Taktik- och tips inför ismetet vintern 2014/2015 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Taktik- och tips inför ismetet vintern 2014/2015

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Taktik- och tips inför ismetet vintern 2014/2015

Vippor i lexan / makrolon blev lite hypat förra vintern och jag antar att den trenden håller i sig även nu i vinter.

Finns det några nya trender inför denna vinter?

Jag såg ett tips i Fiskejournalen där en person tipsade om att man kunde borra ett hål i själva vippan och fästa ett beteslås / krok i hålet. Sedan drar man linan genom beteslåset / kroken och får på så vis ett billigt nappalarm som fortsätter ljuda så länge fisken drar ut lina. Dock borde det ju bli ett extra motstånd som fisken kan känna av.

Kanske riktiga nappalarm för ismete slår igenom?

Sedan skulle jag vilja se någon lösning för att kunna få döda beten att röra sig. Tror vi spånade i någon tråd om det förra året men hittade inte den nu.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Körde "riktiga" nappalarm en säsong. Mest för att höra om det gick ut lina efter nappet. Det hela gick överstyr och jag tog bort vippan helt i nåt slags övermodiskt "nu har jag kommit på nåt nytt"-mode. Resultat var lika lysande som roligt; In från vänster sa det pipipipip o eftersom man inte ser dioden på 50 meters håll i motljus, hade jag ju ingen aning om vars det var napp...

Tillbaka till ritbordet.

Jag lyckades få väldigt döda räkor att röra på sig genom att ställa spöställningen så att vinden kom rakt från sidan på vippan. Hurvida det skulle funka på 150 gram makrill...
    [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
    -Ta med skräpet hem.
    -Var ödmjuk.
    -Njut. Sluta hetsa o stressa.
    -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inlägg
      Jag lyckades få väldigt döda räkor att röra på sig genom att ställa spöställningen så att vinden kom rakt från sidan på vippan. Hurvida det skulle funka på 150 gram makrill...
      Om man sätter någon form av vindflöjel lägst ut på vippan... kan kanske funka.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Själv kör jag med wm mekanismen, tycker det är en del av charmen när det smäller och man missar inte ett endaste fäll!
        Mekanismen har jag fäst på en massiv plastbit som är ca 2 cm tjock, 5cm hög och 2 cm bred och med ett utfräst spår för vippan, den fästes sedan på en limklämma och sen är det bara att ladda och köra!

Kommentera

Visst finns det prylar att få deadbait att röra på sig, sök på "auto jigger" vill man inte köpa färdigt får man göra som den här fiskaren ��

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	109,3 KB
ID:	1776017

Kommentera

Störtskön!!

Kommentera

Ursprungligen postat av krisseh Visa inlägg
              Visst finns det prylar att få deadbait att röra på sig, sök på "auto jigger" vill man inte köpa färdigt får man göra som den här fiskaren ��

[ATTACH=CONFIG]74559[/ATTACH]
              Kanon! Jag Youtubade lite efter "Auto jigger" och den här iden är fan inte dum. Fast man får nog dra ner lite på tempot och fästa "jiggfunktionen" på linan istället för att ha spöet i den

Kommentera

Eller den här

Det verkar finnas hur mycket idéer som helst att hämta inspiration från.

Kommentera

Vet att det finns någon svensk instruktion på en auto jigger byggd av två pepparkakslock och en skrotad radiobil? Hittar den tyvärr inte men vet att funktionen var enkel och värd att bygga vidare på..

Kommentera

Tipset om öglan i vippan det var min idé, funkar jävligt bra. Pinglor ut av bara fan när fisken rusar.
                    Ett tips är att skippa beteslås i vippan, klurigt att ta lös linan när man ska göra mothugg. Detta är den nyaste varianten. Öglan blev lite för nära kulan, denna funkar för ismetes samt angeldon.
                    Click image for larger version

Name:	DSC_0272.jpg
Views:	1
Size:	545,3 KB
ID:	1777127

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    352 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                    6 svar
                    220 visningar
                    0 gillar