kromning av pirkar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kromning av pirkar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kromning av pirkar?

Hej allihopa.
    Jag har en fråga som jag hoppas få svar på. Jag har ett par pirkar somär i koppar och mässing. Jag skulle helst vilja ha dem i silverfärg istället. Är det någon som vet hur man gör när man kromar pirkar. Det ska också gå att göra elektrolys för att få pirken silverfärgad. Vilket sätt är effektivast och vad håller bäst skärpan?
    /Magnus

Ursprungligen postat av Grishildan
    Hej allihopa.
    Jag har en fråga som jag hoppas få svar på. Jag har ett par pirkar somär i koppar och mässing. Jag skulle helst vilja ha dem i silverfärg istället. Är det någon som vet hur man gör när man kromar pirkar. Det ska också gå att göra elektrolys för att få pirken silverfärgad. Vilket sätt är effektivast och vad håller bäst skärpan?
    /Magnus

Hej Magnus;

Du kan ju limma fast blank, silverfärgad aluminiumfolie på pirkarnas sidor. Då blir de blanka och silverfärgade.
    Old Firehand

Kommentera

Hej allihopa.
      /Magnus
      Lämna in den på krombehandling hos nån ytbehandlingsfirma...

Kommentera

Skulle tro det är billigare att köpa silverfärgade, tror inte du ska överskatta de gamla du har går nog lika bra med nya, fisken är inte så smart och duktig på att särskilja tror jag
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tejp

Hej allihopa.
          /Magnus

Finns aluminiumtejp att köpa, klipp och klistra och klart

Kommentera

Om pirken är helt i massiv mässing, så kan det gå att förkroma..Dock svindyrt, om du inte hittar någon som kan slänga i det tillsammans med något annat lite "bakvägen"..Brukar dock inte vara billigt ändå..
            Är det typ hoplött av två bitar med tenn emellan, kan du nog inte göra det..

Bättre att köpa färdigt eller göra som tipsen innan med tejp eller så..

Fick en del förkromat av en firma i Högdalen för sådär 20 år sedan..Typ några bildelar o ett gitarrstall.. Trots "bakväg" så var det dyrt.. Inte värt det med några pirkar..

Kommentera

Köpte själv silverfolie på panduro i helgen.
              Blänker riktigt fint.

Annars kanske det räcker med att förtenna dom?

Kommentera

Förtenning

Eftersom de är av koppar och mässing är det en smal sak att förtenna dem och sedan polera upp en fin glans. Det går rätt bra att göra detta med en stor lödkolv om du har tillgång till en sådan.

//Tantor
                [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                9 svar
                251 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Arbetar...