Abu Garcias Hi-Lo Wobbler, mini format? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcias Hi-Lo Wobbler, mini format?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu Garcias Hi-Lo Wobbler, mini format?

Hejsan medlemmar!

Jag undrar om det är någon som möjligtvis vet om det finns ett miniformat på abu garcias Hi-Lo Wobbler? Tror att den ska vara ungefär, 20-40mm lång men ej helt säker. Om någon äger/vet var det finns att köpa/känner någon som äger en sådan här Hi-Lo Wobbler, kontakta mig! Skulle vara väldigt tacksam om någon hittade en sådan wobbler, för jag och min kompis har letat en väldigt lång tid efter en/flera sådana.

tack på förhand!

Jag tror jag har en liggande nånstans. Kan kolla imorgon. Ska vara den självlysande jag har isf
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Det finns små beten från Heddon, vilka påminner mycket om Hi-Lo i utseendet. Heddon Tiny River Runt och Heddon Midget River Runt till exempel. Ingen av dessa har dock ställbar sked men har tillverkats med skedar för olika djupgående. De dyker upp ibland på Tradera.

ABU och Heddon hade på 50-talet ett samarbete och det var tillsammans med Heddon man utvecklade den ställbara skeden och wobblern Hi-Lo. ABU sålde Heddons beten i Sverige och ibland stämplades dessa även med ABUs namn.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
        Det finns små beten från Heddon, vilka påminner mycket om Hi-Lo i utseendet. Heddon Tiny River Runt och Heddon Midget River Runt till exempel. Ingen av dessa har dock ställbar sked men har tillverkats med skedar för olika djupgående. De dyker upp ibland på Tradera.

ABU och Heddon hade på 50-talet ett samarbete och det var tillsammans med Heddon man utvecklade den ställbara skeden och wobblern Hi-Lo. ABU sålde Heddons beten i Sverige och ibland stämplades dessa även med ABUs namn.
        Hej Börje "BeBest" Eriksson;

En tradition började år 1894 då James Heddon testade sitt första bete.
        Den 9 januari 1902 ansökte James Heddon från Dowagiac, Michigan, USA om sitt första USA-patent Nr 696 433. Det var för att skydda sin uppfinning rörande ”nya och användbara förbättringar gällande fiskebeten”. Denna tradition av kvalité och innovationstänkande har bevarats och än idag är Heddons artificiella beten respekterade över hela den moderna sportfiskevärlden.
        Mer om Heddons berömda beten kan du läsa här http://www.trumman.com/heddon/heddon.htm .

PRADCO, Plastic Development & Research Co, heter koncernen som har egna fabriker i USA i Texas och Arkansas men även i Mexico där de tillverkar många fabrikat av beten som Bomber, Booyah, Cotton Cordell, Creek Chub, Excalibur, Heddon, Rebel, Smithwick, Silver Thread och Yum.

På 1970-talet berättade PRADCO´s dåvarande marknadschef, Lanny West för mig att ABU Garcia tidigare var deras agent i Sverige för Heddon och Rebel. ABU sålde många Heddon och Rebel wobbler på den tiden. När ABU började tillverka en Heddon-liknande wobbler med namnet Hi-Lo med ställbar sked i egen regi i Heddons gamla välkända färger som XRY, XRS, XBW med flera upphörde samarbetet mellan PRADCO i USA och ABU i Sverige.

När det gäller ABU´s wobbler har jag för eget fiske sparat åtskilliga ABU Hi-Lo i storlekarna 12 gram, 18 gram, 26 gram och 40 gram i diverse kända Heddon-färger. ABU Killer har jag också med namnet REBEL på skeden....

Old Firehand

Ps. När PRADCO´s fiskeveteran Lanny West senast var på besök här i Sverige besökte han även sportfiskebutikerna Fiskarnas Redskapshandel och Lundgrens Fiskeredskapsfabrik, Sthlm och EL-GE Sportfiske, Göteborg samt Sportfiskeboden i Täby. Hos den senare hade vi det stora nöjet att få åka ut på på Värtan med den alltid lika trevliga butiksägaren Mikael Boettge i hans Buster-båt.

Första gången Lanny West var i Sverige var vi med och trollade Lax i Mellerudsträffen 1987 tillsammans med fiskeguiden och min personlige vän Johan Abelsson i JA´s 21 fots Chris Craft Sea Hawk. Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2012-02-27, 16:19.

Kommentera

Kan det vara något sådant här du letar efter...?

Denna väger 12 gr
          Click image for larger version

Name:	Wobbler.JPG
Views:	1
Size:	74,8 KB
ID:	1761983

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
            Jag tror jag har en liggande nånstans. Kan kolla imorgon. Ska vara den självlysande jag har isf
            Härligt! Ja,okej.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ratata Visa inlägg
              Kan det vara något sådant här du letar efter...?

Denna väger 12 gr
              [ATTACH=CONFIG]38433[/ATTACH]
              Nej inte den, utan en ännu mindre.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg

Aaa, jag ska kolla upp det!

Kommentera

Ursprungligen postat av melkeraxelsson Visa inlägg
                  Hejsan medlemmar!

Jag undrar om det är någon som möjligtvis vet om det finns ett miniformat på abu garcias Hi-Lo Wobbler? Tror att den ska vara ungefär, 20-40mm lång men ej helt säker. Om någon äger/vet var det finns att köpa/känner någon som äger en sådan här Hi-Lo Wobbler, kontakta mig! Skulle vara väldigt tacksam om någon hittade en sådan wobbler, för jag och min kompis har letat en väldigt lång tid efter en/flera sådana.

tack på förhand!
                  Hej Melker Axelsson;

ABU i Svängsta tillverkade här i Sverige på 1970-talet ABU Hi-Lo med ställbar sked för sex olika djup i 12 gram/65 mm som sjunkande modell i färgerna BGL, BO, D, LYS, M, RH, T, XRS och XRY.

ABU Hi-Lo 18 gram/80 mm fanns i samma färger samt i färg L.

ABU Hi-Lo ledad 20 gram/90 mm var långsamt sjunkande och tillverkades i samma färger som 12 gram/65 mm.

ABU Hi-Lo 26 gram/110 mm, troligtvis den populäraste modellen, var flytande i alla färger som ovan utom LYS.

ABU Hi-Lo 40 gram/150 mm var en flytande wobbler som betraktades som ett jättebete i början av 1970-talet. Den fanns då i färgerna BGL, BO, LYS och M.

Old Firehand

Kommentera

Okej! så det finns alltså inga mindre än 65mm?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 254 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13