is i spöringarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

is i spöringarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• is i spöringarna

Vet inte om det finns någon tråd om detta men jag hittar inget. Är det någon som har tips vad man kan göra för att inte få fullt med is i spö ringarna vid is fiske? ,jag har provat och olja dom med mat olja och det funkar en liten stund.Det är jäkligt jobbigt och hålla på och peta hela tiden för linan inte löper i ringarna pga av isen, jag förstörde en topp ögla för ett tag sedan jag skulle peta bort isen på den.

Använder du flätlina,så är det ingen bra kombination med kyla och vatten. Använder du nylonlina så är det lite bättre.Jag personligen väntar tills den värsta kylan är över,och då blir fisket trevligare.
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

En tanke... Skulle man kunna skära ut en rundel, stor som en femkrona av liggunderlag och snitta upp halva och sätta på linan framför toppöglan.... Då borde väl det mesta av vattnet försvinna när man vevar upp? Som sagt, bara nåt jag kom på nu.... ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Perragreven Visa inlägg
        En tanke... Skulle man kunna skära ut en rundel, stor som en femkrona av liggunderlag och snitta upp halva och sätta på linan framför toppöglan.... Då borde väl det mesta av vattnet försvinna när man vevar upp? Som sagt, bara nåt jag kom på nu.... ;-)
        Det kan ju vara värt och testa eller om man kunde något fett typ nått vaselin som inte luktar och kladda på, Men det tål nog inte kyla så bra kanske.

Kommentera

Gnid ringarna och benen med stearin ( var generös ), funkar bra för att förhindra isbildning på isborr.
          Annars så använde man förr en blandning av sirap och T-sprit för att förhindra isbildning på flygplan, vet ej om det funkar i ringarna.

Kommentera

Silicon på sprayburk funkar ganska bra! Spraya på ett lager innan du åker hemmifrån och eventuellt ta med sprayen om det behövs mer senare på dagen... Annars som tidigare sagts: stearin funkar också..

Kommentera

De här ska testas, tack för det killar

Kommentera

skaka av vattnet som du precis vevat upp innan du går där ifrån , tycker det käänns onödigt massa oljor och skit , men det är ju upp till var och en "!
                [FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]

Kommentera

Jag anväder "KLÖVER VASELINE" waterfree både till SPÖRINGARNA OCH FLÖTENA vid frostigt väder!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                  9 svar
                  279 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Arbetar...