T-röd i hålet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

T-röd i hålet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• T-röd i hålet

Såhär i högsommartider har jag gått och fått mig en fundering kring ismete...

Fisken gillar ju som bekant inte petroleumbaserade vätskor särskilt mycket. Men många som ismetar eller anglar brukar liksom mig ofta ha T-röd i hålet för att slippa gå och röra om där hela tiden. Men bör inte fisket bli sämre då? För även om T-röden bara ligger i ytan så sprids den ju ut efter hela linan då man drillar eller vevar upp betet.

Är det någon som vet om det verkligen blir sämre fiske med T-röd i hålet?

// Martin
    Predatorshopen.se - Butiken för dig som älskar predatorfiske!

Vet egentligen inte,men det är väl inte det bästa för miljön kanske...
    Ta en så kallad Karl-johan svamp på linan så går det åt minimalt med t-röd,spolarvätska,metanol eller vad du använder.Är det inte alltför kallt funkar vanlig rapsolja inuti "svampen" ,går inte åt många ml...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

T-röden har en viss molekyl "h3cO3" som har en värkan på fiskens nervsystem just denna molekyl stimulerar fiskens "hunger sensor" // Jank

Kommentera

Ursprungligen postat av Elversson Visa inlägg
        Såhär i högsommartider har jag gått och fått mig en fundering kring ismete...

Fisken gillar ju som bekant inte petroleumbaserade vätskor särskilt mycket. Men många som ismetar eller anglar brukar liksom mig ofta ha T-röd i hålet för att slippa gå och röra om där hela tiden. Men bör inte fisket bli sämre då? För även om T-röden bara ligger i ytan så sprids den ju ut efter hela linan då man drillar eller vevar upp betet.

Är det någon som vet om det verkligen blir sämre fiske med T-röd i hålet?

// Martin
        Då kommer min motfråga,har du märkt om det har nappat sämre när du använder T-röd??
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag har inte hunnit kört med T-röd tillräckligt länge för att fastställa det. Hade så dålig vinter nu senast så det blev rätt få pass, och det var i slutet av förra vintern jag började köra med T-röd. Jag hade i och för sig rätt dåligt fiske i vintras, men som sagt, jag har kört med T-röd så pass kort period så det kan lika gärna vara andra faktorer som spelat in.
          Predatorshopen.se - Butiken för dig som älskar predatorfiske!

Kommentera

Använd inte T-röd i hålet,det påverkar fisket,ta med en säck myrstack istället och täck hålet såpass att du inte kan se ner i hålet,då fryser det inte.när det blir napp är det bara att ta handen och ta bort lite myrstack så att du ser fisken när du ska ta upp den.Funkar skitbra!

Kommentera

Vill minnas från något gammalt nummer av fiskejournalen att någon hade klippt ut en ring av ett gammalt liggunderlag som lades i hålet, ett snitt så att linan kan träs in och sen hälldes matolja i ringen. Ringen då för att det inte skulle gå åt 40l matolja. Har inte testat men det borde kunna funka...

Kommentera

Svennis
                Just så fungerar en Karl-johan svamp som jag nämner i mitt tidigare inlägg,denna sitter dock kvar på linan jämt.
                Ta ett liggunderlag och klipp ur små rondeller lite större än en femkrona,kapa till bitar på c.a 3,5cm av ett 16mm elrör,gör ett
                hål i mitten på rondellen och limma fast elröret i hålet så att röret sticker ut på ena sidan och går jämnt med på den andra.
                Nu har du en "svamp" som träs på linan med röränden nedåt för att ligga rätt i vattnet.vid kallt väder fylls nu bara röret med
                t-röd,minimal åtgång och lukt m.m om nu någon tror att det gör till eller från...
                Fungerar i alla fall fantastiskt bra.

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vet ni vad en finsk Bloody Mary är? Hembrännt och näsblod.

Förresten varför ta med T-Röd? Det är ju bättre att använda spriten man har med sig på isen för att dricka? Eller har jag fel?
                  Obs! Ingen Baileys sen, då blir det grumligt...

Kommentera

slösa drickspriten på att hälla i vattnet!! då får väl hellre linan frysa fast...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    260 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...