Tips om spön till ismete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om spön till ismete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips om spön till ismete

Jag undrar bara om det är nån som vet några bra spön med en skön o relativt mjuk aktion. Har kört med Normark red piker och normark yellow piker och abu royal commondore i 3 säsonger nu men är inte riktigt nöjd. Jag tycker att red piker är lite för styvt och det gula är lite klent i mothugget och vekt vid toppöglan. och commondore är lite kort. Jag vill ha ett spö på 4 fot med en relativt mjuk aktion samtidigt som det ska gå o dänga till ordentligt o mothugget. några tips?

Ursprungligen postat av Zandermaster
    Jag undrar bara om det är nån som vet några bra spön med en skön o relativt mjuk aktion. Har kört med Normark red piker och normark yellow piker och abu royal commondore i 3 säsonger nu men är inte riktigt nöjd. Jag tycker att red piker är lite för styvt och det gula är lite klent i mothugget och vekt vid toppöglan. och commondore är lite kort. Jag vill ha ett spö på 4 fot med en relativt mjuk aktion samtidigt som det ska gå o dänga till ordentligt o mothugget. några tips?
    BFT;s spön, skall tydligen vara riktiga påkar, iofs nog inget om du inte gillar Red Pilker.
    sigpic

Kommentera

Har två nya Ron Thompson Meditation spön som verkar bra, de är typ medium/heavy action, dom e iaf mycket sköner än red pilker.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
        BFT;s spön, skall tydligen vara riktiga påkar, iofs nog inget om du inte gillar Red Pilker.
        Har kört red piker tidigare men bytte ut dem till BFT-spöna. Inga problem med mothuggen, men de har en djupare aktion, så de är skönare att drilla med.

M a o, rekommenderas :-)

/D

Kommentera

Wigglers

Hallå

Metade gädda med wigglers gröna förra vintern, bändes upp gäddor mellan 0,5 kg -10.3 kg med dem, fungerade hur bra som helst tyckte vi. Tyckte absolut inte de var för klena, och körde multirulle på alla utan problem. (tom haspel på ngt.)Fast det där med linan mot klingan kan jag inte svara på, har väl 4 spöringar om jag inte minns fel, har ju inte plockat ner grejerna från vinden än....

Wigglers röda tyckte jag verkade för styva och påkiga, köpte bara gröna.

Perx
          Ursprungligen postat av Ari
          Fortsätter på den här gamla tråden...

Jag har kört red pilker till gädda i många säsonger nu trots att jag inte gillar dem alls. Fanns inte så mycket att välja på när jag köpte dem. Nu har dem börjat bli så slitna att jag har tänkt byta ut dem. Finns ju nu många fler spön att välja på. Så tänkte höra mig för här.

Någon som vet hur wigglers röda spö är i jämförelse med normark red pilker? Tänker då på styvhet och aktion. Vill helst ha aningen mjukare spön än red pilker men det får ju inte bli för soft heller. Kanske dem gröna wiggler är att föredra då? Hur lämpad för multirulle är ringplaceringen på wigglers spön? Är det tillräckligt många ringar för att inte linan ska gå imot klingan vid spöböj?
          Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Fortsätter på den här gamla tråden...

Jag har kört red pilker till gädda i många säsonger nu trots att jag inte gillar dem alls. Fanns inte så mycket att välja på när jag köpte dem. Nu har dem börjat bli så slitna att jag har tänkt byta ut dem. Finns ju nu många fler spön att välja på. Så tänkte höra mig för här.

Någon som vet hur wigglers röda spö är i jämförelse med normark red pilker? Tänker då på styvhet och aktion. Vill helst ha aningen mjukare spön än red pilker men det får ju inte bli för soft heller. Kanske dem gröna wiggler är att föredra då? Hur lämpad för multirulle är ringplaceringen på wigglers spön? Är det tillräckligt många ringar för att inte linan ska gå imot klingan vid spöböj?
            Wigglers röda är ungeför som ett jerkbaitspö i de högre viktklasserna, enligt mig alldeles för påkigt för isfisket.

Gillar ABU;s gamla Commondoreserie, men tycker även att YP är helsköna. Men lite moddning blir dom ett spö med toppaktion och en riktigt stark ryggrad, det betyder att om man nu t.ex. skulle slumpa på en gädda under gösmetet gör dom jobber, skulle man slumpa på en borre under gäddmetet gör dom jobbet. Inte för att man skall utgå ifrån "ifallatt" men det är i mina ögon en helt ok spöserie bortsett från att det är för klent byggt.
            sigpic

Kommentera

Trapper i Boden, borde ha dem.

Kommentera

Fiskeaffärn i skeå har dem. Grymma spöringar, men blått handtag va väl inte så snyggt

Kommentera

Ari, vad använder du för spön till ismetet efter abborre?

Kommentera

Det är några storm-sett med små haspelrullar som jag fick till ett bra pris hos min lokala handlare.
                    RT kom förra vintern med en serie ismetespön. De lättaste var riktigt mjuka och goa. Men frågan är om det finns något som slår en slaktat haspelspö

Något jag tror är väldigt viktigt är att man använder mindre haspelrullar med fälld bygel och tunn lina.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    256 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...