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
          14 svar
          608 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
          6 svar
          245 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Niklar
          av Niklar
           
          Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
          7 svar
          435 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Låg_Profil  
          Arbetar...
          X