Slipning av isborr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slipning av isborr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Slipning av isborr

    Vid senaste pimpelturen nosade jag på en sten med isborret.
    Är det någon som kan bidra med en bra beskrivning på hur man ska slipa skäret?
    Visst, det kostar ej så mycket att lämna in men det tar ju ett par dagar upp till en vecka innan man får tillbaka det, sen är det ju alltid trevligt att fixa det själv!
    Det är ett Rantanen-borr.

  • #2
    Ursprungligen postat av Roxen
    Vid senaste pimpelturen nosade jag på en sten med isborret.
    Är det någon som kan bidra med en bra beskrivning på hur man ska slipa skäret?
    Visst, det kostar ej så mycket att lämna in men det tar ju ett par dagar upp till en vecka innan man får tillbaka det, sen är det ju alltid trevligt att fixa det själv!
    Det är ett Rantanen-borr.
    Det är inte det lättaste att slipa om en sån krona. Pajjade ett förra året och lämnade in det i affär som skickade det till en expert" fick ett slipat direkt i affären som inte fungerade alls, bytte det två gånger innnan jag köpte ett helt nytt...

    Tror du kan räkna det som värdelöst och köpa ett nytt..

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Unregistered kalle
      Det är inte det lättaste att slipa om en sån krona. Pajjade ett förra året och lämnade in det i affär som skickade det till en expert" fick ett slipat direkt i affären som inte fungerade alls, bytte det två gånger innnan jag köpte ett helt nytt...

      Tror du kan räkna det som värdelöst och köpa ett nytt..
      Lämna det till någon som slipar det, det är inte helt lätt att ge sig på det själv, kan sluta med att du får köpa ny krona, brukar kosta 50-100kr att få dom slipade tror jag.

      Det brukar gå att slipa om det inte är för stort märke i det, dom jag fått slipade har funkat perfekt.

      Kommentera


      • #4
        det fins endel äffärer som har bytes på rantanen borrkronor

        Kommentera


        • #5
          vissa butiker brukar ha utbytesskär till rantanen borren. vilket är jäkligt bra
          dom skickar dom direkt till fabriken i finland som slippar och skickar tillbaka och du för ett nyslipat direkt i näven. det bästa alternativet till att köpa en ny krona.
          slippa absolut inte själv du kommer garanterat inte lyckas särskilt bra

          Kommentera


          • #6
            Slipa själv eller inte

            Det som sagts låter vettigt, men som alltid finns det ett men.

            Om du befinner dig på sjön, och bara har rört om i grusbotten (dvs inget jätte-hack i kronan) och inte vill gå hem, kan du försöka med följande.

            Användandes en vanlig Morakniv eller motsvarande:
            Vänd borren upp och ned.
            Lägg knivbladet (eggen mot bladet på skäret) i samma vinkel som skäret redan har.
            Dra sedan med kniven pressad mot skäret från mitten och utåt.

            Enligt min erfarenhet, kommer detta inte att göra någon skada på skäret men det är inte heller säkert att det fungerar första gången.
            För mig som gjort detta många gånger brukar resultatet bli att borren tar mer än den gjorde tidigare, men blir fullt funktionell.

            Vill man ha det bästa lämnar man in skäret där det finns bra bytesskär eller till någon privatare som oftast ger bästa resultatet.


            Men vad vet jag, förra veckan fiskade jag karp i Sydamerika.
            All in, all the time.

            Kommentera


            • #7
              offtopic men men..
              att äga en rantanen verkar smidigt... tacka vet jag mora 200 mm 150kr och då har jag nya skär. kan även ta med mig två extra uppsättningar för dom väger inte så mycket=)
              Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

              Kommentera


              • #8
                Att det är svårt och att man "bör" lämna in borret för slipning/byte känner jag till sedan tidigare men vill som sagt kunna fixa detta själv utan att vara utan borret en längre tid.De lokala fiskebutikerna lämnar väl i regel skäret till en lokal förmåga som fixar till det hemma i garaget så...Tipset med kniven ger ju en vink om att vinkeln på skärets utsida är det viktiga, är det där det är kritiskt?
                Tacksam för alla tips, säkert fler som har nytta av detta.....

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Roxen (gäst)
                  Att det är svårt och att man "bör" lämna in borret för slipning/byte känner jag till sedan tidigare men vill som sagt kunna fixa detta själv utan att vara utan borret en längre tid.De lokala fiskebutikerna lämnar väl i regel skäret till en lokal förmåga som fixar till det hemma i garaget så...Tipset med kniven ger ju en vink om att vinkeln på skärets utsida är det viktiga, är det där det är kritiskt?
                  Tacksam för alla tips, säkert fler som har nytta av detta.....
                  Nja, men som någon skrev ovan. Flera affärer har utbyteskronor som kommer direkt från fabrik, så det enda du behöver göra är att ta med ditt nuvarande, byta mot ett nyslipat och gå hem och montera.

                  Tyvärr vet jag inte vilka som kan det i Linköpingstrakten, men ring runt och fråga i butikerna.

                  /D

                  Kommentera


                  • #10
                    vill du paja skäret så slipa det själv!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    607 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    435 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X