Ismeteset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismeteset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismeteset

Tjenare!

Hade tänkt införskaffa typ 3st ismeteset (spö+rulle) till vinterns fiske, kommer fiska gädda och öring.

Så jag söker tips på de bästa och billigaste spön + rullarna, föredrar att beställa allt ifrån samma sida.

Wire och krok, kommer jag köra med Drennan Seven Strand wire och Owner krokar i strl. 6-8.
    Linan blir förmodligen STROFT GTM 0.30mm, om ni inte har något bättre tips.

Tacksam för alla svar!

Till gädda använder jag Mieko ismete 120 spön och Okuma magda 20dx rullar. Linan är 0,46 big game. Mycket bra och prisvärd utrustning
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Tack för det snabba svaret! Magdan har jag hört mycket bra om, och det blir nog en sådan! tycker spöt Abu commondore verkar bra efter det jag läst om det. Men behövs verkligen en lina på 0.46?

Kommentera

dubbelpost
        Senast ändrad av sorseleman; 2011-10-18, 14:36.

Kommentera

Började isfiska förra året och köpte Fladen Isfiskespön som funkade alldeles utmärkt. De kostade runt 100:- styck och finns för haspel eller multi. Själv fiskade jag med lite hasplar som blivit över samt flätlinan som satt på. Visserligen säger ju expertisen att flätlinan fryser men det funkade hela vintern för oss på ca 10 spön.

Köpte angelvippor med som vi tejpade fast runt spöna med silvertejp sedan hade vi med oss en borrmaskin med ett borr som vi drog upp små hål i isen att fästa spöna i. Budget hela vägen men fisken nappade ändå :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av sorseleman Visa inlägg
            Tack för det snabba svaret! Magdan har jag hört mycket bra om, och det blir nog en sådan! tycker spöt Abu commondore verkar bra efter det jag läst om det. Men behövs verkligen en lina på 0.46?

jag kör själv med 0.38. men vi har inte så tjock is här nere.. kan vara skönt med 0.46 när en bongstyrig gädda börjar gnugga linan mot iskanten.

Kommentera

Varför leka med säkerheten ang tjockleken på linan ? 0.46 är perfekt . Jag vet om ett ställe i sorsele där det står grisar i en djupkant till en lekvik. Du borde testa där, nära bräskaforsen

Kommentera

kompisen hade 0.35 på sina rullar ett tag. 2 bommade grisar senare så hade han 0.42

Kör själv 0.42 och har inte haft ett linbrott. hellre tjockare lina än tunnare, och ALDRIG under 0.40 till ismete...

Jag har dem där stoxdalspöna, dem är billiga och ganska mjuka. Duger bra till mothugg och redan fisk på 4 kilo känns rätt kul o drilla. magda 20dx rullar är kanon, dem har jag också. Det billigaste i rullväg man kan rekommerndera (för det är ju ändå rullarna som kostar..) är okuma classic. Dem är helt ok, håller bra, men saknar ju linräknare och nåt kullager...
                http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Okuma Magda Pro MA 20DX och wiggler ismetespön.
                  450kr

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
                    Varför leka med säkerheten ang tjockleken på linan ? 0.46 är perfekt . Jag vet om ett ställe i sorsele där det står grisar i en djupkant till en lekvik. Du borde testa där, nära bräskaforsen
                    jo jag vet också om en vik just utanför Bräskaforsen, vill du specifiera dig? kanske vi tänker på samma?

Tack för alla övriga svar, tror nog att 0.40 hade vart en bättre idé än 0.30 ändå

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    260 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                    6 svar
                    155 visningar
                    0 gillar