Mörtfångst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtfångst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ZanderNiko Visa inlägg
    Vittjade mina två stugor i söndags. ~100 st i första som ligger på 3m och ~120st i andra som ligger på 4m.
    Vad meskar du med? Riktigt bra fångst. Jag ska vitja mina på fredag.

Jag har mina på 1m djup i vassen, 1,8m, 5m och 8 meter

Kommentera

Ursprungligen postat av scape2paradise Visa inlägg
      Vad meskar du med? Riktigt bra fångst. Jag ska vitja mina på fredag.

Jag har mina på 1m djup i vassen, 1,8m, 5m och 8 meter
      Hej,

Jag använder "Grebenstein Weltmeister Rot" blandat med uppblötta linfrön. Detta ger mäsket en konsistens som är kletigt som klister och det löses inte upp i vatten. Funkar riktigt bra!

Kommentera

Hej,

Jag använder "Grebenstein Weltmeister Rot" blandat med uppblötta linfrön. Detta ger mäsket en konsistens som är kletigt som klister och det löses inte upp i vatten. Funkar riktigt bra!

Det ska jag testa. Om jag förstått rätt, så är Grebenstein Weltmeister Rot en mesk sort. Tack för tipset!

Kommentera

Det ska jag testa. Om jag förstått rätt, så är Grebenstein Weltmeister Rot en mesk sort. Tack för tipset!
          Jag tror att sortens mäsk spelar mindre roll, men jag tror att linfröna gör en väldig skillnad. Den klassiska gröten som ofta används i mörtstugor har ju den stora fördelen att den håller väldigt länge. Blandar du mäsk tillsammans med uppblötta linfrön blir konsistensen i det närmaste identisk med den klassiska gröten men förmågan att dra till sig fisk ökar markant. Jag kan inte säga att detta är bevisat, men enligt egna iakttagelser så drar mäsk till sig bra mycket mer mört än den klassiska gröten.

Kommentera

Ingen bra dag idag. Jag vittjade stugan och resultatet blev 20 mörtar och 2 gäddor á 2.5kg styck. De hade slitit stugan sönder och samman så jag hade inte mage att släppa i dem igen. Att gå in och förstöra min stuga var det sista de två gäddorna gjorde.

Kommentera

Ingen bra dag idag. Jag vittjade stugan och resultatet blev 20 mörtar och 2 gäddor á 2.5kg styck. De hade slitit stugan sönder och samman så jag hade inte mage att släppa i dem igen. Att gå in och förstöra min stuga var det sista de två gäddorna gjorde.
              suck....

Kommentera

Tråkigt!! Jag har testat ditt råd om att blöta linfrön och blanda med mäsk.
                Jag vitjar mina 5 burar imån. då får vi se hur det gått

Kommentera

Kolla stugorna idag 165 mört helt ok=) blir ismete på lördag o söndag=)

Kommentera

Tråkigt!! Jag har testat ditt råd om att blöta linfrön och blanda med mäsk.
                    Jag vitjar mina 5 burar imån. då får vi se hur det gått
                    Hur kändes konsistensen?

Kommentera

Hur kändes konsistensen?

Linfröna blev slemmiga. Jag blandade med brax mäsk. Blandade även i lite sirap. Bollarna blev fasta och kletiga.

Ikväll ska jag blanda mäsken som ska fylla på stugorna med imån.

Idag ska jag testa att koka ihop en mörtgröt (Mäsken är slut)
                      Den ska inehålla havregryn, vatten, vaniljsocker, linfrön och anis.

Hoppas verkligen nån mört har hittat till mina stugor. Jag har lagt dom på följande djup. 1m, 1,8m, 3m, 5m och 8 meters djup.

Följande stugor har både prepparerats med mäsk, mörtgröt, vitt bröd, havregryn och majs

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      279 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...