Problem med isborr. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med isborr.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Jag har samma problem med min Mora Ice 200mm, går att borra om man trycker som fasen men man är helt slut efter att ha borrat ett hål i 50cm tjock is.
    Har säkert borrat runt 150 hål i vinter och brukar inte vara något problem att borra 2-3 hål i stöten.. Bytte skär ifjol ungefär vid samma tid på året men har inte gått i nån sten så börjar misstänka att det kan bero på vårisen+att skären är mycket använda.
    Provade också att borra med en Viking 200mm och gud vilken skillnad men jag kanske helt enkelt borde skaffa mig en motordriven borr!
    KassPåAttHåva

    Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

    Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

      Lägg knivens egg mot ena sidan av skäret o pressa rätt hårt o dra egget efter hela skäret. Gör likadant på motsatt sida. Alltså det andra skäret så ändrar skäret sin vinkel. Man börjar med insidan av skäret.
      Låt skären sitta kvar på borret medan du gör detta så att du inte slinter o riskera att skära dig.

      Om inte detta tips hjälper dig så letar du reda på någon som är gammal i gemet o vet vad han talar om.
      En fråga är alltid fri att ställa. Jonsson har själv hjälpt ungdomar när jag har kunnat!

      Lycka till!
      Haha, jag fattar inte ändå jag...tillhör trögfattarföreningen. Skulle vara kul att seändå, du har inte möjlighet att filma? Jag har också en Mora Ice 200 med samma fenomen.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg

        Haha, jag fattar inte ändå jag...tillhör trögfattarföreningen. Skulle vara kul att seändå, du har inte möjlighet att filma? Jag har också en Mora Ice 200 med samma fenomen.
        Vet du hur du bryner en kniv? I så fall gör du på samma sätt fast lägg trycket på själva eggen på skäret.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Old Firehand

          Nä, det är bara du och din kompis Jonas Sjöstedt som är vänstergängade...
          Hahaha, mycket elände skall man anklagas för och jämföras med!
          Min farfar hade en vänstergängad korkskruv som var något av en skämtgrej. Han lånade ut den till killen som hyrde grannlägenheten när killen skulle ha hem en tjej och saknade redskap att öppna vinet med. Killen fick aldrig ordning på det och tvingades trycka in korken... Man får hoppas att han hade bättre framgång med tjejen.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
          0 svar
          210 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sebbe T
          av Sebbe T
           
          Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
          2 svar
          180 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Gädd-jos  
          Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
          14 svar
          601 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
          6 svar
          245 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Niklar
          av Niklar
           
          Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
          7 svar
          434 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Låg_Profil  
          Arbetar...
          X