Motor isborr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motor isborr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
    Nja, 200mm borr börjar bli riktigt jobbig redan vid 30cm kärnis och det hade vi förra säsongen, upp till 40 cm på sina ställen.
    Är inte avundsjuk på era isar...alls faktiskt
    30cm är ju rena drömmen Nu då man har skaffat motor blir allt över 20cm jobbigt

Kommentera

Om du ARI hade fiskat oftare med 200 handborr så skulle du föredra motorn. Absolut inget bök att transportera ut på isen, finns ju pulkor !

Kommentera

Och man behöver verkligen inte svarva någon addapter utan man kan istället köpa en krona till en motorborr och bulta direkt på jordborren!!

Blir lite "glapp" i sidled eftersom spiralen har någon millimeter grövre hål motför vad "drivaxeln" från motorborren har, men har fungerar hur bra som hellst ändå!

Om man vill stabilisera den lite så kan man svetsa på en liten rörstump så att utgående drivaxel från borren blir längre och på så sätt slippa glappet, men det är inget jag kommer orka göra, fungerar klockrent som det är i nuläget.
        Direkt man gasar upp den i lite varv så fixar centrifugalkraften centreringen och glappet är som bortblåst!

Tror förövrigt att jag skulle borra ifrån eran skellefte kopia hur lätt somhellst

Kommentera

Luleåbor alltså. De skall alltid köra med genvägar Lite glapp ?? Din borr kändes ju lika ostabil som keldors katt, hoho

Kommentera

Okej, en pik till de i söder Men undra vad som är lättare och tidsparande om man är 2st med 10 spön totalt ! Att bära ut en motorborr eller stå och svetta ner sig med en handjagare som tar en jäkla tid
            Första 2 åren körde jag handborr 200 lazer och det är mycket teknik bakom det , men fyy vad jobbigt då isen blir borrens längd. Borrade så mycket att vi fick rikta handtaget 2ggr pga vi skelleftebor är för starka för vårat eget bästa

Kommentera

själv tycker jag vanliga moran suger. tar ju 5 min för ett hål pga skärvinkeln . lasern är kanon om man är stark , mén efter 3 hål så måste man vila sig det är då motorborren gör sig bekväm

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
                Jag har ismetat här i norrbotten under en 10-års period. Det är drygt 10 år sen jag flyttade hit. Jag har fiskat nog så ofta. I perioder, varje ledig stund. Mora spiralen 200 har även jagats pimpelabborre och lake med. En vinter köpte jag en 250mm husqvarna motorborr men sålde den, endast använd några fisketurer, inget för mig. Sen att det inte har blivit så mycket fiske under senare tid är en annan sak. Jag har haft annat att göra och även fått nya intressen. Men det kunde väl knappast du veta? Mitt inlägg var bara en liten vänlig pik, med glimten i ögat, till "sörlänningarna". 30cm är verkligen inget att skaffa motorborr för tycker jag. Ät din gröt och borra för hand Men alla får ju så klart göra som dom vill. Var en på mitt förra jobb som tog bilen till sin mamma och pappa för att äta middag varje dag. Föräldararna bor 200 meter bort...
                Väldigt få människor som kan borra 10st 200mm hål utan att bli svettiga och det är det sista man vill bli på isen....
                Själv har jag problem med mer än 2-3 hål när isen är 35-40cm fast jag äter gröt åtminstone 5 dar i veckan
                Man har väl helt enkelt begåvats med "IT-armar"

Kommentera

Man kan ju schimsa med lite plåt så blir det säkert tight.
                  Tror ej det pga att bult hålet sitter så grymt långt ned på borr axeln.. Däremot kanske det skulle gå att borra ett nytt hål lite längre upp på axeln eller på spiralen och på så sätt slippa det... Fast i min värld är det inga problem.

Och tycker man en motorborr är jobbig att dra med ut på isen så kan jag inte förstå hur man orkar borra 5 hål i rad och påstå att det skulle vara lättare?
                  En utilitysled så är allt löst och man slipper svettas eller anstränga sig.

Kommentera

Hade jag inte vetat hur gammal ARi är så hade jag trott han var en 45a som tycker att allt var bättre förr och neg mot allt nytt . Om vi ses på isen kan du få låna min borr, som jag kämpat ut med liggandes på pulkan

Kommentera

Jag hade nog fixat glappet ändå. det kan inte vara bra för vevlager att det wobblar och glappar.

Som jag skrev, centrifugalkraften gör att det inte wobblar något alls, det är ju ingen ojäm belastning utan en helt jämn och wobblerfri gång eftesom spiralen är helt balanserad.

Svårt att förklara men det är inte så att spiralen sitter löst utan den sitter helt stumt bara att den går att röra en väg.

Jo dom pulkorna är riktigt smidiga. En sådan och en bra uppfällbar stol så har man perfekta lösningen och låg vikt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      259 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...