Oerfaren motorborrare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oerfaren motorborrare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Oerfaren motorborrare

Har införskaffat en ny motorisborr. Nordmark/husqvarna 250mm skär.
    Men blev lite besviken idag när jag provade den för första gången!
    Den bet liksom bra ibland. Vissa hål gick relativt bra och vissa tyngre - var som när man borrar för snabbt i metall med en borrmaskin. borren härdas liksom och bara glider runt på materialet.
    Totalt tog det säkert 2h att borra 10 hål. Så ska det väl inte var?
    Bästa hålet gjorde jag kanske på 1,5min.
    Lägg där till att det var cirka 25-30 cm tjock is.
    Vilken hastighet ska man ha på borren? Kändes som att så lågt som möjligt funkade bäst.
    Man ska väl inte behöva trycka eller hänga på en motorborr?
    TACKSAM FÖR MÅNGA BRA SVAR OCH TIPS!

öhh....verkar märkligt det här.? 10 hål på 2 timmar, det fixar du väl med motorn avstängd...För du hade väl motorn igång....
    Med polarns borr ( 200 skär tror jag) fixar man ett hål på några sekunder, bara att ställa borren på isen och varva upp sedan lite lätt tryck så jobbar den fint, ibland får man "lätta på trycket" lite för att få upp varven om den tappar fart.
    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Haha. Jora, motorn var allt igång. Jag hade oxå sett fram emot att det skulle gå lika lätt som för din polare.
      Men jag vette fan vad det är, som är galet.

Kommentera

Du fick nog motorborr utan slipade skär!! man ska ju borra 1 st hål på några sekunder beroende på hur tjock isen är....gick maskinen på rätt håll?? de e ju något som inte stämmer,,,kontakta försäljaren Mvh Sisse

Kommentera

skären har faktist bra egg. tänkte oxå på om den gick åt fel håll, men kontrollerade att det verkligen gick åt rätt håll.
          Drygt när man har lagt ut flera tusen på en borr som inte funkar bättre än vanliga handborrar.
          "Surt satt katten, när han kliade sig där kulorna hade suttit"

Kommentera

vinkeln

du har väl varit försiktig med skären? och inte bankat dem mot isen, så att de fått fel skärvinkel eller ngt? Då kan det skära dåligt i isen, sen är ju olika skär gjorda och går som bäst i olika istyper. Men du verkar ha problem med din motorborr, helt klart.

Ursprungligen postat av Nisch Visa inlägg
            skären har faktist bra egg. tänkte oxå på om den gick åt fel håll, men kontrollerade att det verkligen gick åt rätt håll.
            Drygt när man har lagt ut flera tusen på en borr som inte funkar bättre än vanliga handborrar.
            "Surt satt katten, när han kliade sig där kulorna hade suttit"
            Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Nej, jag har inte bankat dem mot isen eller nått. Är aktsam och pedant till vardags oxå.
              Packat upp ur kartong - monterats liggande på arbetsbänk - förvarats stående på transportskyddet - fraktats i bilen liggande - av med transportskydd - provade borra på isen (ingen sten eller nått) - missnöjd.
              Kan det vara att nuvarande kärnisen är såpass stark i sig?
              Försäljaren ska minst sagt få sig ett samtal på måndag!

Kommentera

Skummt ! Testa att skimmsa skären så de får en annan vinkel då om det är det som spökar, men borde inte vara det (lägg tunnt kopparblad mellan skären tex) ! Har man skadat ett skär brukar det vara omöjligt att borra, men skären som levereras med motorborren som har lite skåror i sig, brukar tåla mycket motför vanliga standardskär. Vi har varit på grund flera gånger och ändå kunna köra bra med dem och jag, det har även varit i grusblandad botten.
                Kan det vara att dessa 250mm skär inte är i en annan vinkel och passar inte så bra på kronans vinkel och då kanske mår bättre med skimmsning ?
                Nej, det är inte för hård is. Jag tror att det är fel skärvinkel, att de inte greppar pga vinkeln

Kommentera

kontakta dom där du köpt borret och be om nya skär,även om de verkar vassa kan de vara felslipade/felgjorda på nåt sätt...funkar inte det så be om en helt ny spiral,produktionsfel kan det bli på det mesta och köplagen gäller även motorborrar...
                  Senast ändrad av byggarn; 2010-12-04, 22:35.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Var har du köpt den? Jag beställde en i förra veckan och den förväntas komma i början på denna vecka.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    230 visningar
                    0 gillar