Någon Som provat Biltemas pro 18 v borrhammare till isen ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon Som provat Biltemas pro 18 v borrhammare till isen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Någon Som provat Biltemas pro 18 v borrhammare till isen ?

    ja som rubriken lyder ?
    är he någon som fått tummen ur å köpt någe ur biltemas sortiment till vintern ? jag köpte biltemas 50nm maskin ca2020 (innan den på 60 nm kom ut ) å ja jag måst ha fått ett måndags ex glappar i batteriet (japp försökt återlämna men icket den fungerade givetvis i butiken gott störigt när man borrar ur pipor å den dör .. aja måndagsex )

    men Nu djävlar har de släppt en borrhammare som jag då int ens kan förstå hur stark den ska vara ? 1420 rpm å vad fjasen blir det i newtonmeter/vridmoment ?
    går i tankarna å biffa upp skuven till en 200 iaf just för att ens ge sig ut å meta gös å laxen å storöringen he går fan int på ett 150 borr som jag kör på den blå biltema maskinen för 699 int en suck å dra i en 200borr där int . isen är bara 70cm nu ganska tunt kontra tidigare år .

    Ifall någon Nörd har köpt maskinen (som har batterier som passar till allt möjligt jox förstod jag nyss via biltemas hemsida ) så blir jag glad å höra tankar om detta får bli att skaffa en adapter från låt säga clas ohlsson iomed att den har en sds+ fattning å bara där blev det knas i min skalle undra ur den "adaptern" hänger i maskinen eller om den sitter benhårt ?

    går i tankarna att biffa upp skruvdragarn till en makita i antingen vanlig 18v ca 125newtonmeter (det är en fläskig en ) den duger till 150borrn å kanadensarna använder den iaf men de har även i 36v klassen å ja där landar priset på ca 10lök för att fiska ... mjaaaa .å en biltema hurstarkdennukanvara ca 1200sek ? vågar man testa om det kan duga till någe ?

    biltemas 18v blå maskin på 50 nm har hållt helt perfekt i upp till lätt över -20 flera gånger å bara stått på isen batteriet i fickan givetvis men den duger mot fukten å allting borde int deras pro series 18v borrhammare duga å i fukten ? eller vars fan använder man en sådan int fan är det inomhus int ? så den torde hålla i fukt å väta iaf i mina ögon å öron (men på isen NEJ NEJ den får inte användas på isen klämde en biltema tant ur sig haha . eller används de bara på somrarna i +30 ? )

    Input om någon fått tummen ur !

    mvh
    Paul Roger Nilsson
    Boden Norrbotten
    Click image for larger version  Name:	biltema bl rh 18v.png Views:	0 Size:	267,2 KB ID:	2596292

  • #2
    Gissningsvis så ligger Biltemas borrhammare på 50-60Nm (jämförde borrkapacitet med den Hiltiskruvdragare jag har på jobbet), så jag tror inte att du tjänar så mycket på att använda en sådan.
    Jag har haft Makitas skruvdragare med 125Nm på jobbet, den är tung som ett as men klarar det mesta du sätter den på. Hugger den och du inte har momentspärr på så är det bara att hålla i sig! Tyvärr så, som vanligt med Makitas grejer nu för tiden, så gav den upp efter lite mer än ett år.

    Kommentera


    • #3
      Nephilim - Hallå Hallå ja det är ju jättekonstigt om de ens orkar skapa en borrhammare (de brukar vara kraftigare än vanliga skruvdrage i vridet) den jag har är på 50nm å det biltemas multix 18v å det är då Skittråkigt om pro serien på bild är i samma styrka vadfan det är så galet om det är så ! Skickade dock ett mail till biltema å bad de förklara varför pro seriens borrhammare int ens är hälften av vad den billigare på vanliga multix serien ? den har då 9000rpm kontra 1420rpm på pro:n SJUKT ! skruvdragarn jag har är på 1700rpm/varviminuten .
      Får väl se vad de svarar om de skrivi fel eller om de Har slagi Sig Mitt i Tallskottskörteln :-)

      aaha sedär ja det är deras 18v znånting som jag fnulat på att borra med men vad tråkigt om de ballar ur efter ett år ?!
      bara sett kanadensare å norra usainvånare använda makitan så tänker att den kanske duger , jobbar varken med bygg eller betesbyggning så har svårt att köpa någon milwauukeee eller dewalt alldeles för dyrt för å latja nästan enbart på isen . hmm ja vikten spelar ingen större roll man rör bara borren när den används å kånkandes på axeln å klarar nog ett kilo till har redan gått ner ca 50kg hah .

      Tackar för dina tankar å input om Makitan där ! surt att den balla ur minst skrivet , de har nog en 3 års garanti numer iaf när jag kollade för några veckor sedan , handborra 200-250mm hål för hand är jag int alls sugen på int här uppe .

      mvh
      Paul Roger Nilsson - Norrbotten Boden

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av PrN-Sweden Visa inlägg
        Nephilim - Hallå Hallå ja det är ju jättekonstigt om de ens orkar skapa en borrhammare (de brukar vara kraftigare än vanliga skruvdrage i vridet) den jag har är på 50nm å det biltemas multix 18v å det är då Skittråkigt om pro serien på bild är i samma styrka vadfan det är så galet om det är så ! Skickade dock ett mail till biltema å bad de förklara varför pro seriens borrhammare int ens är hälften av vad den billigare på vanliga multix serien ? den har då 9000rpm kontra 1420rpm på pro:n SJUKT ! skruvdragarn jag har är på 1700rpm/varviminuten .
        Får väl se vad de svarar om de skrivi fel eller om de Har slagi Sig Mitt i Tallskottskörteln :-)

        aaha sedär ja det är deras 18v znånting som jag fnulat på att borra med men vad tråkigt om de ballar ur efter ett år ?!
        bara sett kanadensare å norra usainvånare använda makitan så tänker att den kanske duger , jobbar varken med bygg eller betesbyggning så har svårt att köpa någon milwauukeee eller dewalt alldeles för dyrt för å latja nästan enbart på isen . hmm ja vikten spelar ingen större roll man rör bara borren när den används å kånkandes på axeln å klarar nog ett kilo till har redan gått ner ca 50kg hah .

        Tackar för dina tankar å input om Makitan där ! surt att den balla ur minst skrivet , de har nog en 3 års garanti numer iaf när jag kollade för några veckor sedan , handborra 200-250mm hål för hand är jag int alls sugen på int här uppe .

        mvh
        Paul Roger Nilsson - Norrbotten Boden
        Borrhammare brukar inte behöva särskilt högt vridmoment eftersom de främst är till för att borra i betong och liknande, där är det kraften i slaget man vill åt.

        Nu gick jag visserligen ganska hårt åt min Makita, den fick både borra och gänga mängder med hål upp till M12 i stålbalkar och liknande (ska dock klara upp till 13mm enligt spec). Ett tag hade i princip alla på jobbet Makita men vi har gått ifrån det då deras grejer inte håller mycket längre än garantitiden ut, vilket är ett år för företag.
        Helt ärligt så vet jag inte hur pass tungt det går för den att borra is, är skären bra så borde det ändå inte vara allt för tungdrivet. Många järnhandlare säljer ju ändå isborrspaket med bra mycket klenare maskiner.

        Sist jag isfiskade så körde jag 150-hål i närmare metern is med skär som var tvärslut, efter att ha kämpat i 20 minuter med första hålet så bestämde jag mig för att tre fick räcka den dagen, så jag förstår dig helt, haha.

        Kommentera


        • #5
          Hallå igen Nephilim
          ja det har du rätt i att slaget spelar roll där , kör iof med slagborrsfunktion på skruvdragarn å den skär bättre på den än reguljär borrning lustigt nog .
          vad jag kunde läsa å med lite formlers hjälp så ska multix18v pro ha ett vrid på ca400nm det lät lite väl mycket men Ok jag kommer nog testa den å se om det duger annars får man väl använda den till å bygga "Levande Stegar" utav tallarna i skogen eller någe liknande .

          aaha sedär ja hmm ja det verkar då inget skoj om de precis håller års strecket !

          skoj med stötta skär ! Var å provborrade i en bäck i veckan som var ca5cm is å borren rakt djävla ner i botten SUCK den skadan märktes senare på tjock is å då gick batteriet åt Fort .

          när man väl finner en beskrivning på Hur mina diamant slipdon ska användas (utan å bli blåljugen till av ytuben å google) så kanske man fattar hur de ska slipas för bäst effekt har provat tidigare men njaaaa sådär blev det he måst finnas någe trix till det hela .

          nähä nu blir det systembolaget å knalla iväg ut på isen å förmäska några kilo nerkokta matrester ris hampfrön ägg å Jod Salt å invänta fisketid på måndag ,å passa på å få en Isfylla :-D

          Tack för Samtalet å ha en Fin Helg !
          mvh
          Paul Roger Nilsson
          Norrbotten Boden

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
          0 svar
          199 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sebbe T
          av Sebbe T
           
          Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
          2 svar
          178 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Gädd-jos  
          Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
          14 svar
          570 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
          6 svar
          243 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Niklar
          av Niklar
           
          Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
          7 svar
          424 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Låg_Profil  
          Arbetar...
          X