2-delad flytoverall / thermobyxa & jacka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2-delad flytoverall / thermobyxa & jacka?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 2-delad flytoverall / thermobyxa & jacka?

    Har kört med Abu's blågula 1delad flytoverall nu i 2 säsonger.
    Visst, den funkar, men jag upplever att det blir fruktansvärt varmt i den när man får upp flåset lite, stor och klumpig kan jag också tycka att den är.
    Vill jag hänga av mig överdelen så finns där inga hängslen som håller upp nederdelen utan då får man släpa allt på isen istället.

    Så nu letar jag en 2-delad flytis eller byxor/jacka (kör med underställ + fleece under) som kan passa mig bättre.

    Fattar att det kostar en krona, men gärna inte för mycket

    Tips?

  • #2
    Jag köpte Westin W4 Wintersuit 2-del. Den är helt underbar
    Ligger på drygt 2 lax inne på Söders
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Fler tips på 2-delat som fungerar i verkligt fiske ?
      Spiggpimplare

      Kommentera


      • #4
        Jag har Sundridge Crossflow tvådelad. Mycket nöjd.
        Skulle jag handla idag skulle jag dock satsa på en Ursuit torrdräkt. Betydligt dyrare men också oerhört mycket säkrare. Jag tror att flytoveraller generellt överskattas som säkerhetsplagg.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
          Jag har Sundridge Crossflow tvådelad. Mycket nöjd.
          Skulle jag handla idag skulle jag dock satsa på en Ursuit torrdräkt. Betydligt dyrare men också oerhört mycket säkrare. Jag tror att flytoveraller generellt överskattas som säkerhetsplagg.
          Använder själv ABU:s billiga blågula flytoverall sedan många år tillbaka .
          Eftersom jag är helt orädd på isen har jag provbadat ett antal gånger under åren .
          Totalt odramatiskt , man går igenom , flyter upp som en kork och hugger sig tillbaka efter spåret med isdubbarna .
          Borr och skrylla slänger man reflexmässigt bakåt då man känner att isen ger sig och badet nalkas.

          Annars är overallen bra att ha då man jagar abborre i grunda vikar på slutet av säsongen .
          Det har hänt att man tagit sig ut på morgonen innan solen hunnit värma upp och sedan fått vada tillbaka på eftermiddagen då det blivit hundra meter öppet vatten in mot land , då är en vattentät flytoverall bra att ha .

          En stor skillnad jämfört med den "Helly-hansen" skoteroverall jag hade i ungdomen som sög vatten som en svamp och höll på att dra ner mig i djupet.
          Däremot undrar jag om en 2-delad verkligen håller tätt ?
          Spiggpimplare

          Kommentera


          • #6
            Att man kan använda en vattentätt flytoverall för att bada eller i vart fall vada iland torrt har jag aldrig hört talas om - har jag missförstått något?

            Kommentera


            • #7
              Jag köpte 2-delat endast för att hålla mig varm. Fiskar nästan aldrig på isen inte min grej.
              Tror inte man skall ha 2-delad "flytoverall". Kan ju aldrig vara tät hade jag isfiskat skulle jag lagt slantarna på en hel overall istället
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #8
                Finns från Daiwa oxå. Gjorda av sundridge

                Kommentera


                • #9
                  Om man har en flytoverall eller en tvådelad motsvarighet måste väl i praktiken ändå vara betydelselöst ur täthetsperspektiv om man faller i plurret? Vattnet lär rusa in genom ärmar, ben och blixtlås/hals oavsett.

                  Vill man fortsätta vara torr efter ett ofrivilligt bad så är det endast torrdräkt som funkar. Jag har en flytoverall som får vila numera då jag hellre kör tvådelat skalplagg och uppblåsbar räddningsväst. Mycket smidigare och enklare att reglera värmen via mellanlager med ett tunnt skalplagg ovanpå än med en otymplig, fodrad "parkas" på överkroppen.

                  Lutar åt en torrdräkt t ex Ursuit framöver då jag ibland ensamfiskar under kall, båtmässig lågsäsong...
                  Senast ändrad av anteman; 2017-01-20, 11:01.

                  Kommentera


                  • #10
                    Som Anteman påpekar är det nog mer eller mindre likvärdigt med hel eller tvådelad. Vattnet forsar in och man kyls av väldigt snabbt. Dock lätt att hitta kroppen eftersom dräkten ofta är färgglad, vilket naturligtvis underlättar för anhöriga.
                    Sedan tror jag det ligger mycket i det Sälstryparn skriver om att dubba sig upp. Jag har aldrig provat men föreställer mig att det är lättare med flytställ eftersom benen flyter upp, vilket rimligtvis gör det lättare att hasa upp på isen. Det finns ju många, fiskare, skridskoåkare etc som krasst räknar med ett par ofrivilliga dopp per år och tränar för att klara det. Då är det ju vettigt att ha rätt utrustning, planering och träning. Vilket Sälstryparn verkar ha.

                    Att vada ett par hundra meter i nollgradigt vatten tycker jag låter obekvämt

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    215 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    434 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X