Var finns gäddan under isen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var finns gäddan under isen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Var finns gäddan under isen?

    Tjoho!

    Jag har tänkt att inhandla ett 15 tal angeldon nu under vintern (om de blir nån is) så jag undrar vart ska man hitta gäddan? Och så undrar jag om levande bete är ett måste eller om de duger med död mört och löja eller i värsta fall död abborre?

    Det ska väl tilläggas att jag inte har nån erfarenhet som helst, men de kanske märks!

    // Johan

  • #2
    ?

    Varför köpa 15 st angeldon när du kan köpa 3 - 4 st ismetespön istället och hålla dig till sportfisket ?
    _-*2008 here it goes*-_

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av TobiSen
      Varför köpa 15 st angeldon när du kan köpa 3 - 4 st ismetespön istället och hålla dig till sportfisket ?

      För att fiska av en större yta!

      Kommentera


      • #4
        Misstänker att stora le fiskar i just stora le. En stor sjö, annat än bergstjärn å igeltjärn sörru tobisen. Har själv testat på lite ismete halvpelagiskt på stora sjöar, det är inte riktit samma grej som småsjöar.
        Så 10 spön kan man nog enligt mig häva ut med gott samvete, ingen skillnad mot att trolla 10 beten eller? Nappar det sen massor är det väll bara att dra ner spöantalet.
        Jag hade dock typ 3 fäll på lika många turer när jag var ung å dum och försökte ismeta gös i djup å eländig spricksjö... Så blir det fler försök så blir det fler spön

        Kommentera


        • #5
          Va?

          Ursprungligen postat av RM
          Misstänker att stora le fiskar i just stora le. En stor sjö, annat än bergstjärn å igeltjärn sörru tobisen. Har själv testat på lite ismete halvpelagiskt på stora sjöar, det är inte riktit samma grej som småsjöar.
          Så 10 spön kan man nog enligt mig häva ut med gott samvete, ingen skillnad mot att trolla 10 beten eller? Nappar det sen massor är det väll bara att dra ner spöantalet.
          Jag hade dock typ 3 fäll på lika många turer när jag var ung å dum och försökte ismeta gös i djup å eländig spricksjö... Så blir det fler försök så blir det fler spön

          Vem säger att jag bara fiskar i Igeltjärn ? Har ismetat där ett fåtal ggr. Inte direkt så jag riktar mitt fiske efter gädda på vintern där ska du se !!! Jag fiskar också i större sjöar, o när jag inte går i skolan fiskar jag hemma i stora stygga skärgården som är en stor jävla yta att fiska på "SÖRRU" RM.
          _-*2008 here it goes*-_

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av _StoraLe_
            För att fiska av en större yta!
            Du har inga möjligheter i världen att sköta 15don själv! Gör som tobisen säger och köp dig max 5 ismetespön och satsa på att sköta dom väl ist
            sigpic

            Kommentera


            • #7
              Hmm...

              Hur orkar du hålla koll på 10 ismetespö föresten? Springer du snabbt eller ?

              Flöde, äntligen någon som förstår...
              _-*2008 here it goes*-_

              Kommentera


              • #8
                Grejen var väll att du lite diskret antydde att det inte var sportfiske att använda manligt antal spön?
                Är väll inte sådär fantastiskt svårt att hålla koll på 10 ismete spön? Ungefär som att hålla kolla på 4, fast man vrider huvudet lite längre varje gång.
                Hur sköter man ett don väl föresten, bara nyfiken.

                Kommentera


                • #9
                  Okay det har blir lite advancerat, men forshagaakademiker brukar ha bra pejl på geometri, det ser Håkan till. Men man behöver inte nödvändigtvis ha alla spön på en rad, man kan göra två rader, å vips blir det inte lika långt att springa.
                  En annan variant är ju nån form av cirkel, halvmåne?
                  Kanske en trekant på isen vore nått?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Du har inga möjligheter i världen att sköta 15don själv! Gör som tobisen säger och köp dig max 5 ismetespön och satsa på att sköta dom väl ist


                    Det är väl ingen som har sagt att jag ska va ensam på isen?? De blir nog iaf 3-4 pers varje gång!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    435 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X