Funderingar kring vinter fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring vinter fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar kring vinter fiske

Tja.
    Jag funderar över lite utrustning inför vinter fisket.
    Jag äger sågott som inget för detta fisket. Då på is främst.

Så alla tankar om vad som behövs och vad som är bra att ha. Gärna lite förslag på olika tillverkare mm. Ja spön rullar stövlar pilkar mm mm mm ja ni fattar.
    Tack på förhand.

Knäckta spön är perfekta att bygga om till ismetespön! Vilken multirulle som helst med nylonlina, vassa krokar och feta mörtar, på fötterna har du igloo/ sketfiske

Kommentera

Förutom bra kläder och säkerhetsutrustning som är lika för allt isfiske, så får du nog ge en liten hint om vad du tänkt fiska. Små abborrar i vassen kräver lite annorlunda prylar än ismete efter gädda, änna...

Kommentera

Vad har du tänkt rikta in dig på? gädda?

Annan utrustnig som behövs är isdubbar, en borr i passande storlek. Jag kör mora lazer light 200 mm till ismetet, funkar bra. Ett par bra stövlar. Utan varma skor på fötterna blir du inte långvarig på isen.

Rekommenderar igloo termo -60 stövlarna, fryser aldrig i dom och riktigt lätta och sköna att gå i. Flytoverall eller 2-delat set är skönt att ha, blir kallt att sitta på isen. Fördel 2-delat när man går runt mycket och borrar så man kan slänga av sig jackan.

En pulka att dra all utrustning på är skönt att ha om man har mycket skit med sig ut.. pimpelfiskar man så räcker en mindre skrylla..

Isskopa, nylonlina, vippor med ålpingla, tafs med trekrok och kulbly, avkrokningsmatta, tång, beteshink, något att sätta spöet mot vid ismete, skön stol och fisketidning när det blir långtråkigt.. Brukar sluta med att man drar med sig halva hemmet ut, stackars ismetepulkan blir så proppfull så de bara väller ur grejjer i snödrivorna

Kommentera

Ja anledningen till att jag ej skrev exakt är för om vi får en riktig vinter med is här nere iår så kommer jag fiska det mesta som går.
          Men ungarna mina ska ju meta abborre och där är mängd före storlek viktigast. Sedan fiskar jag helst is mete efter gädda. Men stor abborre kommer jag även jaga. Lake står högt på listan då jag aldrig fått någon tidigare. Försöker även nu att fånga någon. Och prova lite efter stor mört även om mörtstuga är huvud redskapet för mig när det gäller att jaga betesfisken.

Anledningen till tråden är att jag aldrig aldrig har fiskat is fiske så helt okänd mark för mig och äger inget i utrustning till detta. Och hoppas på att barnen kan tycka abborre och mört kan vara lite roligare än vad dom tycker mitt vanliga trolling och mete fiske är.

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
            Knäckta spön är perfekta att bygga om till ismetespön! Vilken multirulle som helst med nylonlina, vassa krokar och feta mörtar, på fötterna har du igloo/ sketfiske
            Jag har ett ismete spö och ett spö med dålig topp ring. Borde funka fint att bruka till ismete. Tack för tipset. Rullar har jag sämre med dock.
            Igloo skall kollas upp noga då jag är väldigt frusen av mig. Inget underhudsfett alls!

Kommentera

Duger det med vanliga termobyxor och vinterjacka? Pimpelspön duger det med dom flesta med mjuk topp? Lättfiskade pilkar? Utlösande till mete någon speciell. Har hört om knallpulver skott mm. Ja somsagt alla tips från er där ute är guld värd för mig om det blir vinter iår.

Kommentera

Ursprungligen postat av team färgen Visa inlägg
                Duger det med vanliga termobyxor och vinterjacka? Pimpelspön duger det med dom flesta med mjuk topp? Lättfiskade pilkar? Utlösande till mete någon speciell. Har hört om knallpulver skott mm. Ja somsagt alla tips från er där ute är guld värd för mig om det blir vinter iår.
                Vanliga kläder fungerar utmärkt! Glöm inte bort isdubbar, din absolut viktigaste livförsäkring.
                VM pimpelspön fungerar utmärkt till abborre och själv använder jag dem även till visst öring och regnbågsfiske. Vertikalpirkar runt 50-60mm fungerar bra för mig på större abborre.
                Regnbåge fiskar jag med mini-balansare.
                Till ismetet fungerar det bra med vanliga angelvippor, du kommer att sitta och ha stenkoll på spöna ändå, så några knallkorkar känns överflödigt.

Isborr behöver du en 200-205mm när du ska ismeta. Sen kan du ju komplettera med en lite mindre borr när du känner att du har råd. Den stora borren kan du köpa en lite billigare borr typ mora spiralen, då det max brukar bli några hål på en dag när man ismetar. Sen köpa en 115-155mm borr beroende på hur stor abborre du ska fiska efter.
                Hoppas det kan hjälpa dig något
                Mvh\ Henrik

Kommentera

Håller med i allt Bomber skriver, kan bara komplettera med några saker som antagligen gäller dig eftersom vi fiskar i ungefär samma vatten geografiskt sett alltså.

Till i princip allt abborrfiske räcker en 115 mm borr. Kanske bara dom allra största asen du kommer att få problem med i ett 115-hål. Det är naturligtvis alltid smidigare med ett större borrhål, men eftersom det vid abborrfiske gäller att leta rätt på fisken så blir det många hål på en dag om det är trögt. Då är det najs med en borr som inte är så stor. Av denna anledning är det också viktigt med en borr av hög kvalitet som håller skärpan på skären...

Till småabborren funkar VM-spöt (Wiggler) kanon och kompletterar du med ett par små pirkar (har kört Mattsepirken i många år) i silver och kanske koppar/silver i kombination med några limkrokar i olika färger så är du hemma.

Till större abborrar som jagar i frivattnet (norsabborre som det brukar kallas) så rekommenderar jag att du provar balanspimplar. Nils Master gör fina modeller som är tunga utan att bli så stora. Tyngden är viktig då man ofta fiskar på stora djup (ner mot 20 meter) och är abborren i stöten gäller det att det går undan och då måste betet ner så fort som möjligt igen. Färger som typiskt fungerar bra i just Färgen eller Mjörn, Anten o.s.v. är blå/silver, lime, papegoja...
                  Du får ha ett lite grövre spö här, med kanske en liten haspelrulle. Det blir enklare att hantera linan då. Att tänka på är också att inte använda flätlina. Blir det kallare än ett par minusgrader fryser allt ihop i en stor klump!

Gäddmete är jag inte rätt man att ge dig några tips om.

När det gäller kläder är det som vanligt: Lager på lager och inga bomullskläder! Ylle eller syntetmaterial som inte suger upp kroppsfukten och på sikt kyler ner dig. Bra på fötterna och varm om huvudet.

Själv hoppas jag att vi slipper is och annat elände även detta år

Kommentera

Jag som amatör gillar helst så stora hål som möjligt. Har tappat mycket fisk pga för litet hål. Alla vi i kompisgänget avfärdade under några år allt mindre än 200mm.

Visst är det jobbigare. Men grejorna skall vara vassa och då gör det inte så mycket. Vi har inte haft över ca 40cm is någongång så i grövre isar blir det kanske annorlunda.
                    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...