Problem med isborr. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med isborr.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cyaneus
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand

Nä, det är bara du och din kompis Jonas Sjöstedt som är vänstergängade...
    Hahaha, mycket elände skall man anklagas för och jämföras med!
    Min farfar hade en vänstergängad korkskruv som var något av en skämtgrej. Han lånade ut den till killen som hyrde grannlägenheten när killen skulle ha hem en tjej och saknade redskap att öppna vinet med. Killen fick aldrig ordning på det och tvingades trycka in korken... Man får hoppas att han hade bättre framgång med tjejen.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg

Haha, jag fattar inte ändå jag...tillhör trögfattarföreningen. Skulle vara kul att seändå, du har inte möjlighet att filma? Jag har också en Mora Ice 200 med samma fenomen.
    Vet du hur du bryner en kniv? I så fall gör du på samma sätt fast lägg trycket på själva eggen på skäret.

Lämna en kommentar:

• widetrak
    replied
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Lägg knivens egg mot ena sidan av skäret o pressa rätt hårt o dra egget efter hela skäret. Gör likadant på motsatt sida. Alltså det andra skäret så ändrar skäret sin vinkel. Man börjar med insidan av skäret.
    Låt skären sitta kvar på borret medan du gör detta så att du inte slinter o riskera att skära dig.

Om inte detta tips hjälper dig så letar du reda på någon som är gammal i gemet o vet vad han talar om.
    En fråga är alltid fri att ställa. Jonsson har själv hjälpt ungdomar när jag har kunnat!

Lycka till!
    Haha, jag fattar inte ändå jag...tillhör trögfattarföreningen. Skulle vara kul att seändå, du har inte möjlighet att filma? Jag har också en Mora Ice 200 med samma fenomen.

Lämna en kommentar:

• Cookie o0
    replied
    Jag har samma problem med min Mora Ice 200mm, går att borra om man trycker som fasen men man är helt slut efter att ha borrat ett hål i 50cm tjock is.
    Har säkert borrat runt 150 hål i vinter och brukar inte vara något problem att borra 2-3 hål i stöten.. Bytte skär ifjol ungefär vid samma tid på året men har inte gått i nån sten så börjar misstänka att det kan bero på vårisen+att skären är mycket använda.
    Provade också att borra med en Viking 200mm och gud vilken skillnad men jag kanske helt enkelt borde skaffa mig en motordriven borr!

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Förklara då varför borren" inte fäster i isen när Gös123 ska borra, den skär inte ned utan "vobblar" på ytan,"

Själv har jag bara gamla Rantanen och Vanaja isborrar som fungerar....

Old Firehand
    Leif Engström
    Det kanske räcker med att skäret står lite fel beroende på vad det är för is.
    Jag har själv haft både Rantanen (100 mm) o Mora Expert (150 mm) till lakepimpel.

Det var en fiskekompis som visade mig tricket med kniven o dra det efter skäret.

Lämna en kommentar:

• Cyaneus
    replied

Förklara då varför borren" inte fäster i isen när Gös123 ska borra, den skär inte ned utan "vobblar" på ytan,"

Old Firehand
    Leif Engström
    Den kanske är vänstergängad...

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Hej Leif,

Det syns ganska snabbt om det är någon skada på skären om man har öga för det! Ibland räcker det att man drar en kniv längs in- el. utsidan av skäret för att se om det fungerar. Isarna kan ju vara väldigt olika.

Att stöta borren i isen har ödelagt många isborrar....

Old Firehand
    Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-02-19, 09:13.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied

Hej Gös 123;

Det kan vara så enkelt som att skären på din nyköpta Mora ICE 200 mm isborr redan hade skadade skär när du åkte hem från butiken...

Be någon slipa om skären eller köp nya skär... https://colonsuays.ga/mora-ice-skars...pro-200mm.html ...

Old Firehand
    Leif Engström
    Hej Leif,

Det syns ganska snabbt om det är någon skada på skären om man har öga för det! Ibland räcker det att man drar en kniv längs in- el. utsidan av skäret för att se om det fungerar. Isarna kan ju vara väldigt olika.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Gös123 Visa inlägg
    Har en Mora ice 200mm som är nyköpt.
    Dock fäster den inte i isen när man skall borra, den skär inte ned utan "vobblar" på ytan, trycker man ner som fasen går det att borra dock men det blir för trögt.

Någon som vet hur jag fixar till detta?
    Hej Gös 123;

Det kan vara så enkelt som att din nyköpta Mora ICE 200 mm isborr redan hade skadade skär när du åkte hem från butiken...

Be någon slipa om skären eller köp nya skär... https://colonsuays.ga/mora-ice-skars...pro-200mm.html ...

Old Firehand
    Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-02-19, 17:34.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Gös123 Visa inlägg

Tack, värt ett försök.
    Du kan ju meddela hur det har gått!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
8 svar
338 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
6 svar
208 visningar
0 gillar